سومین نشست هماهنگی اجرای طرح ملی خانواده محور سردار شهید سلیمانی در گیلان

تداوم همراهی هدفمند و اثربخش بسیج با مدافعان سلامت در اجرای طرح شهید سلیمانی

در سومین نشست مسئولان بسیج و بهداشت که به‌منظور هماهنگی، واکاوی چالش‌ها و همچنین راهکاری‌های لازم به جهت اجرای دقیق‌تر طرح شهید سلیمانی برگزار شد، طرفین بر تداوم همراهی هدفمند و اثربخش تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ظهر امروز سومین نشست هماهنگی اجرای طرح ملی خانواده محور سردار شهید سلیمانی در گیلان برگزار شد.

در این نشست مشترک، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور در دفتر فرماندهی سپاه قدس گیلان، آخرین اقدامات و راهکاری‌های اجرای هدفمند و مؤثر طرح شهید سلیمانی را بررسی کردند.

دکتر سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست مشترک با اشاره به نقش پررنگ بسیج به‌عنوان بزرگ‌ترین اهرم کمک‌کننده به مدافعان سلامت، اظهار کرد: گرچه در اجرای طرح بزرگ و ملی شهید سلیمانی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی با دانشگاه علوم پزشکی گیلان همکاری دارند، اما بخش اعظم مسؤولیت اجرایی این طرح بر عهده جان‌برکفان در بسیج است.

وی با بیان اینکه در اغلب شهرستان‌های استان گیلان، نشست های هماهنگی  جهت اجرای دقیق‌تر این طرح برگزارشده، افزود: در چندین شهرستان استان ازجمله مرکز استان و شهرستان آستانه‌اشرفیه، طرح شهید سلیمانی به شکل عملیاتی آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با اجرای طرح شهید سلیمانی و تداوم همکاری‌های هدفمند و اثربخش، سیر شیوع ویروس کرونا تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند، گفت: در این طرح که بسیجیان با تشکیل تیم عملیاتی در کنار کارشناسان بهداشت حضور پیدا می‌کنند، علاوه بر شناسایی بیماران کرونا در فرایند انتقال آن‌ها و همچنین در بخش حمایتی نیز پشتیبانی خواهند کرد.

سردار محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این نشست مشترک، با تأکید بر آمادگی همه‌جانبه سپاه در کنترل شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: تمام فعالیت‌های سپاه در همه بخش‌ها به مدت یک ماه تعطیل است و این نهاد مردم پایه، هیچ کاری مهم‌تر از خدمت به مردم در مقابله با کرونا ندارد.

وی با بیان اینکه سپاه، همه عزم خود را برای غربالگری و شناسایی بیماران به کار گرفته است، افزود: تاکنون نشست های هماهنگی به جهت آماده‌سازی تیم‌های بیماریابی و فراهم کردن امور برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در طرح شهید سلیمانی انجام‌شده و انتظار می‌رود با غربالگری جهش گونه در این طرح، شاهد کاهش اشاعه آن در استان باشیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان همچنین بر لزوم تشدید نظارت‌ها در بازار و اصناف به جهت همراهی همه‌جانبه بازاریان تأکید کرد و گفت: مردم در اغلب موارد همکاری شایسته‌ای با تیم‌های غربالگری دارند اما به نظر می‌رسد در بخش نظارت‌ها باید تلاش‌ها بیشتر باشد که ما آمادگی حضور در این بخش را نیز داریم.

سردار عبدالله پور با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی روزهای نخست اجرایی خود را در استان سپری می‌کند، گفت: با استمرار تلاش‌های فعلی بسیجیان با کادر سلامت انتظار می‌رود علاوه بر کنترل سیر بیماری، شاهد کاهش مبتلایان و جان‌باختگان در استان باشیم.

پی نوشت: طرح ملی «شهید حاج قاسم سلیمانی» به‌منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه «محله و خانواده محور» مبتنی بر برنامه «هر خانه؛ یک پایگاه سلامت» در سراسر کشور در حال اجراست.

اهداف کلی اجرای این طرح بزرگ و ملی، مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی است و اهدافی ازجمله قطع زنجیره انتقال ویروس و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش میزان بستری و مرگ‌ومیر و همچنین پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر را دنبال می‌کند.

ارائه مراقبت‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به‌صورت حضوری و غیرحضوری،  شناسایی زودهنگام بیماران، افراد در معرض تماس نزدیک و پاسخ سریع، قرنطینه خانگی و غیر خانگی و مراقبت از گروه‌های در معرض آسیب، توسعه درمان سرپایی و همچنین ارتقای کیفیت مراقبت‌های بستری از سیاست‌های تعریف‌شده در طرح ملی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

همچنین تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون، تست گسترده و هدفمند و هوشمند، قرنطینه خانگی و ره‌گیری هوشمند، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، ایجاد محدودیت هوشمند و هدفمند و  تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش موارد بستری ازجمله راهبردهای تعریف‌شده برای این طرح ملی است.

Share