مدیرکل دامپزشکی گیلان:

موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان مشاهده نشد

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده و گزارش نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایرنا، دکتر سهراب عاقبتی افزود: پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی و صنعتی گیلان و با همکاری محیط زیست در “تالاب ها و زیستگاه های پرندگان” استان در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: در این راستا شبکه های دامپزشکی شهرستانی با دریافت هرگونه گزارش تلفات غیر عادی نسبت به انجام بازدید و در صورت لزوم نمونه برداری اقدام می کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان خاطر نشان کرد: آموزش گروه های هدف و اطلاع رسانی های لازم در زمینه بیماری همچنان توسط شبکه های دامپزشکی در حال انجام است.

وی از شهروندان و روستائیان استان خواست تا ضمن محصور کردن جایگاه های پرندگان خود از تماس مستقیم با پرندگان زنده و حیات وحش خودداری کنند.

عاقبتی اضافه کرد: مصرف فرآورده های طیور (گوشت مرغ) که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی تولید، کشتار و بسته بندی می شود در صورت رعایت ملاحظات بهداشتی در زمان آماده سازی هیچ گونه خطری از لحاظ انتقال بیماری به همراه نخواهد داشت.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری های واگیر و کشنده پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول های مخاطی به ویژه دستگاه تنفس و گوارش دارد، ایجاد می شود و می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانانی مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند.

Share