فرماندار فومن تاکید کرد؛

از افزایش تولید ۲۰ درصدی نوغان تا برنامه ریزی برای کاشت زعفران

محسنی با بیان این که انتظار می رود طبق برنامه ریزی انجام شده در شهرستان با استفاده از ظرفیت صندوق کارافرینی امید، مراحل عملیاتی زراعت چوب، کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و تولید پیله ابریشم و سایر برنامه های مربوطه از جمله کاشت زعفران آغاز شود، بر لزوم اهتمام دستگاه های متولی در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین جلسه شورای کشاورزی شهرستان فومن به ریاست محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن برگزار شد.

محسنی با اشاره به این که اهتمام به بخش کشاورزی و توجه به ظرفیت های این حوزه، بخشی از منویات مقام معظم رهبری را در راستای التفات به ظرفیت های درون کشور و همچنین جهش تولید محقق می کند، افزود: این امر علاوه بر افزایش تولید، افزایش درآمد و اشتغالزایی برای جوانان را به همراه خواهد داشت.

وی با مورد توجه قرار دادن همت و تلاش داخلی، اعتماد به ظرفیت های کشاورزی و برنامه محوری، اظهار کرد: بخش کشاورزی ضمن درآمدزا بودن، از مزیت عدم تحریم برخوردار است و فرصت های مناسبی برای شهرستان فراهم می کند.

فرماندار شهرستان فومن با اشاره به لزوم اهتمام امور آب و اداره آبیاری شهرستان در برنامه ریزی به منظور مدیریت منابع و مسائل مربوط به آب، بر تشکیل جلسات کمیته مدیریت آب در بخش های شهرستان تاکید کرد.

وی افزود: احداث سردهنه های بتنی، ضمن صرفه جویی در منابع مالی، اقدامی پایدار خواهد بود و روستای گوراب پس در شهرستان در سال جاری در برنامه قرار دارد.

محسنی با تاکید بر لزوم پایش وضعیت شهرستان توسط اداره امور آب، متذکر شد: متولی تامین منابع آب زراعی در شهرستان مکلف به شناسایی مشکلات و برنامه ریزی به منظور رفع آن می باشد.

وی با اشاره به لزوم بهره برداری از نزولات آسمانی، تاکید کرد: نباید تنها به استفاده از آب کانال اکتفاء کرد و باید تا اسفند ماه، ۹۰ تا ۹۵ درصد کشت اول زمستانی انجام شود.

فرماندار شهرستان فومن همچنین تاکید کرد: ادارات مسئول همچون تعاون روستایی، جهاد کشاورزی، آبیاری و همچنین بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی درخصوص انجام وظایف خود در فصل زراعی جاری، تمهید مقدمات لازم را داشته باشند.

محسنی با بیان این که انتظار می رود طبق برنامه ریزی انجام شده در شهرستان با استفاده از ظرفیت صندوق کارافرینی امید، مراحل عملیاتی زراعت چوب، کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و تولید پیله ابریشم و سایر برنامه های مربوطه از جمله کاشت زعفران آغاز شود، بر لزوم اهتمام دستگاه های متولی در این زمینه تاکید کرد.

وی در این راستا تاکید کرد: شرکت پرورش ابریشم درخصوص خرید تضمینی محصول نوغانداران برنامه ریزی و اقدام نماید و با تعیین تعداد شعب خرید و تعیین پایه خرید تضمینی از هم اکنون شرایط دلگرمی و ترغیب نوغانداران را به افزایش تولید فراهم آورد.

محسنی افزود: شهرستان فومن ظرفیت خوبی برای تولید نوغان دارد و بنابراین باید از هم اکنون برای توسعه این ظرفیت، برنامه ریزی و اقدام لازم معمول گردد تا به افزایش تولید ۲۰ درصدی در سال زراعی جاری برسیم.

فرماندار شهرستان فومن با تاکید بر لزوم اهتمام دست اندرکاران، تصریح کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا با احداث سه مرکز خرید تضمینی، در سال جاری تمام تولیدات نوغانداران و پیله تر جهت فروش به خارج از شهرستان انتقال داده نشود.

وی افزود: دستگاه های متولی برنامه ریزی کنند تا در سال زراعی جاری، در حوزه تهیه نهاده های دامی و کشاورزی، کود شیمیایی، منابع آب و لایروبی مشکلی نداشته باشیم.

Share