یادداشت/ سید هامون مهدی‌زاده

طرح لغو تحریم‌ها؛ نشان دهنده جدیت ایران در تامین منافع ملی کشور است

انتخابات در ایران اسلامی، تبلور مردم سالاری دینی در منشور سیاسی کشور و یک نسخه ایرانی اسلامی از حکومت دموکراتیک است. با توجه بر گستردگی وظایف قوه مجریه در قانون اساسی، اقتداری به قوه مقننه محول شده تا وظیفه ذاتی خود را در این مورد که همان نظارت و قانون گذاریست انجام دهد.

*سید هامون مهدی‌زاده

انتخابات در ایران اسلامی، تبلور مردم سالاری دینی در منشور سیاسی کشور و یک نسخه ایرانی اسلامی از حکومت دموکراتیک است. با توجه بر گستردگی وظایف قوه مجریه در قانون اساسی، اقتداری به قوه مقننه محول شده تا وظیفه ذاتی خود را در این مورد که همان نظارت و قانون گذاریست انجام دهد. انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم در اسفند ۹۸ در حالی که از یک سو غربی‌ها با پمپاژ یاس و نامیدی بین آحاد جامعه و همچنین دلزدگی مردم از وضعیت اقتصادی و وعده‌های محقق نشده دولت و از طرفی زمزمه‌های شیوع بیماری منحوس کرونا که در آغاز پاندمی مرگبار خود قرار داشت، انتخابات مجلس را با شرایط ویژه‌ای روبه رو کرد. در نهایت منتخبین مردم این بار با تفکری متفاوت از مجلس قبل، وارد عرصه نظارت و تقنینی کشور شدند. از همان ابتدای کار با ورود نمایندگان انقلابی، جریان رقیب که شکست سختی را در مقابل دیدگان خود میدید، شروع به نقد تفکر و عملکرد نمایندگان کرده و این امر تا امروز به صورت مستمر ادامه دارد. البته فرهنگ نقد و انتقادپذیری از خصوصیات لازم و جدایی ناپذیر هر انسان متمدن با هر تفکری است. اما گهگاهی در گوشه و کنار انتقاداتی شنیده می‌شود که با وجود داشتن لحنی متوازن و ادیبانه؛ قشای محتوایی لازم جهت مطرح شدن را ندارد. البته به نظر نویسنده هر انتقادی هر چند اشتباه، اگر بالحنی مودبانه و دوستانه جهت اصلاح امور مطرح گردد، تاثیر مثبت خود را در توجیه افکار منتقد و شخص یا جریانی که مورد نقد قرار می‌گیرد، خواهد داشت. البته نقاد باید مولفه‌های نقد را در دوسویه تفکر و عقلانیت در نظر گرفته و با پرهیز از پایانی باز برای مخاطبان، نباید انها را به سمت نتیجه گیری کور هدایت کند.

در ادامه تعدادی از این قبیل انتقادات را که در مورد عملکرد مجلس شورای اسلامی یازدهم مطرح شده است، بررسی کنیم:

البته بهتر است به جای تحلیل اهداف منتقد به انتقاد مطرح‌شده پاسخ لازم داده شود.

برخی منتقدین از فوریت‌های مجلس نتیجه گرفته‌اند که طرح‌های مجلس یازدهم کارشناسی شده نیست!

با اندک آشنایی از آیین نامه‌های داخلی مجلس متوجه خواهیم شد: فوریت طرح‌ها هیچ گونه ارتباطی به دقت کارشناسی و مدت آن ندارد، بلکه نشان دهنده درجه اهمیت طرح می‌باشد. هر طرح قبل از مطرح شدن در صحن علنی پیش از دریافت فوریت، ممکن است ماه‌ها در کمیسیون مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ارتباط دادن فوریت طرح به مدت کارشناسی نشان ازعدم آگاهی لازم منتقد از قوانین و آیین نامه‌های داخلی مجلس می‌باشد.

بحث دیگری که امروز در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است: طرح لغو تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی است. باید اشاره کنم این طرح چهار ماه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد تحلیل و کارشناسی قرار گرفته و پس از معماری ساختار اصلی در کمیسیون، این طرح توسط نمایندگان محترم کمیسیون در صحن علنی، مطرح شده و به دلیل اهمیت، به صورت دو فوریتی با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رسیده است.

