چای ایرانی بهتر است یا خارجی؟ بهترین چای ایرانی کدام است؟

چای ایرانی در آخرین مرحله از مراحل تولید چای، به انواع مختلفی از چای مانند سرگل، ممتاز، قلم، شکسته، باروتی و خاک چای تفکیک می‌شود؛ اما این چای‌ها چه تفاوتی با یک‌دیگر دارند؟

آیا شما هم از دسته افرادی هستید که به چای علاقه مندید ولی نمی‌دانید که چای ایرانی بهتر است یا خارجی؟ یا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید، که از میان انواع چای ایرانی، کدام یک بهترین است؟

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم، به این دو سوال مهم پاسخ دهیم تا از این به بعد با اطمینان و اطلاعات بیش‌تری، چای موردنظر خود را خریداری نمایید.

چای ایرانی یا خارجی

چرا چای ایرانی بهتر از چای خارجی است؟

۱- عدم استفاده از سموم برای مقابله با آفات در چای ایرانی

در اکثر کشورهای تولیدکننده چای مانند هند، کنیا و سریلانکا، برای مقابله با آفات کشاورزی، از سموم شیمیایی استفاده می‌شود. اما در ایران، به علت آب و هوای مناطق شمالی مانند گیلان و مازندران که چای در آن کشت می‌شود، آفت به زمین‌های چای نمی‌زند و به همین دلیل برای تولید چای ایرانی، هیچ سمی به کار نمی‌رود. به همین علت چای ایرانی سالم‌تر از چای خارجی است.

۲- عدم استفاده از افزودنی‌های شیمیایی در چای ایرانی

در بیش‌تر چای‌های خارجی، برای تغییر رنگ، عطر و طعم چای از انواع افزودنی‌های شیمیایی استفاده می‌شود که با مصرف آن، ممکن است به سلامتی و معده شما آسیب وارد شود. اما چای‌های ایرانی فاقد این افزودنی‌ها می‌باشند، کاملا سالم و طبیعی هستند و برای معده نیز ضرری ندارد.

برای خوشمزه و خوش رنگ شدن چای ایرانی، کافیست آن را به میزان کافی بگذارید تا دم بکشد و هم‌چنین می‌توانید در آن از طعم دهنده‌هایی مانند هل، دارچین و گل محمدی استفاده نمایید.

۳- گران‌تر بودن چای خارجی در مقایسه با چای ایرانی

در اکثر موارد قیمت چای خارجی از چای ایرانی بیش‌تر است؛ بنابراین مصرف چای ایرانی علاوه بر مزایای دیگر، از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است.

۴- حمایت از چایکاران و تولید داخلی

در استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران، هکتارها زمین چای وجود دارد و تعداد زیادی کارخانه چای، برای تولید چای سیاه و سبز فعالیت می‌کنند. به علاوه خانواده‌های زیادی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، بخشی از مخارج زندگی خود را از طریق تولید چای ایرانی تامین می‌کنند.

در گذشته مردم تمایل زیادی به مصرف چای ایرانی نداشتند اما در سال‌های اخیر، برای حمایت از تولید داخلی، بهره مندی از طعم واقعی چای و سالم ماندن، به استفاده از چای ایرانی روی آورده‌اند و همین موضوع باعث افزایش انگیزه تولیدکنندگان و چایکاران برای تولید چای اصیل ایرانی شده‌است.

موارد بالا، به خوبی تفاوت چای ایرانی و خارجی را نشان می‌دهد و طبیعتا هر کسی که با این عوامل آشنا باشد، دلیل برتری چای ایرانی بر چای خارجی را درک خواهد کرد.

حالا که متوجه شدید چای ایرانی از چای خارجی بهتر است، برای پی بردن به اینکه بهترین چای ایرانی کدام است، ابتدا باید انواع چای ایرانی را بشناسید.

بهترین چای ایرانی

انواع چای ایرانی

چای ایرانی در آخرین مرحله از مراحل تولید چای، به انواع مختلفی از چای مانند سرگل، ممتاز، قلم، شکسته، باروتی و خاک چای تفکیک می‌شود؛ اما این چای‌ها چه تفاوتی با یک‌دیگر دارند؟

چای سرگل

چای سرگل بسیار مرغوب و باکیفیت است و از غنچه و برگ‌های بالایی بوته چای به دست می‌آید، نسبت به سایر چای‌ها، دارای برگ‌هایی با اندازه کوچک‌تر و پیچیدگی بیش‌تری است، عطری عالی و طعمی تلخ و گس دارد و نسبت به باقی چای‌های ایرانی، رنگ آن پرررنگ‌تر و خوش‌رنگ‌تر می‌باشد.

چای ممتاز

چای ممتاز بعد از چای سرگل، در رده دوم از بهترین چای‌های ایرانی قرار دارد. برگ‌های این چای در مقایسه با چای سرگل کمی بزرگ‌تر، طعم آن ملایم‌تر و تلخی آن کم‌تر است. قیمت این چای، از چای سرگل پایین‌تر ولی از چای قلم بالاتر می‌باشد.

چای قلم

چای قلم از برگ‌های پایین‌تر چای به دست می‌آید. اندازه آن نسب به دو چای قبلی، درشت‌تر و طعم آن ملایم‌تر است، رنگ و قیمت آن نیز نسبت به چای سرگل و ممتاز، کم‌تر است.

چای شکسته

طی فرآیند تولید چای، برگ‌های چای به چند تکه تقسیم می‌شوند. چای شکسته از برگ‌های خرد تشکیل شده و نسبت به چای سرگل و ممتاز، سبک‌تر است. برگ‌های این چای پیچیدگی کم‌تری دارند و صاف‌ترند. چای شکسته نسبت به چای‌های قبلی زوددم‌تر و ارزان‌تر است.

چای باروتی

این چای بسیار شبیه به چای شکسته است ولی دارای برگ‌های ریزتر و خردتر می‌باشد. از این چای به علت زوددم بودن و زود رنگ پس دادن، در برخی دمنوش‌ها و تی‌بگ‌ها استفاده می‌شود.

بهترین چای ایرانی

با توجه به مطالب گفته شده، می‌توان دریافت که چای سرگل باکیفیت‌ترین و گران‌ترین چای ایرانی است. بعد از آن، چای ممتاز قرار دارد. البته این به آن معنا نیست که سایر چای‌ها بی‌کیفیت هستند بلکه هرکس براساس ذائقه و سلیقه خود، ممکن است از یک چای بیش‌تر خوشش بیاید. مثلا چای قلم به علت عطر و طعم ملایم و قیمت پایین‌تری که دارد، چای محبوب بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. ویا برخی چای شکسته را به علت زوددم بودن و زود رنگ پس دادن، به سایر چای‌ها ترجیح می‌دهند.

اکنون که به جواب سوالات ابتدای مقاله رسیدید، می‌توانید با خیال راحت‌تر و اطلاعات بیش‌تر، چای موردنظر خود را انتخاب نموده و از نوشیدن آن لذت ببرید.

منبع: درکام

Share