وزیر کشور: فقط بخش کالاهای اساسی فروشگاه‌ها باید باز باشد

قرار نیست پس از ساعت ۲۱ با مردم مواجه شویم و بگوییم، چرا بیرون آمده‌اید!

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور اظهار داشت: فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای قرار نبود همه باز باشند و فقط بخش کالاهای ضروری باید باز باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در بازدید از مرکز کنترل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در طرح تعطیلی دو هفته ای، مشکلاتی در عمل پیش می آید که باید هر لحظه، هماهنگی لازم را میان دستگاه های متولی برقرار و مشکلات را در مسیر حل کنیم. در ۲۴ ساعت گذشته روند خوب بوده به ویژه مردم ما همکاری خوبی داشتند به خصوص صاحبان مشاغل. هماهنگی و انجسام در استان ها مهم است و باید همه حرف واحد بزنند. طرح به همه ارسال شده و باید دقیق به آن عمل شود. مردم اگر حرف متفاوت بشوند دچار ابهام می شوند. فرمانداران و بخشداران باید حرف واحد بزنند و از حرف هایی که موجب تردید می شود، جلوگیری کنند.

او افزود: وزارت صمت، اصناف و بهداشت وضعیت مشاغل را پیگیری کنند و بازرسی های وسیع صورت بگیرد. مردم از این طرح استقبال کردند چون جان عزیزان آنها در میان است. اقلیتی هستند که به هر دلیلی رعایت نمی کنند و ما باید منافع جمع را در نظر بگیریم. خود قانون گذار و ستاد برای اجرای قانون ضمانت اجرایی گذاشته و باید به آن عمل شود. اگر جایی نیاز به پلمپ دارد، نیروی انتظامی کمک کند تا حکم اجرا شود.

وزیر کشور با اشاره به وضعیت جاده ها بیان کرد: جاده ها مبین این است که رعایت شده و امیدواریم ناجا با همه ظرفیت به میدان بیاید و نیروی بسیج و سپاه هم اعلام آمادگی کردند که می توانیم از ظرفیت آنها، استفاده کنیم. طرح محلات باید با جدیت پیگیری شود. فرمانداران توجه کنند اساس کار، طرح محلات است. در این طرح تست، قرنطینه و رهگیری بیماران باید جدی گرفته شود. در بحث کمک معیشتی اولویت را بر افراد بستری و بیماری قرار دادیم. خیرین، سمن ها و تشکل ها به موقع به افراد نیازمند کمک کنند. این تشکل ها از قبل بودند اما با انسجام بیشتر کمک کنند. نقش صداوسیما در سطح ملی و استانی موثر است و در ۳ یا ۴ روز خوب به میدان آمده اند، موارد موفق باید پخش و پرداخته شود. طرح به این مهمی حتی در سطح روستایی پیش می رود، شاید ایراداتی باشد اما قدرانی از مردم به آنها روحیه زیادی می دهد. ورود و خروج به شهرها کنترل و ستاد فرمانداری باید گزارش به ستاد بدهد. فرمانداران در میدان باشند و بازدید و بازرسی کنند تا مردم احساس کنند، فرماندار کنار آنها است.

او افزود: نظارت و اعمال قانون باید جدی باشد. بنا ما بر جریمه و مجازات نیست. اما اگر با مجازات کم و سریع عمل کنیم، حتما موثرتر خواهد بود. خودروهایی که پس از ساعت ۲۱ وارد خیابان می شوند، بسیج و ناجا شماره پلاک را بردارند دو ساعت بعد تخلف اعلام شود. صدور جریمه زمان می برد اما همین که پیامک می رود، یعنی عزم ما جدی است. هر نوع ابهام و هر نوع سوال و شبهه را فرمانداران به استان مطرح کنند که نتیجه نگرفتند و سریع به ستاد خبر بدهند. آقای ذوالفقاری مشکلات را رصد و بلافاصله پاسخ می دهند. برای برخی سوالات پاسخ نداریم و مصوبه می گیریم.

رحمانی فضلی افزود: فروشگاه های بزرگ زنجیره ای قرار نبود همه باز باشند و فقط بخش کالاهای ضروری باید باز باشد. بقیه موارد تعطیل است. اصلا قرار نیست پس از ساعت ۲۱ با مردم مواجه شویم و بگوییم چرا بیرون آمده اید، افراد فقط پلاک را یادداشت می کنند. برخی تصاویر را دیدم که توزیع کالاهای مورد نیاز مردم، موجب صف شده است اگر امکان دارد، توزیع نداشته باشند در غیر این صورت با تدبیر این کار را انجام دهند. برای طرح محله همه دستگاه های اجرایی باید ظرفیت خود را بکار بگیرند و در دسترس فرمانداران و استانداران باشد. ما در معرض آزمون بزرگ هستیم که نتیجه در این آزمون نجات جان انسان ها است. این بیماری علاوه بر جان مردم بر روح و اقتصاد مردم فشار وارد کرده است. باید این فضا را زودتر به سمت ثبات ببریم، آزمایش بزرگی است و انشاالله خدا به ما کمک کند تا شرمنده مردم نباشیم.

Share