مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی؛

انعقاد قرارداد ادامه «بیمه اختیاری» غیرحضوری شد|جزییات دریافت خدمات درمانی بدون دفترچه

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ارائه غیرحضوری یک خدمت دیگر ( انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری ) در سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا؛ مصطفی سالاری در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد با اشاره به ورود به چهارمین هفته اجرای طرح ۳۰۷۰ که قرار بود بر اساس آن تا بهمن ماه ۳۰ خدمت و هر دوشنبه چند خدمت، الکترونیکی و غیرحضوری شوند گفت: در هفته چهارم طرح ۳۰۷۰ قرار داریم که با تحقق کامل آن ۷۰ میلیون از ۹۶ میلیون مراجعه به شعب تامین اجتماعی کاهش می‌یابد.

وی افزود: در سه هفته گذشته هفت خدمت غیرحضوری شده اند و امروز یک خدمت دیگر، الکترونیکی خواهند شد و برای دریافت آن نیازی به مراجعه بیمه شده به شعب نیست.

انعقاد قرارداد بیمه اختیاری هم غیرحضوری شد 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه خدمت غیرحضوری که امروز رونمایی می شود انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری است و باعث کاهش مراجعات جمعیت قابل توجهی خواهد شد گفت: طرح با نظم خوبی شروع شده و قرار است هر دوشنبه یک تا چهار خدمت آماده شود. کار را با همین روند ادامه خواهیم داد، البته در پشت صحنه تلاش های گسترده و شبانه روزی در حال انجام است.

سالاری ادامه داد: باید به طور ویژه از بانک رفاه، شرکت خدمات ماشینی تامین، معاونت بیمه ای قدردانی کرد که این خدمات با همکاری چندجانبه الکترونیکی می شوند.

وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری اعلام کردیم با توجه به تصمیم ستادملی کرونا برای تعطیلی ها و محدودیت ها، شعب در شهرهای قرمز تعطیل هستند گفت: امکان داشت بیمه شدگانی برگه دفترچه شان تمام شده باشد و به خدمت درمانی نیاز داشته باشند. ما استعلام برخط اعتبار را از اول خرداد کلید زدیم و عدم نیاز به تمدید اعتبار دفترچه را اجرایی کرده بودیم، ولی از دفترچه ها کماکان استفاده می شد.

جزییات دریافت خدمات درمانی بدون داشتن دفترچه

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اما در این مرحله اعلام کردیم به علت تعطیلی ها، اگر کسی برگه های دفترچه اش تمام شده می تواند باز هم خدمت دریافت کند. سازمان همه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری را در مطب ها، درمانگاه، آزمایشگاه ها، تصویربرداری ها و … فراهم  کرده است.

سالاری افزود: به دو طریق امکان نسخه نویسی وجود دارد. برای هریک از مراکز درمانی سامانه ای طراحی کرده ایم که درمانگر می تواند نسخه را در آنجا بنویسد و یا خدمت مربوطه را ارائه کند. روش دوم این است که اگر مراکز درمانی خودشان سامانه ای دارند می توانند نسخه یا خدمت را در سامانه خودشان ثبت کنند که روی سیستم ما هم می نشیند اما هنوز شاید خیلی مراکز درمانی متصل نشده باشند.

وی با بیان ایکه اگر در نهایت هیچ کدام از این دو امکان وجود نداشت پیش بینی کردیم که پزشک ها در سربرگ خودشان نسخه نویسی کنند گفت: با توجه به اینکه سامانه های داروخانه به تامین اجتماعی متصل است، دارو به بیمار داده می شود و از این حیث مشکلی ایجاد نمی شود و گام جدی تری به سمت حذف دفترچه هاست. آخرین گام های حذف دفترچه کاغذی را برمی داریم و امید است بتوانیم ظرف یکی دوماه آینده به طور کامل از این امکان استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا موضوع عدم نیاز به دفترچه های درمانی و نوشتن دارو روی سربرگ پزشک، فقط مربوط به دروه محدودیت های کرونایی تا آخر آذر است یا اینکه یک روال همیشگی خواهد شد؟ اظهار کرد: فعلا به این صورت جلو می رویم و اگر در اجرا مشکلی نداشته باشیم ادامه می دهیم تا جایی که دیگر نیازی به نوشتن دارو یا خدمت در سربرگ پزشک هم نباشد.

