نماینده ولی فقیه در گیلان:

نهضت میرزا بسترساز انقلاب اسلامی بود | میرزا کوچک یک قهرمان مذهبی است

نماینده ولی فقیه در گیلان، با بیان اینکه روحانیون در طول تاریخ به ویژه در دوران دفاع مقدس با خون خودشان اسلام و ارزش های اسلامی را زنده نگه داشتند، خاطرنشان کرد: روحانیت شیعه هرگز دفاع از حریم دین و مردم را رها نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت الله رسول فلاحتی در یادواره تلویزیونی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی و ۱۵۲ شهید روحانی استان، با اشاره به علاقمندی خود به میرزا از دوران نوجوانی و مطالعه پیرامون نهضت جنگل، اظهار کرد: از همان دوران شیفته میرزا و راه و روش او شدم و بعد از ورود به حوزه علمیه، مطالعه و تحقیق عمیق پیرامون این شخصیت ممتاز را دنبال کردم.

وی با بیان اینکه با مطالعه تاریخ دو قرن اخیر در ایران شاهد ظهور قهرمانان مذهبی علاقمند به سرنوشت امت در چهار سوی کشور هستیم، گفت: قیام های ستارخان و باقرخان، رئیس علی دلواری، شیخ محمد خیابانی، زکریای شیرازی و میرزا کوچک جنگلی با محوریت روحانیت بسیار مقدس بود.

امام جمعه رشت، با اشاره به پاک بودن و مقدس بودن قیام میرزا، عنوان کرد: همه انسان ها به دنبال الگو هستند و براساس آیه «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ»، خداوند پیامبر اسلام(ص) را اسوه و الگو معرفی می کند.

آیت الله فلاحتی، با بیان اینکه الگوها مایه رشد و تعالی انسان هستند، تصریح کرد: میرزا کوچک خان یک قهرمان مذهبی و مدافع ارزش های اسلامی بود و خود را فدای ملت کرد لذا این شخصیت بزرگ جزو مفاخر دنیای بشر محسوب می شود، چراکه بسیاری از کشورهای اسلامی تاریخ نهضت جنگل را به عنوان بخشی از واحدهای علوم سیاسی در دانشگاه می گذرانند.

وی میرزا را الگوی جوانان مسلمان و ملت های مبارز و آزاده جهان دانست و خاطرنشان کرد: برای معرفی این الگوهای ممتاز باید در عرصه مطالعه و بازخوانی تاریخ معاصر پیشگام باشیم. متاسفانه غبارهای سیاسی در دوره های مختلف تاریخی موجب شده برخی از گروه ها به دنبال تصاحب نهضت جنگل باشند و باید این فرصت را به آنان ندهیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با توصیه نسل معاصر به مطالعه عمیق و دقیق پیرامون تاریخ نهضت های یکصد سال اخیر، تصریح کرد: نهضت جنگل یک نهضت مذهبی است که در راس آن یک روحانی درس خوانده در حوزه علمیه قرار دارد.

وی با بیان اینکه صدا و سیما به عنوان دانشگاه نقش اثرگذاری در معرفی شخصیت های برجسته و قهرمانان مذهبی به نسل های امروز و آینده دارد، گفت: میرزا با نهضت خود ملت را از استبداد صغیر و کبیر نجات داد، اما دشمنان با به راه انداختن جنگ های ادراکی و ترکیبی می خواهند مردم را از این شخصیت های بومی و ملی دور کنند.

آیت الله فلاحتی، با اشاره به علاقمندی عامه مردم برای شناخت مفاخر ملی و مذهبی خود، اضافه کرد: وظیفه دانشگاهیان و حوزویان ماست که به معرفی زیبا، درست، منطقی و هوشمندانه چهره ها و شخصیت هایی همچون میرزا برای مردم بپردازند.

امام جمعه رشت، با بیان اینکه میرزا به عنوان یک شخصیت عرفانی جهاد علیه استبداد داخلی و دشمنان خارجی را آغاز کرد، متذکر شد: دشمن با عرضه عرفان های کاذب به دنبال معرفی الگوهای جایگزین است.

وی با بیان اینکه روحانیون در طول تاریخ به ویژه در دوران دفاع مقدس با خون خودشان اسلام و ارزش های اسلامی را زنده نگه داشتند، خاطرنشان کرد: روحانیت شیعه هرگز دفاع از حریم دین و مردم را رها نکرده است. در دوران دفاع مقدس نیز شاهد نقش آفرینی روحانیون هم در عرصه میدانی و نبرد با دشمنان و هم در محراب نماز و منبر تبلیغ هستیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با اشاره به راز و رمز مانایی نهضت های پاک و الهی با محوریت روحانیت، یادآور شد: عالمان دین انسان های حامی مردم بودند و شجاعت داشتند و در مسیر علم و دانش تلاش می کردند و وابسته به هیچ قدرتی نبودند و نسبت به توده مردم احساس مسئولیت می کردند. از مقابله با امتیاز رویتر و نهضت تنباکو و جهاد علیه انگلیسی ها تا نهضت مدرس و قیام میرزا شاهد انقلاب های مانایی بودیم که در نهایت به انقلاب امام خمینی(ره) منتهی شد که در راس آن مرجع دینی قرار دارد.

وی انقلاب اسلامی را بزرگترین انقلاب دینی بعد از بعثت انبیا دانست و اظهار کرد: بی تردید نهضت میرزا بسترساز انقلاب اسلامی بوده و این انقلاب خواهند ماند، زیرا شاهد افول قدرت های جهانی هستیم. مردم نیز در طول تاریخ نشان دادند همواره قدرشناس و پشتیبان عالمانی هستند که دلسوزانه و مجاهدانه در راه دفاع از ارزش های دینی و ملی تلاش می کنند.

Share