آوای سلامت

۷ دلیل انباشت بیش از حد بزاق در دهان؛ از آلرژی تا حالت تهوع

غدد بزاقی انسان توسط سیستم عصبی پاراسمپاتیک کنترل می‌شوند. هر دارویی که موجب فعال شدن این سیستم عصبی شود می‌تواند در تولید بزاق بیش از حد نیز نقش داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصر ایران، این که هنگام خواب مقداری آب دهان شما خارج شده و روی بالش بریزد، ممکن است عادی باشد، اما اگر این اتفاق به طور مداوم تکرار شود و یا این گونه احساس کنید که بزاق بیش از حد در دهان شما جمع می‌شود، شرایط چگونه خواهد بود؟

بدن روزانه به میزان زیاد بزاق تولید می‌کند. در حقیقت، مشخص شده است که بدن روزانه یک تا دو لیتر بزاق و مخاط تولید می‌کند. بیشتر مواقع ما توجهی به این مایعات نداشته و بدون این که متوجه شویم آن‌ها را قورت می‌دهیم.

انسان دارای سه جفت غده بزاقی اصلی است که دو غده در دو سمت صورت، دو غده در میانه فک و دو غده دیگر زیر زبان قرار دارند. همچنین، صدها هزار غده بزاقی کوچک در سراسر حفره دهانی، گونه ها، لب‌ها و گلو وجود دارند.

انباشت بیش از حد بزاق در دهان ممکن است به واسطه تولید بیش از حد بزاق در دهان یابه واسطه دشواری در بلع مقادیر عادی بزاق تولید شده شکل بگیرد. این می‌تواند نشانه‌ای از نیاز به بررسی دقیق شرایط و مراجعه به پزشک باشد. در ادامه برخی دلایل شایع انباشت بیش از حد بزاق در دهان ارائه شده اند.

به بازگشت اسید معده مبتلا هستید

به گفته بنیاد بین المللی اختلالات دستگاه گوارش، هجوم ناگهانی بزاق می‌تواند طی بازگشت اسید معده رخ دهد. اگر متوجه این شرایط همراه با علائم دیگر بازگشت اسید معده مانند مزه‌ای ترش در دهان، بادگلو زدن مکرر، سوزش سردل و بوی بد دهان شده‌اید به پزشک مراجعه کنید.

به گفته موسسه ملی ناشنوایی و دیگر اختلالات ارتباطی آمریکا، اگر احساس می‌کنید چیزی در گلوی شما گیر افتاده است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا برخی انواع سرطان مانند سرطان مری می‌توانند موجب دشواری در بلع شوند.

به آلرژی مبتلا هستید

آبریزش چشم و بینی ممکن است یک مکانیسم دفاعی در برابر هر گونه محرک از جمله گرد و غبار، آلودگی و آلرژی‌ها باشد. وجود محرک‌ها در دهان شما می‌تواند موجب تولید بیش از حد بزاق شود.

علائم آلرژی می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند. اگرچه گزینه‌های بدون نسخه بسیاری وجود دارند، به جای خودتشخیصی و خوددرمانی، بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید زیرا وی می‌تواند یک برنامه درمان جامع را به شما ارائه کند.

داروی مصرفی شما مقصر است

غدد بزاقی انسان توسط سیستم عصبی پاراسمپاتیک کنترل می‌شوند. هر دارویی که موجب فعال شدن این سیستم عصبی شود می‌تواند در تولید بزاق بیش از حد نیز نقش داشته باشد.

بیشتر داروها ضد سیستم عصبی پاراسمپاتیک هستند، از این رو، بیشتر موجب خشکی دهان می‌شوند.

با این وجود، از جمله داروهایی که موجب فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک و تولید بیش از حد بزاق می‌شوند می‌توان به کلونازپام (کلونوپین)، یک آرام بخش ضد تشنج، و همچنین کلوزاپین (ورساکلوز، فازاکلو، کلوزاریل)، یک داروی ضد روان‌پریشی که برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می‌شود، اشاره کرد.

هرگز مصرف یک دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. پزشک اغلب می‌تواند توصیه‌هایی را درباره مدیریت عوارض جانبی مصرف دارو ارائه کند.

یک ماده شیمیایی محیطی نقش دارد

برخی حشره کش‌ها حاوی موادی هستند که ممکن است بر سیستم عصبی پارسمپاتیک تاثیر گذاشته و موجب افزایش تولید بزاق در دهان شوند.

حالت تهوع دارید

حالت تهوع می‌تواند موجب افزایش ترشح بزاق در دهان شود.

حالت تهوع توسط سیستم عصبی پاراسمپاتیک کنترل می‌شود. گاهی اوقات با حالت تهوع، مغز شما فکر می‌کند که دچار مسمویت شده‌اید و تلاش می‌کند با ارائه فرمان تخلیه معده به این شرایط واکنش نشان دهد.

حالت تهوع ممکن است به واسطه بیماری، بارداری یا بیماری حرکت شکل بگیرد. با پزشک یا داروساز خود در مورد گزینه‌هایی که به بهبود حالت تهوع کمک می‌کنند، صحبت کنید.
به یک بیماری مبتلا هستید

اگر به یک اختلال عصبی‌عضلانی مانند بیماری پارکینسون مبتلا باشید، دشواری در بلع ممکن است به انباشت بزاق در دهان و آبریزش از دهان منجر شود.

به گفته بنیاد پارکینسون آمریکا، مراجعه به یک پاتولوژیست گفتار-زبان که می‌تواند راهبردهایی مانند مکیدن یک آبنبات برای پاکسازی بزاق اضافه را ارائه کند، مد نظر قرار دهید.
با کمبود ویتامین B۳ مواجه هستید

نیاسین یا ویتامین B۳ در ۴۰۰ واکنش آنزیمی در بدن نقش دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند موجب تغییر رنگ زبان به قرمز روشن همراه با علائم گوارشی مانند استفراغ یا اسهال و همچنین تولید بیش از حد بزاق شود.

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، کمبود ویتامین B۳ نادر است، اما دارا بودن سطوح کمتر از حد مطلوب این ماده مغذی ممکن است. مصرف یک مکمل می‌تواند سطوح نیاسین را به محدوده سالم بازگرداند اما پیش از آغاز مصرف مکمل ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

Share