وعده دو هفته‌ای مسوولین پایان نمی‌پذیرد!

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی: بازار «روغن» تا ۲ هفته آینده به تعادل می‌رسد

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران مشکلی در تامین و تولید روغن مورد نیاز خانوارها در کارخانجات تولیدی وجود ندارد و بازار طی دو هفته آینده به تعادل خواهد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، این روزها نگرانی از کمبود روغن باعث شد مردم برای خرید روغن هجوم ببرند و در سبد خرید اکثر مردمی که از فروشگاه‌ها خارج می‌شوند تعداد زیادی روغن‌ خریداری شده توجه را جلب می‌کند.

اما به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران مشکلی در تامین و تولید روغن مورد نیاز خانوارها در کارخانجات تولیدی وجود ندارد و بازار طی دو هفته آینده به تعادل خواهد رسید.

ابوالحسن خلیلی با بیان اینکه میزان تولید روغن کاهش نداشته، گفت: در هفت ماهه امسال نزدیک به ۸۰۰ هزار تن روغن نباتی در کشور تولید شده که نسبت به سالهای اخیر  رشد حدود ۲۰ درصدی هم داشته است.

وی با بیان اینکه نیاز روزانه روغن کشور چهار هزار تن و ماهیانه نزدیک به ۱۲۰ هزار تن است، اظهار کرد: میانگین تولید روغن در کشور در هر ماه از ابتدای امسال کمتر از ۱۲۰ هزار تن نبوده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نازگل، با اشاره به مشکلاتی که طی دو، سه هفته اخیر در بازار روغن در کشور ایجاد شده، اظهار کرد: این مشکلات دو عامل اصلی داشت که اولین و مهمترین آن ورود اطلاعات منفی و اخبار بد از شرایط تامین این کالا بود که باعث ایجاد نگرانی در خانوارها شد و تقاضای خرید آنها را بالا برد.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بسیاری از خانوارها مصرف روغن نیمه جامد حلبی را کنار گذاشته بودند، تاکید کرد: در حالیکه ۷۰ تا ۸۰ درصد الگوی مصرف خانوار در کشور به سمت روغن مایع است، اما این روزها حتی حجم تقاضا برای روغن نیمه جامد هم بالا رفت که بر خلاف شرایط عادی بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: افزایش تقاضا بیش از شرایط عادی برای روغن نیمه جامد باعث شد مردم احساس نگرانی درباره کمبود روغن مایع هم داشته باشند و تقاضا برای خرید آن بیشتر شود.

وی درباره دومین عاملی که طی چند وقت اخیر بازار روغن رابا مشکل مواجه کرد نیز یادآور شد: نباید فراموش کنیم اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و این شرایط بر کالاهایی که به واردات وابسته هستند، مانند روغن که نزدیک به ۹۰ درصد روغن خام و یا دانه های روغنی مورد نیاز وارداتی است، نمود بیشتری خواهد داشت.

خلیلی عنوان کرد: هر وقفه‌ای در تامین، تخصیص و انتقال ارز برای واردات مواد اولیه مورد نیاز می‌تواند در فضای تولید چنین محصولاتی شوک ایجاد کند.

وی با بیان اینکه مجموع این دو عامل طی دو، سه هفته اخیر باعث ورود حجم زیاد تقاضای بیش از اندازه و غیرقابل پیش بینی در بازار روغن خوراکی و نقصان عرضه شد، تاکید کرد: با تدابیری که اندیشیده شده طی دو هفته آینده بازار روغن به تعادل خواهد رسید.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، هم اکنون نیاز روغن به طور کامل برای خانوارها پوشش داده شده و مشکل خاصی در قفسه فروشگاه‌ها نداریم.

خلیلی معتقد است، شوک اولیه‌ای که در بازار روغن ایجاد شده بود اکنون فروکش کرده و بازار آرام است.

وی با بیان اینکه در بازار روغن نیمه جامد نیز اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار آزاد شکسته شده، یادآور شد: طی چند وقت اخیر گاهی قیمت روغن کارخانه ۵۰ هزار تومان و قیمت بازار ۱۵۰ هزار تومان بود، اما اکنون قیمت بازار بسیار کمتر شده و بیانگر ایجاد آرامش و کاهش تقاضای کاذب است.

خلیلی همچنین از آغاز توزیع ۷۰ هزار تن روغن برای صنوف از امروز هم خبر داد و خاطرنشان کرد: سهمیه روغن صنف و صنعت جدا در نظر گرفته می‌شود تا خللی در بازار روغن مصرفی خانوار ایجاد نکند.

Share