معاون بازآفرینی سازمان عمران شهرداری رشت:

نخستین مرحله گمانه‌زنی عمارت مریضخانه بلدیه رشت آغاز شد

عاشوری از آغاز اجرای نخستین مرحله گمانه‌زنی عمارت مریضخانه بلدیه رشت (ساختمان فرهنگ و هنر) به منظور تکمیل مطالعات مرمت این بنای میراثی خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «متین عاشوری» در حاشیه آغاز نخستین مرحله گمانه‌زنی عمارت مریضخانه بلدیه رشت (ساختمان فرهنگ و هنر) به منظور تکمیل مطالعات مرمت این بنای میراثی به شبستان گفت: نخستین گمانه‌‌زنی در بخشهایی از ساختمان فرهنگ و هنر شهرداری رشت، با حضور نماینده‌ای از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و کارشناس بازآفرینی سازمان عمران و همچنین نماینده مشاور طرح مرمت این بنای میراثی آغاز شد.

معاون بازآفرینی سازمان عمران شهرداری رشت با بیان اینکه این گمانه‌زنی برای تکمیل مطالعات مرمت ساختمان فرهنگ و هنر است، افزود: هدف از این گمانه‌زنی نمونه‌برداری از خاک و بررسی لایه‌های زیرین بنایی است که در سال ۱۳۰۸ به‌عنوان مریضخانه بلدیه توسط شهرداری رشت ساخته شده بود.

وی با اشاره به مطالعات مرمتی این بنا توسط یک شرکت مشاوره که گرید مرمتی ابنیه‌های تاریخی را دارد، ابراز کرد: گمانه‌زنی‌ها همچنین در بخش‌هایی از دیوار و سقف نیز صورت می‌گیرد تا بررسی شود چه آسیب‌ها و عوارضی به ساختمان وارد شده تا بر اساس نتایج آزمایش، برای استحکام‌بخشی و مرمت بنا تصمیم‌گیری اصولی شود.

عاشوری تصریح کرد: با این گمانه‌زنی، لایه‌های زیرین خاک و مرمت‌های پیشین هم احصا می‌شود که ممکن است در دوره‌های پیشین پوشیده شده باشد.

وی با اشاره به مرمت قبلی این ساختمان اظهار کرد: در زلزله تابستان ۱۳۶۹، بخش‌هایی از این عمارت از جمله بالکن و طبقه سوم آسیب جدی دید و در آن مقطع شهرداری رشت یکبار این عمارت را مرمت کرد.

گفتنی است، سال ۱۳۰۸ خورشیدی کلنگ احداث مریضخانه بلدیه به همت شهرداری رشت به زمین زده شد. این عمارت با معماری نئوکلاسیک روسی، توسط «موسیو دیمیتری» احداث شد. عمارت مریضخانه بلدیه رشت به شماره ۳۴۹۷و در تاریخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۵در فهرست آثار ملی ثبت شد. ساختمان مذکور، مدتی به‌عنوان استانداری گیلان و درحال حاضر به‌عنوان ساختمان اداری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت کاربری دارد.

Share