بررسی لایحه بودجه 1400

اعلام بودجه صداوسیما و طرح چند پرسش؛ کوچک سازی صداوسیما چه شد؟

هر ساله با ارائه لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، رقم اختصاص یافته به سازمانی مانند صداوسیما در مرکز توجه قرار گرفته و با واکنش ها و حاشیه هایی هم همراه می شود. امسال با برآورد هزینه های احتمالی صداوسیما در سال ۱۴۰۰، این بودجه معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان پیش بینی شده که با رشد قابل توجهی نسبت به سال های گذشته همراه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از ایسنا، در بودجه اختصاص یافته به سازمان صداوسیما در سال آینده، رشدی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان را شاهد هستیم که برای تولید و پخش برنامه در شبکه های سراسری، استانی و برون مرزی و همچنین بخش های خبری، فنی و فعالیت در فضای مجازی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ هم مقرر شده است که در صورت لزوم تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از منابع ورودی صندوق توسعه ملی در اختیار صداوسیما قرار گیرد.

نگاهی به بودجه صداوسیما در سال ۹۹ حاکی از آن است که رقم حدودی برای بودجه این سازمان، با کاهش نسبت به سال قبل خود، در بدو امر ۱۷۴۵ میلیارد تومان برآورد شده بود که البته بر اساس جدول منتشرشده امروز (چهارشنبه)، گویا در نهایت این رقم به ۱۹۱۵ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

ضمن اینکه برآورد هزینه های صداوسیما در سال ۹۸ هم مبلغ ۱۸۴۲ میلیارد تومان بوده است.

آمارها از سال های گذشته نشان از این دارد که بودجه صداوسیما در سال ۹۷، رقمی، ۱۶۴۶ میلیارد تومانی بوده است. در سال ‌۹۶، بودجه رسانه ملی ۱۵۹۸ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود که در مقایسه با سال قبل آن ـ سال ۹۵ ـ حدود ۲۶۳ میلیارد تومان رشد داشت.

در سال ۹۵، بودجه پیشنهادی دولت برای صداوسیما ۱۳۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در سال‌ ۹۴، ۱۰۰۲ میلیارد و ۳۳۶ میلیون تومان اعلام شده بود.

اما فارغ از نگاه های آماری به بودجه های اعلام شده برای سازمان عریض و طویلی مانند صداوسیما که رقمی به مراتب بالاتر از دیگر نهادهای فرهنگی مانند وزارت ارشاد ( ۱۲۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰) را به خود اختصاص می دهد، هر ساله اعلام این بودجه، پرسش های متعددی را درباره عملکرد رسانه ملی در سطح داخلی و البته بین المللی از سوی رسانه ها و مخاطبان به میان می آورد؛ اینکه در نهایت آنچه به عنوان خروجی شبکه ها از آنتن صداوسیما پخش می شود، چقدر با هزینه های برآورد شده و بودجه اختصاص یافته، همخوانی و تناسب دارد؟

طرح پرسش هایی درباره ضرورت کوچک سازی صداوسیما ـ رویکردی که در دوره کوتاه مدت ریاست محمد سرافراز در دستور کار قرار گرفته بود و بعدها به فراموشی سپرده شد ـ پرسش دیگری است که بار دیگر جای خود را باز می کند.

صداوسیما و دولت، امسال، روزهای پرمناقشه ای را بر سر بودجه پشت سر گذاشتند؛ جدالی که با آمدن کرونا تا حدی بسیار فروکش کرد و جای خود را به اتحاد برای خاموش کردن صدای منحوس این بیماری در کشور داد. و حالا هم که بحث بودجه جدید و افزایش آن مطرح شده است، نگاه ها شکل دیگری به خود می گیرد. هرچند مدیران ارشد صداوسیما هرگاه با طرح پرسش هایی درباره بودجه چند هزار میلیاردی این سازمان مواجه شده اند، همواره این نکته را به منتقدان و مخاطبانشان یادآوری کرده اند که تامین بخشی از این بودجه از ردیف درآمدزایی های خود رسانه ملی مانند آگهی های بازگانی و تبلیغات پیش بینی شده است.

Share