وزیر راه و شهر سازی؛

راه گرفتن مالیات از خانه‌های خالی هموار شد | سازمان مالیاتی به وظایف خود عمل کند

وزیر راه و شهر سازی از آماده شدن سامانه جامع املاک و اسکان و نیز شناسایی خانه‌های خالی خبر داد و گفت: وظیفه ما راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد اسلامی در حاشیه مراسم رونمایی از طرح‌های فناورانه صنعت ریلی در جمع خبرنگاران گفت: سامانه جامع املاک و اسکان عملیاتی شده و خروجی آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

وی در واکنش به اظهار نظر برخی مسئولان مالیاتی که از عملیاتی نشدن این سامانه و همکاری نکردن وزارت راه و شهرسازی گلایه کرده بودند افزود: الان بحث همکاری کردن یا نکردن دستگاه هانیست. مهم این است که امروز خروجی مورد نظر سازمان مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در اختیار این سازمان قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه هم اکنون برای اخذ مالیات برخانه‌های خالی مشکل شناسایی وجود ندارد گفت: اکنون خانه‌های خالی شناسایی شده اند و سازمان مالیاتی باید در این خصوص به وظایف خود عمل کند.

اسلامی با تاکید براینکه وزارت راه وشهرسازی متولی اخذ مالیات نیست افزود: وظیفه ما راه اندازی سامانه جامع املاک و اسکان و فعال کردن این سامانه بوده که به وظایف خود عمل کرده ایم و هم اکنون اطلاعات و خروجی این سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی است و این سازمان باید به وظایف خود عمل کند.

درهمین حال نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای شناسایی مسکن‌های خالی، سامانه راه و شهرسازی طراحی شده است و با استفاده از ظرفیت نهاد‌های مربوط، تاکنون ۲ میلیون و ۵۰۹ هزار خانه خالی شناسایی شده است و در حال حاضر برای ایجاد بانک اطلاعاتی کامل در تلاش هستیم.

علی‌اکبر علیزاده برمی، خانه را به عنوان کالایی ضروری قلمداد کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی کلیات و طرح دو فوریتی دریافت مالیات از خانه‌های خالی را تصویب کرده است که بدون شک اجرای این طرح اقدامی مهم و اساسی در حمایت از افراد فاقد مسکن است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح دریافت مالیات سنگین، مسکن از حالت سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل می‌شود.

علیزاده برمی گفت: اجرای طرح سنگین مالیات از خانه‌های خالی با مبلغ بالا، شرایطی را ایجاد می‌کند که بدون شک سرمایه‌گذاری برای مالکان صرفه اقتصادی نخواهد داشت و این منازل به صورت اجاره یا فروش به چرخه مصرف اضافه می‌شود.

این نماینده مجلس به شرایط دریافت مالیات در سه مرحله اشاره کرد و افزود: در مرحله اول با مهلت ۶ ماهه، مالیات عادی برای مالک در نظر گرفته می‌شود و در صورت خالی ماندن مسکن، مالیات به مرور با افزایش ضریبی دریافت می‌شود.

اکبر علیزاده برمی، با اشاره به شناسایی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور گفت: با اجرای طرح مالیات بالا بر خانه‌های خالی سرمایه‌گذاری مالکان در این زمینه صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

در طرح مصوب مجلس نمایندگان مقرر کرده‌اند در خانه‌هایی که در سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان خالی شناسایی می‌شوند، چنانچه بیش از ۱۲ ماه از پایان عملیات ساخت یا بیش از شش ماه از آخرین نقل و انتقال یا زمان سکونت گذشته باشد، در سال اول مالیات به ازای هر ماه دو برابر ارزش اجاری ماهانه ملک و در سال‌های بعد ۵۰ درصد بیشتر از سال قبل، اعمال می‌شود.

Share