۴ راهکار مدیریت هزینه های دانشجویی در ایران

اگر به دنبال خرید کتاب از ایران کتاب با تخفیف هستید، حتما از سرویس پولِ‌تو تخفیفان که یک سیستم بازگشت پول (کشبک) در ایران است، استفاده کرده و به ازای هر خرید خود مبلغی را به صورت نقدی در حساب بانکی تان دریافت نمایید.

 

در یکی از نظرسنجی های انجام شده در کشورهای توسعه یافته آمار نشان داد که دانشجویان آرزو می کردند قبل از ورود به دانشگاه دانش مالی بهتری داشتند. بنابراین اگر شما اطلاعات کمی در مورد بودجه بندی دانشجویی و هزینه های زندگی دانشجویی دارید تنها نیستید و این موضوع در سراسر دنیا یکی از چالش های اصلی زندگی دانشجویی است.

شاید موضوع مدیریت هزینه های زندگی دانشجویی جذابیت خاصی نداشته باشد اما با صرف فقط چند دقیقه یادگیری نحوه کاهش هزینه های دانشجویی می توانید زندگی بهتری برای خود رقم بزنید و به گونه ای این یک سرمایه گذاری مادام العمر است. ما نکات جالبی را در این مقاله معرفی کرده ایم که می تواند به شما در خصوص مدیریت هزینه های دانشجویی ایده های خوبی دهد.

بودجه بندی زندگی و خصوصا بودجه بندی دانشجویی ممکن است بسیار کسل کننده به نظر برسد (کاری که والدین شما به شما گفته اند آن را انجام دهید اما به احتمال زیاد آن را اجرا نکرده اید!)، اما ردیابی و کنترل هزینه های زندگی برای شما مزایای زیادی دارد.

تصور کنید حساب بانکی شما مانند یک سطل است که دارای نشتی است و هر از چندگاهی یک شیر آب برای پر شدن آن باز می شود که در واقع همان درآمد شماست. سطل شما پر از حفره هایی است که باعث نشت پول شما می شود. سطح آب به طور مداوم تغییر خواهد کرد، اما تا زمانی که در آن به اندازه کافی آب وجود داشته باشد، مشکلی بوجود نمی آید. پس باید در مدیریت هزینه های زندگی دانشجویی نهایت تلاش را خود را انجام دهید.

خواه در تلاش برای پس انداز کردن هزینه های کلان باشید مانند تعطیلات تابستان یا خرید یک دستگاه کنسول بازی های ویدیویی جدید، یا اینکه فقط می خواهید برای شرایط اضطراری آماده باشید (مانند تعمیر یا تعویض لپ تاپ خراب و گوشی موبایل یا خرید لوازم دیجیتال مانند هارد اکسترنال، فلش مموری، پاوربانک، هدست، موس و …) بودجه بندی دانشجویی خوب برای این کار دقیقاً همان چیزی که به آن نیاز دارید.

بودجه بندی دانشجویی در واقع به همین سادگی است که تمام پولی را که بدست آورده اید را فهرست کنید، سپس میزان هزینه ای که می کنید را ردیابی کرده و نحوه تعادل آنها را ارزیابی کنید. پس از انجام این کار، می توانید اهدافی را تنظیم کنید که بتواند هزینه های شما را کاهش دهد و پس انداز بیشتری را برای شما به ارمغان آورد. در اینجا نحوه برنامه ریزی بودجه دانشجویی در چهار مرحله آسان آورده شده است:

  • درآمد خود را تعیین کنید

در مدیریت هزینه های دانشجویی اول اینکه، شما باید پولی که جز درآمد شما محسوب می شود را به درستی تعیین کنید و منابعی که می تواند برای شما درآمد بدست آورد را متنوع و گسترش دهید. این پارامترها هزینه شما را تنظیم می کند، بنابراین در مورد هر منبع درآمد احتمالی خوب فکر کنید.

