در وبیناری تخصصی با حضور محسن اسماعیلی و سیداحسان قاضی زاده هاشمی:

حقوق و تکالیف کنش‌گران رسانه‌ای با تاکید بر قانون اساسی بررسی شد

وبینار تخصصی حقوق و تکالیف کنش گران رسانه ای با تاکید بر قانون اساسی با حضور احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده نماینده مردم فریمان و سرخس محسن اسماعیلی، رئیس هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین به همت معاونت پارلمانی صدا و سیما جمهوری اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از خانه ملت، محسن اسماعیلی در وبینار تخصصی حقوق و تکالیف کنش گران رسانه ای با تاکید بر قانون اساسی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت دانشمند شهید محسن فخری زاده و گفت: سال روز تصویب قانون اساسی را تبریک می‌گویم و باید برای شناخته شدن اصول قانون اساسی فرهنگ سازی شود تا شناخته شده و به صورت عملی هم به اجرا در بیاید.

رئیس هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین افزود: یک تعریف جامع و کامل در مورد حقوق ایران در کتاب حقوق رسانه ارائه دادم و خلاصه آن هم این است که مجموعه قوانین و مقرارتی که نحوه تاسیس، فعالیت و نظارت رسانه‌ها، حقوق و تکالیف متقابل مردم و… را به عنوان حقوق رسانه تعریف کرده و تفاوتی میان حقوق ارتباطات و رسانه قائل شدیم که در ادبیات حقوقدان‌های خارجی نیز این موضوع موجود است.

وی اظهار کرد: ما باید حقوق رسانه را از چند جهت یک رشته ممتاز بدانیم، یکی از جهت موضوع و دیگری از نظر جایگاه آن؛ اولا از نظر جایگاه حقوق رسانه، حقوق به دو بخش ملی و بین المللی و از جهتی به عمومی و خصوصی تقسیم می‌کنیم و بسیار تفاوت دارد که فلان رشته حقوق ملی، حقوق بین المللی، حقوق عمومی یا حقوق خصوصی محسوب می شود.

اسماعیلی تاکید کرد: حقوق رسانه در هیچ کدام از اینها به تنهایی جا نمی‌گیرد و باید گفت در هیچ کدام از این‌ دسته ها نیست اما جز همه حقوق ها هست؛ به این معنا که حقوق رسانه، ملی بوده و مجلس شورای اسلامی در کشور ما قوانینی را که برای مطبوعات، صدا و سیما و … لازم می‌داند، می‌تواند تصویب کند، اما در تصویب این قوانین برخی از نرم‌های بین المللی و قواعد آمرانه را هم باید لحاظ کنند ما در این زمینه مقررات بین المللی لازم الاجرایی را داریم، پس بخشی از آن ملی و بخشی نیز بین المللی است.

وی گفت: رسانه به جهت ارتباطی که با نظم عمومی و حاکمیت جامعه پیدا می‌کند عمومی محسوب می‌شود، اما از این جهت که حقوق مخاطبان در آن دیده می‌شود و افراد در آن جای می‌گیرند در حقوق خصوصی مطرح خواهد شد پس از این جهت حقوق رسانه فقط عمومی و یا فقط خصوصی  به شمار نمی‌رود؛ بنابراین می‌دانیم که حقوق رسانه یک پیچیدگی و انعطاف پذیری توامان دارد یعنی هم باید با اصول حقوق عمومی آشنا شد و هم با حقوق بین الملل و هم اینکه با احکام حقوق خصوصی و عمومی آشنایی پیدا کرد.

بحث رسانه‌ای بودن ازیک منظومه جمعی تبدیل به فردمحوری می‌شود

در ادامه این وبینار تخصصی نیز احسان قاضی زاده هاشمی گفت: می توان برای فعالیت اصحاب رسانه و فعالان رسانه ای و البته آحاد جامعه حقوق و تکالیفی را در نظر داشت؛ بنابراین که در قانون اساسی ما در قالب بحث آزادی بیان، گفتار مطبوعات و فعالیت‌های رسانه ای وجود دارد را می‌توانیم در ابعاد حقوقی نظر بگیریم.

نماینده مردم نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: تکنولوژی‌های نوین ارتباطات فعالیت های رسانه ای را دستخوش خود قرار داده و از تحولی که در عصر رادیو و تلویزیون به عصر ماهواره و بعد از آن به عصر رسانه های مجازی و … رسیدیم و ازسوی دیگر تکنولوژی‌هایی که در آینده مشاهده خواهیم کرد بر حوزه کارکردهای رسانه ای تاثیراتی خواهد داشت، به گونه ای که تمام مردم دنیا می‌توانند یک رسانه باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بحث رسانه ای بودن ازیک منظومه جمعی تبدیل به فردمحوری می‌شود و اینکه همه مردم در دنیا هم تولید کننده پیام و هم منتشر کننده پیام باشند و الزاما هیچ یک از مبانی متداول رسانه ای هم پیروی نمی کنند پس ما نیازمند تعاریف جدید در حوزه قوانین هستیم.

وی تصریح کرد: چیزی که ما در عرصه مجازی مشاهده می‌کنیم و همین الان در مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم که یک بحث بسیار مفصلی راجع به صوت و تصویر فراگیر داریم که دیدگاه‌های متفاوت و متضادی در این رابطه وجود دارد و یک مولفه جدید برای حقوق رسانه است.معتقدم آینده نظام حقوقی ما دستخوش تغییراتی در حوزه رسانه خواهد شد و حتی در حقوق سیاسی و اقتصادی و احراز هویت هم چنین خواهد شد.

Share