پویش علیه افزایش شهریه‎ها در فضای مجازی

اعتراض دانشجویان به افزایش شهریه های دانشگاه آزاد: «مشتری نیستیم و گاوصندوق نداریم»

شرکت کنندگان در پویش علیه افزایش شهریه‎های دانشگاه آزاد خواستار تشکیل «کمیته حقیقت یاب» شده و از نمایندگان مجلس خواسته اند «در اسرع وقت پاسخ روشنی به سوالات بی‌شمار و بی‌پاسخ دانشجویان داده شود.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، افزایش چشمگیر شهریه های دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری که به دلیل شیوع ویروس کرونا، همه کلاسهای درس تعطیل است، صدای اعتراض بسیاری از دانشجویان این دانشگاه پرجمعیت را در ایران بلند کرده و حتی کار را به آنجا کشانده است که آنها در این زمینه، پویش و «کمپین» در فضای مجازی به راه انداخته اند. از دیگر سو، اما مسئولان دانشگاه آزاد می گویند کرونا هزینه های آنان را بالا برده است و راهی جز تامین آن از طریق شهریه ها ندارند.

کی از گروههایی که اقدام به راه اندازی پویشی با هشتگ #افزایش_شهریه علیه شهریه های دانشگاه آزاد در فضای مجازی کرده، دانشجویان رشته های دامپزشکی هستند.

آنها در نامه ای که با عنوان «بسم الله العدل» آغاز شده، جزییات این پویش را مطرح کرده و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشته اند: «با توجه به افزایش شهریه‌ی تمامی واحدهای عملی و برخی از واحدهای نظری رشته دامپزشکی، آن هم با وجود برگزاری اکثر کلاس‌ها به صورت مجازی و کاهش کمیت و کیفیت کلاس‌ها به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، بدین وسیله مراتب تکدر دانشجویان را به استحضار می رسانیم.»

در متن یکی از نامه ها آمده است:

ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی و واحد رشت

جناب آقایان با سلام و عرض ادب و خسته نباشید

نظر به انتشار اخبار رسمی در مورد افزایش شهریه به میزان ۱۵ ٪ الى ۳۰٪ در رشته کاردانی دامپزشکی و کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی که نه تنها ٪۳۰ نبوده بلکه ۱۰۰٪ افزایش داشته همچنین انتشار زمان انتخاب واحد ترم آبان ۹۹ و متقارن شدن با شیوع خانمان سوز ویروس کرونا و به دنبال آن شروع کلاس ها، که تقارن این تاریخ ها با انتخاب واحد و حذف و اضافه و باز بودن سایت پذیرش بدون آزمون و پذیرش دانشجو با توجه نکردن به سطح و امکانات دانشگاه با توجه به رشته مربوطه وامتحانات نیمسال اول در ابتدای بهمن چون طنزی باریک هم موجبات خنده و همچنین تاسف دانشجویان را به دنبال داشته است.

بدین وسیله مراتب تکدر دانشجویان را به استحضار جناب عالی میرساند. جناب آقای دکتر؛ ما دانشجو هستیم همان افرادی که رهبر انقلاب در سال ۱۳۶۸ خطاب به آنان فرمودند: دانشجویان که طبقه پیشرو و پیشاهنگ و زبده و با نشاط پیکره اجتماع هستند، باید در سازندگی آینده و ترسیم حرکت عمومی جامعه، بیش از جاهای دیگر نقش و اثر داشته باشند. اما گویی جمعی از همکاران با توهین به مقام دانشجو در واقع این افراد را نوعی گاوصندوق بالقوه می دانند و هنگامی که در تنگنای تهیه هزینه گزاف پمپ آبیاری درختان بید، سرویس کولر گازی مسئولین و معاونین بلندپایه و سایر تجملاتی که چهره ی غیرانقلابی و خلاف واقع، از دانشگاه آزاد اسلامی نمایان ساخته است، قرار می گیرند. در صدد بالفعل کردن مطالبات ناحقشان از دانشجویان بر می آیند. جناب آقای دکتر، برآیند عملکرد مسئولین مالی دانشگاه آزاد اسلامی نتیجه ای جز این موضوع نمیدهد که گویا از دید آن ها نه دانشجو بلکه (مشتری) هستیم. اما باید به اطلاع جناب عالی برسانیم متاسفانه ما نه اطلاعات درست در مورد آینده تحصیلی رشته خود و نه بازار کار آن ونه حتی میزان شهریه و دلیل آن را داریم چرا؟ چون متاسفانه کسی در دانشگاه آزاد رشت پاسخ هیچ کدام از سوالهای ما را ندارد و ما را از اتاقی به اتاق دیگر پاس میدهد و در نهایت تمامی مشکلات را بر عهده سازمان مرکزی و سایت تازه تاسیس آموزشیار می اندازد از مواردی که ادعای بالا را تصدیق می کند، عبارت است از:

