لاوروف:

تبدیل جنوب قفقاز به منطقه ثبات ممکن است

وزیر خارجه روسیه بر آمادگی کشورش برای کمک به برقراری ثبات در جنوب قفقاز تاکید کرد و گفت، استقرار نیروهای صلح بان در قره باغ روند تبادل اسیران بین باکو و ایروان را تسهیل می‌بخشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری با آرا ایوازیان، همتای ارمنی در مسکو اظهار کرد، بیانیه مشترکی که بین رهبران ارمنستان، آذربایجان و روسیه امضا شد زمینه را برای توافقات ویژه بازگشت آوارگان، بازسازی اقتصاد و حل مشکلات انسانی فراهم می‌کند و توافق شد تمام راه‌های ارتباطی با منطقه بازگشایی شوند.

وی افزود: از این رو می‌توان شرایط برای تغییر جنوب قفقاز از منطقه تناقضات را به منطقه ثبات و شکوفایی به نفع ملت‌های منطقه تبدیل کرد. ما نهایت تلاش خود را برای پیشبرد در این مسیر به کار خواهیم گرفت در عین حال می‌توان گفت منطقه نزاع قره‌باغ همچنان در ابتدای عبور از مرحله داغ است.

او در کنفرانس خبری گفت، روسیه و ارمنستان تعدادی از گام‌ها را برای حل مسائل تبادل اسیران مشخص کردند و روسیه از طریق نیروهایش برای حفظ صلح در منطقه قره‌باغ روی تسهیل روند تبادل اسیران بین باکو و ایروان تلاش خواهند کرد.

وزیر خارجه روسیه اشاره کرد، مذاکرات در خصوص مسائل مربوط به ایجاد مرکز پاسخگویی انسانی روسیه در قره‌باغ براساس ابتکار عمل رئیس‌جمهوری روسیه بود و ما پیشنهاد تبدیل این مرکز به مرکز بین‌المللی با مشارکت آذربایجان و ارمنستان را مطرح کردیم.

لاوروف تاکید کرد، روسیه مشارکت اضافی در بودجه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که هیئتش در قره‌باغ فعالیت می‌کند را خواستار شد.

وزیر خارجه روسیه روی اصطلاح جدیدی که جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا مطرح کرد که اختلاف روی مناطق نفوذ در سوریه، لیبی و قفقاز بین روسیه و ترکیه بود، اظهار نظر کرد.

ایوازیان تصریح کرد، حضور نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ شرایط بازگشت ثبات در منطقه را ایجاد می‌کند ارمنستان آماده تبادل اسیران با آذربایجان براساس کل مقابل کل است.

Share