سالاری افزود: مکررا از پزشکان می خواهیم نسخه نویسی الکترونیک را شروع کنند و مستقیم در سامانه نسخه نویسی کنند.

کاهش ۵۰ میلیون مراجعه به شعب تامین اجتماعی از خرداد 

 سالاری در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه از ابتدای خرداد ۵۰ میلیون کاهش مراجعه داشتیم که بخش عمده ای مربوط به عدم نیاز به تمدید دفترچه بیمه است اظهار کرد: در مجموع با هشت خدمت غیرحضوری شده در قالب طرح ۳۰۷۰، حدود ۱۲میلیون مورد مراجعه به شعب و کارگزاری ها در سراسر کشور کاهش می یابد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نیاز به انجام معاینات پزشکی برای انعقاد قرارداد بیمه اختیاری گفت: برای خدمتی که امروز رونمایی شد، نیازی به معاینه پزشکی نداریم.

پیشنهادات بیمه ای تامین اجتماعی برای استقرار نظام جامع رفاه ایرانیان 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره جزئیات برنامه عمل «ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم»  گفت: بحث ایجاد نظام متمرکز، دستور رهبری در جلسه شورای هماهنگی سران قوا بود. وزیر رفاه بلافاصله مکاتبه ای با رهبری و رئیس جمهور داشت و اعلام کرد که طراحی برنامه را شروع کرده ایم و در کوتاه ترین مدت ارائه خواهد شد.

سالاری افزود: ما هم به دنبال این تصمیم و دستور وزیر، جلساتی با همکاران و صاحبنظران ترتیب دادیم. در سنوات گذشته روی این موضوع کارهای علمی و پژوهشی انجام شده بود و نیاز بود با عنوان و هدف گذاری جدید تکمیل  و منطبق شود. جلسات همچنان ادامه دارد. طرح اولیه ای استخراح کرده ایم ولی تصمیم گیرنده ما نیستیم و پیشنهاد دهنده ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات مورد توجه در این نظام متمرکز در حوزه صندوق های بازنشستگی، تجمیع و جلوگیری از پراکندگی صندو ق های متعدد و توسعه پوشش است؛ البته تجمیع الزاما به معنای ادغام نیست و می تواند به معنای مدیریت کلان و متمرکز باشد. هرچند ممکن است در این مسیر ادغامی هم با تاکید بر استقلال بیمه ها رخ دهد اما در مجموع  سیاست گذاری واحد مدنظر است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: محور دوم حوزه درمان است که اکنون پراکندگی در آن به چشم می خورد.  ۴۵ میلیون بیمه شده درمان داریم، شمار کمتری از مردم هم تحت پوشش بیمه سلامت و چند صندوق دیگر هستند که برای آنها پیشنهادات جداگانه ای تعریف شده است.

سالاری افزود: محور سوم هم بیمه بیکاری است. سازمان در این باره متولی است و مسئولیت دارد. منتها دوگروه باقی می مانند که باید برای آنها چاره اندیشی شود؛ نخست شاغلین حرف و مشاغل آزاد هستند  که اگر بیکار شوند چه طور بیمه برای آنها باید پیش بینی شود. گروه دوم هم افرادی که شاغل نیستند و دولت باید از آنها حمایت کند که احتمالا کمک به آنها از جنس حمایتی است و دیگر بیمه ای نیست. ما در تصیم سازی ها مشارکت داریم و کار را فعالانه جلو می بریم.

Share