۱- افزایش شهریه ثابت و متغیر بطور مثال در مقطع کاردانی شهریه ثابت از ۶۰۰ هزار تومان به۱/۵ و بیشتر و با احتساب متغیر به ۵ الی ۱۰ میلیون میرسد و در مقطع کارشناسی با احتساب شهریه ثابت و متغیر که در ترم قبل نهایتا ۱ / ۷۰۰ الى ۲ میلیون بوده به مبالغی از ۸ الی ۱۷ میلیون میرسد ۲- پرداخت شهریه کامل قبل از انتخاب واحد ( یک دانشجوی کاردانی با توجه به تورم اقتصادی و حقوقی که درگیر با ویروس کرونا در این شرایط میباشد چطور میتواند ۱-۲ میلیون پرداخت کند و چه برسد به کارشناسی های این رشته…) ٣- تعجیل در شروع کلاس ها در ترم جدید در زمانی که هنوز سایت دانشگاه برای ثبت نام دانشجویان جدید الورود باز است و بسیاری بدلیل اطلاع از شهریه ناعادلانه با انتخاب واحد نکرده یا هنوز در شرف ثبت نام است ۴- عدم ارائه خدمات آموزشی مناسب شامل امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی و کلاس های عملی با توجه به اینکه رشته تحصیلی ما تماما وابسته به دروس عملی و آزمایشگاهی است و بابت هر واحد عملی با این افزایش شهریه مبلغ۵۰۰ هزار الی ۱/۵ میلیون پرداخت می کنیم.

۵- عدم ارائه خدمات رفاهی شامل کیفیت اینترنت و سامانه ورود به کلاسهای مجازی در وادانا که هم دانشجویان و هم اساتید دچار مشکل میباشند و… ۶- بر طرف نمودن مشکلات زیر ساختی سایت آموزشیار و کلاس های مجازی وادانا ۷-توجه اکید به اوضاع اقتصادی دانشجویان با توجه به شیوع کرونا و بیکاری بسیاری از دانشجویان و خانواده های آنان.

جناب آقای دکتر ما دانشجویان دانشگاه آزاد رشت از شما درخواست پیگیری عاجل نسبت به مطالبات بر حقمان را داریم. جناب آقای دکتر دانشجویان در این مرحله اعتراض و استشهاد خود را در چارچوب موازین قانونی شرعی و عرفی به حضرت عالی تسلیم مینمایند انتظار می رود با پیگیری دلسوزانه و پدرانه حضرت عالی کمیته حقیقت یاب جهت واکاوی علل موارد بالا تشکیل گردد و در اسرع وقت پاسخ روشنی به سوالات بی شمار و بی پاسخ دانشجویان داده شود. با کمال احترام با ارائه همین متن و البته استشهاد، به بازرسی کل سازمان دانشگاه آزاد اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی و همچنین مجلس شورای اسلامی درصدد استیفای حقوق حقه خود هستیم. جناب آقای دکتر ما همه خود را عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد میدانیم و انتظار داریم شما چون پدری دلسوز با هدایت های خود مانع مانع از تضییع حقوق دانشجویان شوید. لذا مستدعیست اقدامات ذیل در جهت استیفای حقوق دانشجویان صورت پذیرد: ۱- تشکیل کمیته حقیقت یاب جهت رسیدگی به مطالبات دانشجویان و عدم پاشخوگویی صحیح از سوی دانشگاه با توجه به مراجعات مکرر دانشجویان با حضور نمایندگان قانونی آن ها و مسولین بلندپایه دانشگاه. ٢- کاهش نرخ افزایش شهریه به عددی معقول و بر اساس موازین قانونی، شرعی و اسلامی انشالله در سایه امام زمان (عج) و همچنین نصایح نایب بر حقشان امام خامنه ای (مدالظله العالی) آینده ای روشن و عدالت محور را رقم بزنیم.

Share