استاندار گیلان در دیدار مدیرعامل شرکت کشتیرانی؛

برای توسعه صادرات، ناوگان کشتیرانی دریای خزر باید تقویت و نوسازی شود

استاندار گیلان استفاده حداکثری از کریدور شمال – جنوب را از اولویت های دولت تدبیر و امید و نگاهی راهبردی در سیاست های نظام و سند چشم انداز خواند و تأکید کرد که برای توسعه صادرات، باید ناوگان کشتیرانی دریای خزر تقویت، نوسازی و جوان سازی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار مدیرعامل شرکت کشیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه فرصت ها و ظرفیت های ایجاد شده در دریای کاسپین به واسطه تشدید تحریم های ظالمانه تقویت شده ، افزود: باید این ظرفیت ارزشمند را به عنوان سرمایه ای برای کشورمان حفظ و استمرار بخشیم.

وی استفاده حداکثری از کریدور شمال  – جنوب را در کنار اولویت های دولت تدبیر و امید یک نگاه راهبردی در سیاست های نظام و سند چشم انداز عنوان و خاطرنشان کرد: بخشی از این مسیر محقق شده و در تلاشیم تا پایان دولت دوازدهم، خط ریلی به بندر کاسپین برسد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه ظرفیت خط ریلی برای حمل طی یک دهه آتی امکان جابجایی حدود ۱۰ میلیون تن بار را دارد، گفت: ظرفیت کشورهای همسایه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مجموعه بازار مصرفی موجود در این حوزه، می تواند در توسعه صادرات بسیار اثرگذار باشد.

وی به صادرات بیش از ۳۰۰ میلیون دلاری در سال ۹۷، ۵۸۰ میلیون دلاری در سال ۹۸ و تحقق هدفگذاری ۶۰۰ میلیون دلاری در سال جاری طی ۹ ماه سال جاری اشاره کرد و افزود: افزایش، تقویت، نوسازی و جوان سازی ناوگان کشتیرانی و ارتقاء سطح امکانات لجستیکی در تداوم این مسیر نقش بسزایی ایفا می کند.

استاندار گیلان اقدامات صورت گرفته توسط شرکت کشتیرانی و ایجاد خطوط مستقیم از انزلی و آستارا به آکتائو قزاقستان و ارتباط مستمر میان بنادر را اثربخش دانست و گفت: با افزایش چهار فروند کشتی به ناوگان کشتیرانی بنادر گیلان، بهره گیری از حمل و نقل ترکیبی، ارائه محصولات با کیفیت و تقویت زیرساخت هایی همچون سردخانه، درجه بندی و بسته بندی محصولات کشاورزی برای بازار کشورهای دیگر باید جذابیت ایجاد شود.

وی کمک به افزایش صادرات محصولات کشاورزی، میوه و سبزیحات و مصالح ساختمانی را اقدامی موثر خواند و اظهار داشت: برای حفظ منابع طبیعی و جنگل ها و جلوگیری از تخریب آن ها بایستی از لحاظ کمیت و کیفیت در ناوگان کشتیرانی با نگاه ایجاد خط کشتی روغن بر و چوب باتوجه به تولید ۵۰ درصد MDF کشور در گیلان و قطب تولید محصولات سلولزی، تلاش های مضاعفی صورت گیرد.

در این دیدار مدیرعامل شرکت کشیرانی جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از نگاه حمایتی استاندار گیلان به مجموعه کشتیرانی خزر، توسعه ناوگان را از موضوعات اساسی عنوان کرد و گفت: در کنار حمایت از ساخت داخل، افزایش چهار فروند شناور به مجموعه کشتیرانی خزر به نتیجه رسیده و در مرحله نخست دو فروند اضافه می شود.

محمدرضا مدرس خیابانی افزود: توسعه صادرات به کشورهای همسایه به ویژه روسیه با ارتقاء امکانات و زیرساخت ها گامی موثر در افزایش حجم مبادلات تجاری است.

شایان ذکر است، در این دیدار محمدرضا خزاعی عضو هیات مدیره کشتیرانی دریای خزر، دکتر فیاض زاهد مشاور مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مهندس عبدالرضا محبی رئیس دفتر مطالعات و نظارت بر امور ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کاپیتان داود تفتی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، مدرس خیابانی را همراهی کردند.

Share