جریانهای معمول درآمد دانشجویی

  • بورس تحصیلی یا کمک هزینه مالی
  • پول دریافتی از پدر و مادرتان
  • حقوق دریافتی از شغل پاره وقت
  • هدایای دریافتی مانند تولد، قبولی در دانشگاه، عیدی و …
  • پس انداز

یکی از راهکارهای خوب برای پس انداز بیشتر استفاده از کدها و کوپن های تخفیف در خریدهای اینترنتی است. معمولا این کدهای تخفیف را می توانید برای فروشگاه های اینترنتی مختلف بیابید و حتی اگر به دنبال خرید کتاب از ایران کتاب با تخفیف هستید، حتما از سرویس پولِ‌تو تخفیفان که یک سیستم بازگشت پول (کشبک) در ایران است، استفاده کرده و به ازای هر خرید خود مبلغی را به صورت نقدی در حساب بانکی تان دریافت نمایید.

  • میزان هزینه های زندگی دانشجویی خود را تخمین بزنید

در مرحله بعدی شما باید بفهمید که پول تان در کجا صرف می شود. شما می توانید برای جمع آوری خریدهای قبلی خود به صورتحساب بانکی تان نگاهی بیندازید، یا به سادگی تخمینی از میزان هزینه ای که برای هر چیزی اختصاص می دهید وارد کنید. امروزه اپلیکیشن های موبایل خوبی برای مدیریت هزینه ها وجود دارد که می توانید با دانلود یکی از آن ها و ثبت کردن هزینه های خود به درک بهتری از نوع و میزان خرج کرد خود برسید.

مهم ترین هزینه های دانشجویی عبارتند از:

  • اجاره خوابگاه یا خانه
  • خرید مواد غذایی
  • صورتحساب ها (بیمه، گاز و برق، آب، اینترنت، قبض موبایل و …)
  • حمل و نقل (اتوبوس، تاکسی، مترو، بنزین، بیمه اتومبیل و …)
  • موارد مورد نیاز در ترم تحصیلی (کتابهای درسی، تجهیزات تخصصی، پرینت و کپی، لوازم تحریر و …)

هزینه های غیر ضروری دانشجویی

  • تفریح (شهریه باشگاه ورزشی، سفرهای مسافرتی و …)
  • بیرون غذا خوردن
  • سرگرمی ها (بلیط های سینما، کنسرت ها، جشنواره های موسیقی، کورس های آنلاین ارزان مکتب خونه)
  • لباس های جدید (خرید لباس با تخفیف ویژه از مدیسه را فراموش نکنید)
  • کوتاهی مو و سایر هزینه های زیبایی
  • خدمات اشتراک سایت های تماشای آنلاین سریال و فیلم
  • هدایا و امور خیریه.

  • بودجه هفتگی دانشجویی خود را محاسبه کنید

هنگامی که تمام هزینه های دانشجویی خود را از پیش تنظیم کردید، وقت آن است که آن را به بودجه هفتگی تقسیم کنید. از اینجا به بعد دیگر می توانید حس دقیقی نسبت به اینکه چقدر پول مازاد برای خرج روی موارد دلخواهتان دارید بدست آورید.

درآمد کل خود را برای تحصیل یک ترم در دانشگاه محاسبه کنید و سپس منهای هزینه های اساسی خود برای همان دوره نموده و عدد باقیمانده را به تعداد هفته های یک ترم تقسیم کنید. اکنون بودجه هفتگی دانشجویی خود را محاسبه کرده اید – به عبارت دیگر، چقدر باید برای همه آن چیزهای غیر ضروری در هر هفته هزینه کنید.

به عنوان مثال، اگر درآمد شما در دوره اول ۶ میلیون تومان باشد و هزینه اصلی شما ۴ میلیون تومان شود، شما ۱۶۶ هزار تومان در هفته (در طول مدت ۱۲ هفته) برای خود خواهید داشت.

بهتر است هزینه های خود را ابتدا هفتگی به جای ماه در نظر بگیرید، زیرا منطقی تر است که در ابتدا سخت گیری بیشتری کنید تا اینکه در پایان ماه بی پول باشید.

  • برای خود چند هدف تعیین کنید

اگر مراحل بالا را انجام دهید و با بودجه هفتگی منطقی بتوانید زندگی خود را سپری کنید عالی است! چه برای گذران زندگی به بودجه نیاز داشته باشید و چه در تلاش برای کاهش هزینه ها باشید، این ها می تواند اهداف کاهش هزینه ها و یا افزایش درآمد شما باشد که در واقع انگیزه بیشتری به شما جهت فکر کردن برای یافتن منابع جدید درآمدی می دهد.

Share