در جلسه شورا عنوان شد؛

شوراها را تعطیل کنید تا خیال همه راحت شود | سنگ اندازی در خرید بنای دانشسرا از داخل شهرداری

علوی شهردار رشت را به مبارزه ریشه ای با فساد در شهرداری دعوت کرد و گفت: مبارزه با فساد باید قاطعانه و به دور از تعارف باشد و شورا از این اقدام شهردار، حمایت می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «احمد رمضانپور»  در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر که چهارشنبه، ۱۹ آذر برگزار شد، با انتقاد از عملکرد دولت و مجلس در تصویب قانون حذف اختیارات شوراها از وضع عوارض محلی اظهار کرد: پس از پنج دوره تشکیل شوراهای شهر و روستا، حداقل اختیارات شوراها با وضع قوانین اینچنینی گرفته می شود.

رییس شورای شهر رشت با بیان اینکه نمی توان در مقابل چنین رفتارهایی سکوت کرد افزود: اگر واقعا مسئولان، فعالیت شوراها را نمی خواهند پس با دستور وزیر کشور، شوراها را منحل کنید تا خیال همه راحت شود، به جای اینکه با وضع چنین قوانینی روز به روز از اختیارات شوراها کم شود و دست و پای شوراها را ببندید.

نماینده اسبق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بودجه ارائه شده از دولت به مجلس را بی اساس خواند و گفت: بودجه ای که در آن سهم آموزش و پرورش که از بزرگترین و مهمترین وزارتخانه های کشور است به اندازه یک پنجم بودجه بسیاری از نهادهای دیگر نیست، بی اساس و اشتباه است.

رمضانپور با دعوت از مدیران ارشد دولت و مجلس به گفتگوی صادقانه با مردم و بیان اینکه بودجه، آبروی کشور است تاکید کرد: برای یکبار هم که شده با الگوبرداری از شهید رجایی باید با مردم صادقانه و شفاف صحبت کرد.

*سنگ اندازی در خرید بنای دانشسرا از داخل شهرداری

عضو دیگر شورا هم نسبت به برخی سنگ اندازی ها در بدنه ی شهرداری برای خرید بنای میراثی دانشسرا هشدار داد.

«بهراد ذاکری» که یکی از مسببان تدوین و تصویب طرح الزام شهرداری به خرید بنای میراثی دانشسرای رشت بود نیز در این جلسه گفت: طرح فوق از سوی فرمانداری به تایید رسیده و انتظار می رود با توجه به شرایط بحرانی ریزش سقف بنا، شهرداری هر چه سریع تر نسبت به خرید دانشسرا اقدام کند.

وی با بیان اینکه افرادی با انگیزه ها و سلایق سیاسی در اقدام شهرداری به این طرح سنگ اندازی می کنند تاکید کرد: شهرداری بدون توجه به چنین رفتارهایی، هر چه سریع تر در خرید بنای میراثی دانشسرا اقدام و نتیجه را برای افزایش اعتماد عمومی به طور علنی و شفاف به شهروندان اطلاع رسانی کند.

گفتنی است، طرح خرید بنای تاریخی دانشسرا که در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده در اوایل ماه جاری از سوی شورا به شهرداری الزام شد.

تغییرات اساسی در شهر رشت
در ادامه این جلسه، عضو دیگر شورا هم نسبت به تصویب قانون جدید مجلس شورای اسلامی در کاهش اختیارات شوراها در وضع عوارض محلی گفت: اگر عملکرد بسیاری از کشورها در مسیر توسعه و شکوفایی است به دلیل اعتماد و اعطای قدرت به نهادهای محلی و مردمی آن هاست.

