واحد گرافیک دیارمیرزا؛

اینفوگرافیک: خسارت کرونا به بخشهای مختلف اقتصادی ایران

بررسی آمارهای نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف (بدون احتساب تجارت خارجی) در دوران شیوع کرونا ۱۰۹ هزار و ۲۵ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

بررسی آمارهای نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف (بدون احتساب تجارت خارجی) در دوران شیوع کرونا ۱۰۹ هزار و ۲۵ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، امسال دولت با کاهش درآمدهای نفتی خود سعی به اصلاح نظام بودجه‌ریزی و تأکید بر ایجاد درآمد پایدار برای اداره کشور به خصوص درآمدهای مالیاتی داشته است. اما با همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیرات منفی آن بر بخش‌های اقتصادی دیگر نمی‌توان به درآمدهای مالیاتی امید چندانی داشت.

همچنین از طرفی کاهش منابع و درآمدهای دولت از بخش‌های مالیات و عوارض با افزایش هزینه‌های جاری دولت در بخش بهداشت و درمان و افزایش چشم‌گیر هزینه‌های حمایتی دولت همراه شده است.

بنابراین دولت اقدام به خصوصی‌سازی و واگذاری بخش قابل‌توجهی از اموال تحت مالکیت خود کرده است. اما با توجه به رکود چندساله حاکم بر اقتصاد کشور به علت تحریم‌ها جبران خسارت‌های ناشی از کرونا بر اساس این اقدام دولت کار بسیار دشواری است.

سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ ایران دچار کاهش سرمایه ثابت در اقتصاد شد و این امر سبب کاهش ظرفیت بالقوه تولید و به دنبال آن کاهش رفاه شده است. از سوی دیگر بالا بودن نرخ تورم برای دو سال پیاپی ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و همچنین ادامه روند در سال ۱۳۹۹ سبب کاهش توانایی بنگاه‌های اقتصادی برای ادامه فعالیت شده است. تداوم این روند بر معیشت دهک‌های پایین تأثیرات مخرب و صعب‌العلاج خواهد داشت.

طراح: نغمه محمدخواه

Share