مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

خبر خوش جهاد کشاورزی به بادام کاران گیلانی | معرفی ارقام جدید بادام در سال آینده

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از معرفی چند رقم بادام‌زمینی جدید در استان گیلان خبر داد و گفت: از پنج سال گذشته تحقیقات روی ۱۸۰ رقم مختلف در استان با کمک مرکز تحقیقات کشاورزی آغازشده و امیدواریم برای سال زراعی آینده بتوانیم چندین رقم آجیلی و روغنی با تولید بالا را به کشاورزان معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا؛ میر حجت علی اکبرزاده امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشت بادام‌زمینی دارای ابعاد اقتصادی بسیار خوبی در استان گیلان است، اظهار کرد: بر اساس آمار پنج هزار بهره‌بردار گیلانی در بخش تولید بادام‌زمینی فعال هستند زیرا این محصول دارای ابعاد اقتصادی بسیار خوبی بوده و توجه به آن منجر به ایجاد اشتغال در استان می‌شود.

وی شهرستان آستانه‌اشرفیه را دومین قطب تولید بادام در کشور معرفی کرد و گفت: در استان گیلان سه هزار هکتار اراضی زیر کشت بادام بوده که از این میزان دو هزار و ۵۰۰ هکتار آن در شهرستان آستانه‌اشرفیه وجود دارد که این امر سبب شد تا این منطقه از گیلان مرکز تعیین قیمت و دادوستد و تجمع صنایع فناوری بادام‌زمینی در کشور محسوب شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اذعان به اینکه محصول بادام‌زمینی دارای فرآورده‌های تبدیلی بسیار فراوانی است، افزود: این محصول با تولید ۱۱ هزار تن بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی برای کشاورزان آستانه‌اشرفیه دارد.

اکبر نژاد با تأکید بر درآمد مناسب کشاورزان حاصل از کشت بادام‌زمینی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل کشت هرساله بادام در شهرستان آستانه‌اشرفیه سود و درآمد مناسب آن است زیرا درآمد ناخالص یک کشاورز بادام‌زمینی کار از هر هکتار با فروش هر کیلو بادام‌زمینی برشته با حداقل ۵۰ هزار تومان به ۷۵ میلیون تومان می‌رسد.

وی یکی از دلایل وجود انواع قارچ در بادام‌زمینی را عدم رعایت تناوب کشت دانست و بیان کرد: عدم رعایت تناوب کشت بادام‌زمینی از سوی کشاورزان موجب مشکلاتی در زراعت این محصول ازجمله شیوع انواع قارچ‌های بیماری‌زا می‌شود که درنهایت به ضرر خود کشاورزان تمام می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به نقش مؤثر کشت و برداشت مکانیزاسیون بادام‌زمینی در گیلان گفت: کشت و برداشت این محصول در سال‌های قبل به شکل سنتی انجام می‌شده اما در چند سال اخیر نوعی از دستگاه بذرکار برای کشت و کمباین برای برداشت به کار گرفته‌شده که این امر منجر به افزایش بهره‌وری محصول بادام در باغات می‌شود.

اکبر نژاد از معرفی چند رقم بادام‌زمینی جدید در استان گیلان خبر داد و افزود: از پنج سال گذشته تحقیقات روی ۱۸۰ رقم مختلف در استان با کمک مرکز تحقیقات کشاورزی آغازشده و امیدواریم برای سال زراعی آینده بتوانیم چندین رقم آجیلی و روغنی با تولید بالا را به کشاورزان معرفی کنیم.

برداشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه از شهریور ماه هرسال آغاز و تا حداکثر اواسط مهر به پایان می‌رسد و در این موقع از سال معمولاً بادام زمینی‌های تولید شده فرآوری و برشته می‌شود.

Share