به نقل از فارس، سید امیرحسین علوی با اشاره به اضافه شدن سازمان سرمایه‌گذاری به چارت شهرداری رشت بیان کرد: به شهروندان نوید می‌دهیم که قراردادهای خوبی پیرامون پروژه‌های تأثیرگذار در رشت در حال منعقد شدن است و امیدواریم دستگاه‌های دیگر نیز در این مسیر همراه شورا و شهرداری رشت باشند و اگر برخی از سنگ‌اندازی‌ها نباشد به‌یقین طی سه تا چهارسال آینده شاهد تغییر اساسی در بسیاری از مباحث در شهر رشت خواهیم بود.

وی با اشاره به انجام ممیزی املاک رشت و هوشمندسازی شهرداری رشت طی بازده زمانی ۱۲ ماهه در رشت افزود: با این اقدام از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی و برخی از ظن‌ها و شائبه‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

علوی با اشاره به اینکه سید محمد احمدی سومین شهردار رشت طی دوران فعالیت شورای پنجم رشت است، تصریح کرد: انتظارات از احمدی به‌واسطه بومی بودن بسیار بالا است و انتظار داریم با حضور وی در این جایگاه شاهد تغییرات اساسی باشیم و صرفاً انجام امورات اداری و عادی نمی‌تواند از شهردار رشت موردپذیرش باشد و معتقدم برای مبارزه باریشه‌های فساد باید با مصادیق آن به‌درستی برخورد شود.

وی با تأکید بر اینکه امروزه پیرامون اصلاحات قانون ارزش‌افزوده در مجلس شورای اسلامی مباحثی مطرح‌شده است، تصریح کرد: ممکن است تمایل در نهادها ازجمله شورای نگهبان، دولت و مجلس و غیره به‌منظور کاهش اختیارات شوراها و مدیریت یکپارچه کشور وجود داشته باشد که درواقع این مسئله، تجربه چندین دهه گذشته کشور است و اینکه برخی معتقدند عوارض را از مردم شهرهای مختلف دریافت کنند و بعد قانون در مرکز پیرامون توزیع آن به‌صورت متمرکز نوشته شود اجحاف بزرگی است و با آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی تطبیق ندارد.

شوراها رقبای نمایندگان مجلس

علوی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شوراها را رقبای خودشان ندانند، افزود: با پیگیری‌های شوراهای عالی استان‌ها، امیدواریم از شوراها به‌خوبی دفاع شود.

تجهیز ستاد بحران شهرداری رشت

عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهردار رشت ارتباطات سازنده‌ای با دستگاه‌های دیگر ازجمله استانداری گیلان دارد، اظهار کرد: انتظار داریم شهردار رشت مطالبات مربوط به بند (و) را نیز به جدیت پیگیری کند.

فاطمه شیرزاد با قدردانی از تلاش‌های سازمان‌های مختلف شهرداری رشت در رفع آب‌گرفتگی‌های اخیر که براثر بارش باران‌های پائیزی اتفاق افتاده بود، افزود: شهردار رشت نسبت به رفع مشکلات آب‌گرفتگی در محلات ۵۵گانه شهر رشت اقدام کند.

وی به تجهیزات ستاد بحران شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: با توجه به‌پیش رو بودن فصل سرما انتظار می‌رود نسبت به تجهیز بیشتر ستاد بحران به‌منظور مقابله با بحران‌های احتمالی مساعدت بیشتری انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت به تعیین تکلیف جایگاه‌های مدیریتی خالی در شهرداری رشت اشاره کرد و افزود: امیدواریم با تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر این موضوع، مشکلی در ارائه خدمات به شهروندان ایجاد نشود.

شیرزاد با بیان اینکه پیشنهاد کاهش اختیارات شوراها در ماه‌های پایانی عمر دولت با بیانیه‌های فراوانی مواجه شده است، تصریح کرد: این مسئله درواقع کاهش اختیارات مردم در تصمیم‌گیری‌ها است و امیدواریم با پیگیری‌های خوبی که در شوراهای اسلامی کشور در دست انجام است این مسئله منتفی شود.

 با موافقت اعضای شورای شهر رشت جلسات عصر روز چهارشنبه شورا، به ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه هر هفته موکول شد.

Share