مشاور کمیسیون عمران شورا در گفتگو با دیارمیرزا مطرح کرد؛

املاک نسقی در رشت پروانه ساخت می‌گیرند|راهکاری ارائه ‎شود که جلوی خلاف‌سازی‌ها را بگیرد

برزگر گفت: از قانون ساماندهی، احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده که مصوب مجلس شورای اسلامی نیز در زمینه احراز مالکیت املاک نسقی استفاده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مشاور کمیسیون عمران شورا در گفتگو با دیارمیرزا در مورد شیوه نامه مجوز ساخت املاک نسقی گفت: از سه سال پیش اولویت‌های شهری را مورد توجه قرار دادیم که یکی از اولویت‌ها بحث ساخت و ساز املاک فاقد سند مالکیت بود زیرا از یک موضوع ساده در حال تبدیل به بحران در زمینه‌های امنیتی، اجتماعی و سیاسی است.

مهدی برزگر با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی قبل از شورای پنجم در زمینه املاک فاقد سند و زمین‌های نسقی شده است، گفت: به دلیل اینکه بُعد کارشناسی و حقوقی آن ضعیف بود، این تلاشها ابتر ماند و تنها به پروپاگاندا تبلیغاتی تبدیل شد و در نهایت هم مسئله حل نشد.

وی با اشاره به اینکه این مسئله باید جزو اولویت‌های مدیریت شهری باشد، گفت: مدیریت شهری تا زمانی که معتاد به درآمد از ساخت و سازهای خلاف است این کار را نمی‌تواند ساماندهی کند، چون اجرای این طرح مقابله با خلاف‌سازی در ساخت و سازها است.

برزگر افزود: برای اجرای این طرح نقشه راهی را ترسیم نمودیم که اولین گام تعامل برای اجرای طرح با دستگاه‌های نظارتی و امنیتی بود.

مشاور عالی رئیس شورا با اشاره به اینکه در سال گذشته برای املاک نسقی دارای اعیان که برای قبل از سال ۷۰ است پروانه صادر شد، گفت: این دستورالعمل شهریور سال گذشته اجرا شد اما متاسفانه اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفت ولی درصدی از املاک نسقی دارای این شرایط می‌توانند پروانه ساخت بگیرند اما چون ساخت و سازهای بدون پروانه سودآورتر شده استقبال چندانی نشد.

وی افزود: برای املاک دیگری که نسقی هستند باید راهکاری پیدا کنیم و به همین منظور با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف جلسات فراوانی گذاشته شد و امروز به نقطه‌ای رسیدیم که همه ادارات و دستگاه‌ها به یک اجماع کامل جهت پیدا کردن راه حل این املاک رسیدند.

برزگر با بیان اینکه نباید چنین مطلب مهمی با تبلیغات و انتخابات گره بخورد، افزود: در این صورت همه زحمات سه‌ساله از بین خواهد رفت. در استانداری جلسه‌ای گذاشته شد با حضور همه دستگاه‌های مربوطه و در آن جلسه تصمیم گرفتند که شورای شهر مسئول پیدا کردن راه حل مناسبی برای این مشکل شود، زیرا در سال۹۱ و۹۲ شورای شهر بدون تعاملات و رایزنی‌ها با دستگاه‌های دیگر مصوبه‌ای را تصویب کرد که در نهایت همان نهادها و دستگاه‌ها ورود کردند.

وی افزود: امروز به شورای شهر رشت این اجازه داده شده است که برای املاک فاقد سند و نسقی راهکار پیشنهاد کند.

شورا باید راهکاری ارائه دهد که جلوی خلاف‌سازی‌ها را بگیرد

مشاور کمیسیون عمران شورای شهر رشت با تاکید بر اینکه راهکاری که در شورا قرار است تصویب شود باید همه جانبه باشد، گفت: یعنی هم ایجاد شرایط برای دریافت پروانه املاک فاقد سند و هم راهکار موثر برای مقابله با خلاف‌سازی باشد.

برزگر افزود: شورا باید راهکاری ارائه دهد که جلوی خلاف‌سازی‌ها را بگیرد و نباید به گونه‌ای باشد که از یک طرف به املاک فاقد سند پروانه ساخت دهند و از طرف دیگر چشمشان را بر خلاف‌سازی ببندند، یعنی شتر سواری دولا دولا نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه سال تلاش ۲۰ درصد راهی بود که رفته بودیم و الان ۸۰ درصد آن باقی مانده است، تصریح کرد: بروکراسی برای زمین‌های دارای سند در رشت حاکم است که یکی پیچیده‌ترین روش‌های حاکم بروکراتیک در کشور است. در املاک نسقی که این فرایند بسیار بیشتر است از این رو به شهرداری پیشنهاد دادیم که فقط موانع را بردارند.

برزگر در ادامه به دیارمیرزا گفت: یکی از دلایلی که شهرهای دیگر در صدور پروانه ساخت به املاک نسقی موفق نشدند، عدم ایحاد راهکار مشخص برای احراز مالکیت بوده است.

وی یادآور شد: دستور العملی که به کمیسیون عمران آمده نیاز به بازنگری دارد و بنده پیشنهاد کردم که قانون ساماندهی، احیا و بهسازی بافت‌های فرسوده که مصوب مجلس شورای اسلامی نیز در زمینه احراز مالکیت املاک نسقی استفاده شود که در این قانون کارگروهی قرار دارد که افراد می‌توانند به موازات صدور پروانه مدارک خود را جهت احراز مالکیت ارائه دهند.

برزگر در پایان گفت: در این کارگروه نماینده ثبت، دادگستری و راه و شهرسازی هستند و این کارگروه می‌تواند دارای شعب باشند و مردم به آنجا مراجعه کنند.

Share