رییس کمیسیون بهداشت مجلس:

فعلا خبری از خرید واکسن کرونا نیست|زودتر از خرداد بعید است به واکسن ایرانی دست پیدا کنیم

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: واکسن کرونای بنیاد برکت مجوز فاز اول آزمایش انسانی خود را دریافت کرده است و اوایل دیماه نیز آزمایشات خود را آغاز خواهد کرد همچنین واکسن های تولیدی انستیتو رازی نیز تا چند روز آینده مجوزهای فاز اول آزمایش انسانی خود را دریافت خواهد کرد ولی خوشبینانه‌ترین کارشناسان معتقدند که زودتر از خرداد و تیرماه سال آینده به تولید انبوه واکسن کرونا دست پیدا نخواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر “حسینعلی شهریاری” درباره واردات واکسن کرونا گفت: تا این لحظه نتوانسته‌ایم منابع ارزی لازم برای خرید واکسن کرونا را تامین و این پول را به خارج از کشور منتقل کنیم و احتمال دارد که همانند مشکلی که در مورد واکسن آنفلوآنزا داشتیم به طوری که پول تهیه این واکسن را تامین به و خارج از کشور منتقل کنیم اما نتوانستیم واکسن آنفلوآنزا را وارد کنیم؛ هم اکنون نیز احتمال می رود که برای تهیه واکسن کرونا نیز با این مشکل روبرو شویم بنابراین تمام امید ما تولید واکسن کرونا در داخل کشور است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای تهیه واکسن کرونا نیاز است که منابع مالی را به صورت فرانک تامین کنیم اظهار کرد: پول هایی که ما داریم تبدیل به فرانک نمی شود و هنوز نتوانسته ایم این پول را تامین و به طرف خارجی منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون چهار پلت فرم تولید واکسن کرونا در داخل کشور توسط ۷ شرکت دانش بنیان در دست اقدام است، اظهار کرد: از این شرکت‌ها می توان به انستیتو رازی، انستیتو پاستور، بنیاد برکت و دو نمونه نیز توسط وزارت دفاع اشاره کرد که در مجموع ۷ نمونه در داخل کشور در حال کار کردن روی تولید واکسن کرونا هستند.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: واکسن کرونای بنیاد برکت مجوز فاز اول آزمایش انسانی خود را دریافت کرده است و اوایل دیماه نیز آزمایشات خود را آغاز خواهد کرد همچنین واکسن های تولیدی انستیتو رازی نیز تا چند روز آینده مجوزهای فاز اول آزمایش انسانی خود را دریافت خواهد کرد ولی خوشبینانه‌ترین کارشناسان معتقدند که زودتر از خرداد و تیرماه سال آینده به تولید انبوه واکسن کرونا دست پیدا نخواهیم کرد هرچند که انستیتو رازی مدعی شده است که اگر منابع کافی در اختیار آن قرار داده شود شاید تا پایان سال بتوانند ۲ میلیون دوز واکسن کرونا را تولید کنند که امیدواریم با کمک به این شرکت های دانش بنیان بتوانیم سال آینده واکسن کرونا را حداقل برای گروه های آسیب پذیر و پرخطر به اندازه کافی تولید کنیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور رییس جمهور مبنی بر خرید واکسن خارجی کرونا، افزود: باتوجه به تحریم‌ها، مشکل ما تامین ارز فرانک است که اگر این ارز را تامین کنیم، سپس باید بتوانیم آن را به خارج کشور انتقال داده و بعد از آن واکسن خریداری شود لذا اینکه دستور رییس جمهور چقدر می تواند در این شرایط و با این مشکلات اجرایی شود، جای سوال دارد.

شهریاری در پاسخ به این سوال که آیا این دستور رییس جمهور یک حرکت نمایشی بوده یا بستری برای خرید و وارد کردن واکسن وجود دارد؟ اظهار کرد: ایشان با نیت خیر این صحبت را کرده‌اند و با توجه به واقعیت ها ما نمی‌توانیم در این رابطه قضاوت کنیم.

Share