در پی نفوذ هوای سرد؛

هشدار هواشناسی نسبت به کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما در ۲۱ استان

سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران و کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما در ۲۱ استان کشور و سرمازدگی محصولات کشاورزی در شرق و جنوب کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ بارش باران و برف، کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد و مه‌آلودگی را امروز (۱۶ آذرماه) برای استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان، زنجان، خراسان جنوبی، یزد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، هرمزگان و شمال سیستان و بلوچستان و فردا (۱۷ آذرماه) برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال سمنان، قزوین، البرز، تهران، قم و شمال اصفهان پیش‌بینی می‌کند.

حاکمیت این شرایط سه‌شنبه (۱۸ آذرماه) برای استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان دور از انتظار نیست بنابراین احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی به دلیل کاهش دما، بارش برف در شهرهای واقع در نوار شمالی کشور، بارش برف در مناطق کوهستانی و سردسیر، یخ‌زدگی، کولاک برف و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی وجود دارد.

سازمان هواشناسی در این شرایط احتیاط در تردد به‌ویژه در عبور از گردنه‌ها، آماده کردن تجهیزات برف‌روبی درون شهری و برون‌شهری، مجهز کردن خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی سه‌شنبه (۱۸ آذرماه) برای استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، کرمان و یزد و چهارشنبه (۱۹ آذر ماه) برای استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط سازمان هواشناسی برای صاحبان مزارع و باغات تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف (ذرت علوفه‌ای و صیفی جات)، حفاظت از نهال‌های جوان با گونی پیچی و پوشش پلاستیکی و پوشش سطح مزارع سیب زمینی و آبیاری شبانه، برای صاحبان سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی و برای صاحبا سالن‌های مرغداری و دامداری تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما را توصیه می‌کند.

صاحبان استخرهای پرورش ماهی خودداری از کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم‌آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما، عشایر و زنبورداران عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان‌گذرانی را مد نظر قرار دهند. در زمینه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‏‌آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما مورد توجه قرار گیرد.

 هشدار زرد رنگ نیز به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

Share