یادداشت/ محمد لطیفی

شهید میرزاکوچک یک اسطوره ملی‌ است

شهید میرزاکوچک یک اسطوره ملی‌ست و به جهانیان ثابت کرد که حتی اگر در برابر دشمن یکه و تنها باشید قوای آیه کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره تسلی بخش قلب‌ها می‌گردد.

محمد لطیفی*

شهید میرزاکوچک خان جنگلی یک شخصیت ممتاز و الگوی تمام عیارِ تشکیلاتی‌ست.

یکه و تنها در مسیری وارد شد که دشمنان و مخالفان اجازه پیشروی را نمی‌دادند. اما شهید میرزاکوچک جنگلی با حضور مقتدر و تشکیلاتی‌اش تمام سد‌ها و موانع را یک به یک پشت سرگذاشت.

سیر زندگی شهید میرزاکوچک جنگلی از دوران کودکی و نوجوانی بیانگر تربیت والای پدرومادرشان هست. از زمانی که وارد تحصیلات حوزوی شد این تلاش و تحصیل، نقطه عطفی در زندگی شهید ثبت شد و سرآغاز همه‌ی شجاعت‌هایش نام گرفت.

اما زندگی این مرد انقلابی، فقط منحصر به جنگ با دشمنان نبود بلکه علاوه بر حضور فعال انقلابی، علاقه بسیاری به تحصیل و شعر داشتند و خواندن شاهنامه یکی از برنامه‌های مهم زندگی‌شان بود. این میتواند بیانگر روح لطیف شهیدکوچک جنگلی باشد که با شعرهای شاهنامه فردوسی مانوس بود؛ یعنی مصداق أشداء علی الکفار و رحماء بینهم.

تمام ابعاد زندگی این شهید دلاور می‌تواند الگویی برای نوجوانان باشد. آنجا که یک تنه در مقابل مزدوران زمان ایستاد و با قدرت ایمان به خدای متعال توانست دشمنان را مغلوب کند، برگرفته از یک روحیه مجاهدانه است و این روحیه باید در نوجوانان تقویت شود.

نوجوانانی که زندگی‌شان باید براساس سیره زندگی الگوهای ناب ماندگار باشد. همان کسانی که در برابر چپاولگران، خم به ابرو نیاوردند و قدرتِ نه! گفتن را اثبات کردند. همان قدرتی که برخی از نوجوانان ما جرأت بیانش را ندارند.

شخصیت میرزاکوچک جنگلی، شخصیتی باصلابت، باانگیزه و امیدبخش بود. دقیقا ویژگی‌هایی که یک نوجوان باید داشته باشد، تا در مصائب و سختی‌ها تسلیم دنیا نشود.

دوران نوجوانی دوران پرفراز و نشیبی ست که اگر روحیات مجاهدانه در روح و جانشان تقویت نگردد، پایان خوش نوجوانی را نخواهند دید چرا که با کوچکترین نگاه دشمن تسلیم می‌شوند.

شهید میرزاکوچک یک اسطوره ملی‌ست و به جهانیان ثابت کرد که حتی اگر در برابر دشمن یکه و تنها باشید قوای آیه کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره تسلی بخش قلب‌ها می‌گردد.

*مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان گیلان

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share