پس از آن توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته و در نهایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز از این طرح، که همان احقاق حقوق مردم کشور است، حمایت کرده است. منتقدین محترمی که کارشناسی دقیق این طرح را مورد نقد قرار می‌دهند، حتما اطلاع دارند که این طرح بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ برجام تدوین شده که به کشور این اجازه را می‌دهد، در صورت‌عدم وفای به عهد طرف مقابل تعهدات برجامی خود را کاهش دهد.

در صورتی که طرف مقابل تعهدات خود را انجام دهد جمهوری اسلامی ایران نیز سریعاً به حالت قبل از کاهش تعهدات، باز خواهد گشت. به نظر نویسنده پس از هفت سال انتظار و بلاتکلیفی این طرح می‌تواند؛ جدیت جمهوری اسلامی ایران را در تامین منافع ملی کشور به طرف مقابل نشان دهد. با مرور متن برجام و مفاد طرح لغو تحریم‌ها کاملاً روشن است که به هیچ وجه طرف ایرانی قصد خروج از برجام را ندارد. تایید و حمایت وزیر امور خارجه کشور و تاکید بر لازم الاجرا بودن این قانون، در جلسه چند روز گذشته با نمایندگان کشورهای غربی، نشان دهنده پخته بودن این طرح می‌باشد.

در زمینه‌ای دیگر، برخی منتقدین دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی کشور را برخورد جناحی مجلس جدید می‌دانند، این در حالیست که روند افزایشی قیمت‌ها پس از خروج آمریکا از برجام شروع شده است و متاسفانه تا به امروز ادامه دارد. عدم برنامه ریزی دولت بر روی توان داخلی و امید بستن به عهد طرفهای غربی دلیل روشنی بر ضعف دولت است و سبقه‌ای طولانی دارد.

این در حالیست که مجلس قبل با وجود خروج امریکا از برجام هیچ تصمیم، طرح و یا قانونی مبنی بر «مقابله به مثل تاثیرگذار» در مورد این رویداد اتخاذ نکرده است و یا اگر تصمیمی توسط نمایندگان مجلس دهم گرفته شده، دولت آن را اجرا نکرده است.

این چگونه است که مجلسی، در اولین مصوبات خود وزیر امور خارجه را خود همراه کرده و آن طور که باید در مقابل زیاده‌خواهی‌های کشورهای غربی ایستاده است، اما همین دولت در زمان مجلس قبل بدون مشورت با نمایندگان یک توافق بین المللی تاثیر گذار را امضا کرده است. تلألو مجلس انقلابی اینجا خود را نشان می‌دهد.

آنجایی که مشکلات ساختاری کشور در بودجه و قوانین مالیاتی در مجلس از ابتدای کار مجلس یازدهم مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. بسیاری از مسائلی که در مجلس قبل بر زمین مانده بود مانند: هدفمند کردن دقیق یارانه ها، توزیع عادلانه بنزین و تدوین طرح معیشتی که با همکاری دولت گام‌های نهایی خود را، جهت بهبود شرایط معیشتی مردم برمی دارد، نمود تولد تفکر انقلابی در شئونات مختلف کشور است. یادمان باشد حاصل چهار سال حضور نمایندگان مجلس دهم و همراهی آن‌ها با دولت تدبیر و امید این شد، که امروز شاهد بیماری در حال احتضار هستیم. اگر خدا بخواهد طبیبان حاذقی بر بالین آن رسیده‌اند و این در حالیست که مسبب این این بیماری، در گوشه‌ای ایستاده و مجلس انقلابی را مورد هجمه و تخریب قرار می‌دهند. البته جایگاه منتقدین همیشه جایگاه بلندی بوده و آزادگی و دلسوزی آن‌ها در تک تک کلماتشان قابل درک است. حافظه تاریخی مردم ایران، که همواره ثابت کرده‌اند از باهوش‌ترین مردمان جهانند، به این راحتی‌ها فراموش نخواهد کرد که مسببین این اوضاع چه کسانی هستند. همان‌هایی که تا چندی پیش لباس صدارت به تن داشته و هر چه خواسته‌اند بر سر این مردم آورده‌اند. اما یادمان باشد:

دور گردون‌گر دو روزی بر مراد ما نگشت
عاقبت یکسان نباشد حال دوران غم مخور
گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید
هیچ راهی نیست‌کان را نیست پایان غم نخور

*مدرس دانشگاه

پایگاه اطلاع‌رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت‌های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share