به صورت دوفوریت در آخرین جلسه شورا مصوب شد؛

الزام شهرداری رشت به تشکیل دبیرخانه‌ بزرگداشت یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک

طرح دوفوریتی الزام شهرداری رشت به تشکیل دبیرخانه‌ی بزرگداشت یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی، در یکصد و هفتاد و پنجمین نشست عادی و علنی شورای اسلامی شهر رشت در غروب چهارشنبه نوزدهم آذرماه ۱۳۹۹ به پیشنهاد اولیه‌ی محمدحسن عاقل‌منش و امضای یازده عضو شورا، با قید دوفوریت «طرح الزام شهرداری رشت به تشکیل دبیرخانه‌ی بزرگداشت یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی» به تصویب رسید.

محمدحسن عاقل‌منش در تشریح اهمیت طرح یاد شده گفت: با توجه به اینکه امسال برنامه‌های نود و نهمین سالگرد شهادت میرزا را پشت سر گذاشتیم و سال آینده یکصدمین سالگرد این مبارز و عالم بزرگ گیلان است، برای انسجام هرچه بهتر برنامه‌ها همزمان با برگزاری کنگره‌ی ملی میرزا این پیشنهاد مطرح شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه آلان در زمان بودجه‌نویسی شهرداری برای سال آینده هستیم، بهترین زمان است که روی این موضوع به نتیجه برسیم و این دبیرخانه را برای هماهنگی کارها و برنامه‌ها ایجاد کنیم و از این طریق دین خود را به این بزرگمرد خطه گیلان ادا نماییم.

در پایان صحبتهای عاقل منش، رئیس شورای اسلامی شهر رشت «دو فوریت طرح» و سپس «خود طرح» را به رای گذاشت که هم «دو فوریت» و هم «اصل طرح یاد شده» به تصویب رسید.

بر اساس ماده واحده‌ی این طرح، شهرداری رشت می‌بایست با بهره‌گیری از ظرفیتهای داخلی و هم‌افزایی نیروها و امکانات برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و…، تشکلهای غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد، ضمن تشکیل دبیرخانه در راستای برگزاری هر چه باشکوهتر آیینهای یکصدمین سالگرد شهادت میرزاکوچکخان جنگلی تلاش نماید.

این طرح دو تبصره نیز دارد که در تبصره‌ی یک آمده است: دستورالعمل‌ها و ارکان دبیرخانه می‌بایست ظرف مدت دوهفته پس از تصویب از سوی شهرداری پیشنهاد شده و به تصویب کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی رشت برسد.

و در تبصره‌ی ۲ نیز تاکید شده که شهرداری رشت می‌بایست در بودجه‌ی ۱۴۰۰ در خصوص تامین هزینه در ردیفهای مرتبط فرهنگی، اجتماعی (مرکز، سازمانهای تخصصی مرتبط) پیش‌بینی نماید.


محمدحسن عاقل‌منش در حاشیه‌ی تصویب این طرح به برخی از خبرنگاران – همانطور که در طرح ارائه شده، تاکید گردیده بود – گفت: گیلان زمین مهد مردان و زنانی بزرگ و تاریخساز در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، ادبی، هنری و… بوده و هست. در هر دوره از ادوار گذشته‌ی این سرزمین مردان و زنانی ظهور کرده‌اند که به سهم خود توانسته‌اند تاثیراتی عمیق و ریشه‌دار در دین، سیاست، جامعه، فرهنگ، دانش، هنر و… گیلان، ایران و حتی جهان بگذارند. یکی از مردان بزرگ سرزمین پرافتخار گیلان که حالا نماد آزادیخواهی و ایرانیت تلقی می‌شود، میرزاکوچک خان جنگلی است که علم مبارزه با استبداد را در این منطقه برداشت و نخستین جمهوری را در ایران ایجاد کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت همچنین افزود: هنوز بنا به دلایل متعدد با گذشت یکصد سال از شهادت میرزا ابعاد مختلف نهضتی که به پا کرد، نامکشوف باقی مانده و لازم است تاریخدانان، فرهنگیان و فرهیختگان با تلاشهای محققانه‌ی خود زوایای این نهضت بزرگ را برای مردم بیش از پیش آشکار سازند.

وی ادامه داد: با این مقدمه اینجانب به همراه دیگر اعضای محترم پس از تماسهایی که در جریان «پویش فرهنگی – هنری میرزا» و «برنامه‌های نود و نهمین سالگرد میرزا» با شماری از اندیشمندان گیلانی داشته، طرح دو فوریتی ایجاد دبیرخانه‌ی یکصدمین سالگرد شهادت میرزاکوچک جنگلی را تقدیم کردیم که شورای اسلامی شهر رشت با تصویب آن گامی محکم و استوار برای اجرای برنامه‌های منسجم در یکصدمین سالگرد شهادت میرزا در آذر ماه سال ۱۴۰۰ برداشته است.

عاقل‌منش اهداف مهم این طرح را نیز هم‌افزایی نیروها و امکانات برای برگزاری آیینهای یکصدمین سالگرد شهادت میرزا، تلاش برای همکاری و اجرای کنگره‌ی بزرگ یکصدمین سالگرد میرزا در آذر ماه ۱۴۰۰، نقش‌آفرینی و محوریت مدیریت شهری در اجرای این برنامه‌ها، برقراری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و… برای بسیج نیروها و امکانات در جهت هر چه پربارتر شدن این برنامه، تلاش برای تشویق و ترغیب سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای غیر دولتی در اجرای برنامه‌ی هماهنگ، بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگیان، فرهیختگان، گیلانپژوهان و… در نهایت تصویب اعتباری مشخص در بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ شهرداری رشت برای اجرای برنامه‌ی یکصدمین سال شهادت میرزا عنوان کرد.

Share