فارم چین به اندازه مصرف خانگی شهروندان گیلانی برق می‌سوزاند!

اظهارات متناقض وزارت نیرو درباره میزان برق مزارع استخراج بیت‌کوین

مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در ایران به اندازه تولید برخی نیروگاه‌های بزرگ کشور برق مصرف می‌کند. به عنوان مثال مزرعه رمزارز رفسنجان به تنهایی معادل برق تولیدی نیروگاه سد سفیدرود گیلان مصرف دارد و به عبارتی فارم چین به اندازه مصرف خانگی شهروندان گیلانی برق می‌سوزاند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تجارت نیوز، از زمانی که موضوع نقش چینی‌ها در قطع برق ایران مطرح شد، تایید و تکذیب‌ها بالا گرفت و کار تا آنجا پیش رفت که ابوذر صالحی، مدیر کل امور بین الملل توانیر ادعا کرد که مزارع بیت‌کوین فقط ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات برق ایران را مصرف می‌کنند که این عدد در مقابل مصرف روزانه حدود ۴۰ هزار مگاوات برق بسیار ناچیز است.

این ادعا در حالی مطرح شده است که سال‌های گذشته وزارت نیرو بارها به رسانه‌ها گفته بود که استخراج بیت‌کوین عامل خاموشی شبکه و قطع برق است و حالا این پرسش مطرح می‌شود که بالاخره مزارع بیت‌کوین می‌تواند شبکه برق کشور را مختل کند و یا نه؟

برای پاسخ به این پرسش میزان مصرف برق مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در رفسنجان را محاسبه می‌کنیم. مجید فصیحی هرندی، فرماندار رفسنجان به ایرنا گفته است که مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در رفسنجان بزرگترین واحد تولیدی ارز دیجیتال در ایران است و در آن ۵۴ هزار ماینر نصب شده است.

محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاکچین درباره میزان مصرف برق یک دستگاه ماینر به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که دستگاه‌های ماینر قدرت تراکنش و مصرف برق متفاوت دارند و هرچه دستگاه قدیمی‌تر باشد برق بیشتری مصرف می‌کند. با این وجود، یک دستگاه متوسط تقریبا ۱٫۵ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و مصرف برق این دستگاه در ۲۴ ساعت شبانه روز به طور میانگین ۳۶ کیلووات است.

اگر بخواهیم مصرف روزانه برق در فارم رفسنجان را به دست آوریم این عدد را در ۵۴ هزار ماینر این فارم ضرب می‌کنیم و حاصل ۱۹۴۴ مگاوات برق می‌شود.  خوب است که بدانید میزان مصرف برق در فارم چینی‌ها با تولید روزانه بسیاری از نیروگاه‌های برق ایران برابری دارد.

به عنوان مثال در نیروگاه سد سفیدرود گیلان روزانه حدود ۲ هزار مگاوات برق تولید می‌شود که این میزان کمی بیشتر از مصرف برق خانگی شهروندان گیلانی است. با این حساب مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در رفسنجان، به تنهایی برق تولید شده استان گیلان را می‌بلعد.

این در حالی است که مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها به رفسنجان محدود نمی‌شود و هرچند که اطلاعات دقیقی درباره فعالیت مزارع رمزارز چین در ایران وجود ندارد اما گفته می‌شود که آن‌ها فارم‌های دیگری برای استخراج بیت‌کوین در اختیار دارند که مزرعه رمز ارز ارس یکی دیگر از این مزارع است.

Share