استاندار در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان عنوان کرد؛

آغاز عملیات اجرایی شهرک کشاورزی دیسام سیاهکل و تاکید بر ایجاد پایانه کشاورزی

استاندار گیلان با تأکید بر ضرورت به کار گرفته شدن منابع بانک ها برای رونق بیش از پیش تولید در استان و تصریح اینکه هیچ هدفی بهتر از ایجاد شغل برای جوانان، از مسیر تسهیلات بانکی نیست، گفت: احداث پایانه کشاورزی در استان برای توسعه تجارت با همسایگان، بستر مناسبی برای فعالیت دانش آموختگان رشته کشاورزی است که باید پیگیری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان که با حضور کوچکی نژاد یکی از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و ارتباط تصویری با ۲۴ مدیر دستگاه اجرایی و بانک های عامل استان برگزار شد؛ اظهار کرد: باتوجه به پیشرفت ۷۷ و ۸۷ درصدی پروژه های اقتصاد مقاومتی در بخش های کشاورزی و صنعت، انتظار می رود با شتاب در همراهی ها و نیز عملیات اجرایی پروژه ها، شاهد بهره برداری افزون بر ۷۰ درصد آنها تا پایان سال‌جاری باشیم.

وی نقش آفرینی در توسعه و اثرگذاری بر اشتغال استان را از اهداف اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید عنوان و خاطرنشان کرد: ایجاد سه هزار و ۴۰۰ شغل از اجرای این پروژه ها دست یافتنی‌‌ست چراکه فقط در بخش صنعت، یک‌هزار و ۸۰۰ و در بخش کشاورزی ۹۰۰ شغل ایجاد می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه تمامی شغل‌هایی که ایجاد می‌شود در سامانه رصد اشتغال ثبت و قابل پیگیری است، گفت: در بازدید از واحدهای تولیدی علاوه بر بررسی میدانی اشتغال ایجاده شده با بررسی مستندات بیمه ای نیز، آمارها راستی‌آزمایی می شود.

وی به تأکید صورت گرفته از ابتدای سال مبنی بر اولویت قائل شدن نسبت به طرح های تولیدی صادرات محور اشاره و خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت بازار مصرف کشورهای حوزه دریای خزر و همسایگان شمالی به ویژه ظرفیت بزرگ اتحادیه اوراسیا با توجه به رویکرد نظام جمهوری اسلامی در توسعه مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با این کشورها، بهره بگیریم.

استاندار گیلان با بیان اینکه اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید باید نیازمندی های استان را برطرف کند، افزود: تسهیلات پرداختی از منابع داخلی بانک هاست چراکه سپرده های مردم گیلان باید در جهت ارتقاء تولید و اشتغال استان و منافع مردم منطقه بکار گرفته شود.

وی با تأکید براینکه باید مصارف متناسب با منابع بانک‌ها در استان تعریف شود، گفت: هیچ مصرفی بهتر از ایجاد شغل برای جوانان نیست.

دکتر زارع بر ضرورت افزایش پتانسیل واحدهای تولیدی و دستیابی به ظرفیت اسمی مندرج در پروانه های بدو تأسیس، تأکید و تصریح کرد: برخی از این واحدها با حداقل ظرفیت تولیدی در حال فعالیت هستند که با تأمین سرمایه در گردش و حمایت از خرید تجهیزات، امکان ارتقاء تولید را دارند.

وی به دعوت از مدیران یک گروه بزرگ سرمایه گذاری به استان اشاره و بر لزوم پیگیری دستگاه های اجرایی و بانک های عامل مرتبط با طرح های تولیدی نیمه راکد و راکد در جهت فعال شدن آنها تأکید کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه برخی پروژه های در حال اجرای استان برای افکار عمومی دارای اهمیت است که حمایت دستگاه های اجرایی را می طلبد، افزود: باتوجه به ظرفیت های بالای گیلان در حوزه پرورش دام و طیور، لازم است مرکز دامپروری با محوریت دام های شیری در استان داشته باشیم و شیر از خارج از گیلان وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه گیلان به عنوان قطب کشاورزی محسوب می شود و باید در راستای افزایش بهره وری تلاش بیشتری صورت گیرد، افزود: بهره گیری از آبیاری نوین، استفاده از اراضی شیب دار، صنایع تبدیلی، کشت و صنعت و شهرک های گلخانه ای در این مسیر حائز اهمیت است.

وی به امضاء تفاهم نامه استانداری گیلان و شرکت شهرک های کشاورزی و آغاز عملیات اجرایی شهرک کشاورزی دیسام سیاهکل اشاره کرد و با بیان اینکه چند سایت دیگر نیز در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: ایجاد شهرک های کشاورزی می تواند در صیانت و حفاظت از اراضی این بخش موثر باشد که ارتقاء بهره وری و استفاده از ظرفیت فنآوری های موجود به ویژه افزایش سطح تولید کشت های هیدروپونیک با اولویت فارغ التحصیلان رشته کشاورزی دانشگاه گیلان و حمایت از آنان مورد تأکید است.

استاندار گیلان ایجاد پایانه کشاورزی در جهت توسعه تجارت با همسایگان شمالی را بستر مناسبی برای فعالیت دانش آموختگان رشته کشاورزی عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه در حال حاضر ۴۱ درصد از صادرات غیرنفتی ما مربوط به بخش میوه و سبزیجات است، باید از این ظرفیت استفاده بهینه شود.

در این جلسه جبار کوچکی نژاد از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت استفاده از اراضی موجود در شهرک صنعتی سفیدرود برای ایجاد شهرک های کشاورزی تأکید کرد و گفت: باتوجه به قرارداشتن در آستانه ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس، آماده حمایت از کددار کردن طرح های ملی در جهت توسعه تولید و اشتغال استان هستیم.

Share