رییس اتحادیه واردکنندگان دارو:

واکسن کرونا آمریکایی اولویتی به نوع چینی ندارد| احتمال پایان واکسیناسیون کانادا در مرداد

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی اظهار داشت: بانک مرکزی سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات دارو اختصاص می‌دهد. واردات میلیون‌ها دلار داروی دیگر در حال انجام است واکسن کرونا هم می تواند وارد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ناصر ریاحی در مورد اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر احتمال بروز مشکل برای واردات واکسن کرونا و تاثیر تحریم‌های آمریکا بر واردات دارو اظهار داشت: داروهای آمریکایی  که پیشتر اشاره کردم ۳۰ درصد داروهای ورودی به کشور را تشکیل می‌دهند از آمریکا وارد نمی‌شوند بلکه از شعب اروپایی و غیره با هر مشکلی که وجود دارد وارد می‌شود.

وی مدعی شد: واکسن کرونا نیز مثل داروهای دیگر می‌تواند وارد شود علاوه بر اینکه در مورد واکسن کرونا بحث‌های بشردوستانه نیز مطرح است.

ریاحی اضافه کرد: مشکلات عمومی حاصل از تحریم‌ها که در هر حال وجود دارد، برای مثال در انتقال پول و مسائل بانکی این مشکلات وجود دارد. دارو مشمول تحریم‌ها نمی‌شود و فقط از نظر بانکی مشکل وجود دارد که همانطور که دیگر داروها امروز وارد می‌شود واکسن کرونا نیز می‌تواند وارد شود. به هرحال بانک مرکزی سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات دارو اختصاص می‌دهد. اینها با ارز رسمی بانک مرکزی وارد می‌شوند، واردات میلیون‌ها دلار داروی دیگر در حال انجام است واکسن کرونا هم می تواند وارد شود.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: دو مورد از واکسن‌های کرونا آمریکایی است که در مورد یکی از آنها شریک آلمانی دارند. هند هم حاصل تحقیقات انگلیس را تولید می‌کنند که جزو چند تولیدکننده برتر از نظر ظرفیت تولید است که همیشه با آنها مبادله داشتیم و داریم. کشورهای دیگر مانند آلمان، انگلیس، روسیه و استرالیا نیز هستند که در حوزه دارو همیشه باهم مراوده داشته‌ایم.

وی افزود: از همین جهت من فکر نمی‌کنم که مشکلی از نظر تحریم وجود داشته باشد البته طبیعی است که ما باید ثبت سفارش کنیم و بتوانیم پول را پرداخت کنیم، ترجیح شرکت‌ها این است که دولت‌ها کار کنند. از آنجا که ظرفیت تولید واکسن برای همه مردم به صورت یکجا وجود ندارد واکسن دهی به صورت تدریجی و ابتدا از گروه‌های پرریسک‌تر مانند افراد با سنین بالا و کادر درمان و غیره شروع می‌شود.

ریاحی تصریح کرد: با اینکه در کانادا واکسیناسیون شروع شده است اما اعلام شده که واکسیناسیون در ماه آگوست معادل مردادماه تمام خواهد شد. احتمالاً کشور ما هم از همین الگو تبعیت می‌کند البته طبیعی است که کشورهایی که زودتر ثبت سفارش انجام دادند زودتر واکسن بگیرند. اولویت دیگری جز ثبت سفارش برای واکسن دهی سریع تر وجود ندارد.

وی افزود: فکر نمی‌کنم در واردات واکسن‌های آمریکایی نیز مشکل داشته باشیم. اما طبق تحقیقات همکاران من واکسن آمریکایی اولویتی به واکسن‌های چینی ندارد. چه از نظر فراگیری واکسینه کردن بدن و چه از نظر امن بودن واکسن‌های آمریکایی اولویتی ندارند بلکه یک نقطه ضعفی نیز دارند از آن جهت که از روش mRNA استفاده می‌کنند. واکسن تولیدی باید در دمای بسیار پایین نگه داشته شود اما واکسن‌های چینی و هندی صرفاً یخچالی هستند.

ریاحی خاطرنشان کرد: امروز هم بخش خصوصی در این حوزه فعال است اما اگر وزارت بهداشت کمک بیشتری از فعالین بخش خصوصی به خصوص فعالین حوزه واردات بگیرد این فرایند سریعتر انجام می‌شود.

Share