ثبت هشت اثر منقول میراث‌فرهنگی گیلان در فهرست آثار ملی کشور؛

از مجسمه اسب‌ماهی گلسار تا کتیبه سردر قلعه رودخان

ولی جهانی، معاون میراث‌فرهنگی گیلان از ثبت پرونده هشت اثر منقول میراث‌فرهنگی گیلان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ولی جهانی معاون میراث‌فرهنگی گیلان از ثبت پرونده هشت اثر منقول میراث‌فرهنگی گیلان در فهرست آثار ملی خبر داد.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان با اعلام این خبر افزود: در جلسه شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور که در تاریخ ۲۳ دی‌ماه در وزارت‌خانه میراث‌فرهنگی کشور برگزار شد از ۱۰ اثر ارسالی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشرگی و صنایع‌دستی استان گیلان به شورای سیاست‌گذاری ثبت کشور تعداد ۸ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

ولی جهانی افزود: این ۸ پرونده شامل بخشی از کتیبه سردر قلعه رودخان، سنگ قبر پری سلطان، سنگ قبر پیر قطب‌الدین، سنگ کتیبه سنگی عمارت امامزاده عون بن علی، درب چوبی مسجد حاج سید عباس، مجسمه اسب‌ماهی گلسار، مجسمه آناهیتا فومن و منبر چوبی حاج سیدعباس مشروط بر تکمیل پرونده و ارسال آن به وزارتخانه بوده که به عنوان آثار منقول میراث‌فرهنگی کشور به ثبت رسیدند.

جهانی اضافه کرد: پرونده لوکوموتیو انزلی نیز به دلیل صنعتی بودن مقرر شد که از دستور کار خارج شده و به عنوان میراث صنعتی در آینده ثبت شود.

جهانی گفت: قدیمی‌ترین اثر در میان این پرونده‌ها اثر سنگ قبر سلطان است که قدمت آن به اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی بر می‌گردد و جدیدترین آن‌ها نیز آثار مجسمه‌های گلسار رشت و آناهیتای فومن مربوط به دوره معاصر هستند و از مهمترین پرونده‌ها نیز می‌توان به کتیبه سردر قلعه رودخان اشاره کرد.

Share