حکم پرونده حسام‌الدین آشنا اعلام شد

آشنا: اتهامات بنده درباره دو توییت درباره هواپیمای اوکراینی و دادگاه طبری بود

حسام الدین آشنا پس از برگزاری جلسه دادگاه جرایم سیاسی گفت: سومین جلسه دادگاه جرم سیاسی برگزار شد و در این دادگاه به اتهامات بنده مبنی بر انتشار دو توییت در مورد هواپیمای اوکراینی و دیگری درباره دادگاه طبری رسیدگی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مشاور رییس جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک گفت: امیدوارم سوءتفاهمی که برای بازپرسی پیش آمده بود در دادگاه رفع شود و با حسن نظری که اعضای محترم هیات منصفه، ریاست محترم دادگاه و هیات رسیدگی کننده دارند این دادگاه به سرانجام خوبی برسد.

حسام الدین آشنا پس از برگزاری جلسه دادگاه جرایم سیاسی افزود: امروز سومین جلسه دادگاه جرم سیاسی برگزار شد و در این دادگاه به اتهامات بنده مبنی بر انتشار دو توییت در مورد هواپیمای اوکراینی و دیگری درباره دادگاه طبری رسیدگی شد.

وی افزود: به عنوان متهم در این دادگاه تاکید کردم هر دو توییت، ابراز نظرهای من بوده و جنبه اخباری نداشته که شامل صدق یا کذب شود.

مشاور رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین به عنوان آمر به معروف و ناهی از منکر در مورد پرونده‌های مختلف اظهار نظر داشتم از جمله پرونده هواپیمای اوکراینی و پرونده طبری و در آن‌ها به نظام قضایی هشدار دادم که مراقبت بیشتری را در رویه‌های رسیدگی و حفظ جان متهمان و محکومان داشته باشند.

آشنا گفت: هیات منصفه امروز نظرات خود را اعلام می‌کند و قاضی دادگاه تا هفت روز فرصت دارد تا حکم دادگاه را اعلام کند.

وی اظهار داشت: این دادگاه سه ساعت ادامه یافت و ابتدا کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد سپس با دفاعیات وکیل مدافع دادگستری و متهم پیش رفت و البته قاضی دادگاه هم نظرات خود را اعلام کردند.

آشنا گفت: در دور بعد نماینده دادستان توضیحاتی ارائه کردند و وکیل و متهم نیز با توضیحات مفصل درباره اتهامات داشتند و در نهایت آخرین دفاع اخذ شد.

وی یادآور شد: قانون اساسی مشروطیت ایران در سال ۱۲۸۵، جرم سیاسی را به رسمیت می‌شناسد اما متاسفانه در همه دوران پیش از انقلاب اسلامی عملا هیچ محکمه‌ای جرم سیاسی واقع نمی‌شود.

آشنا اضافه کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی، جرم سیاسی به رسمیت شناخته و تاکید شده است که این جرم باید با حضور هیات منصفه و در محاکم دادگستری برگزار شود.

وی اضافه کرد: بعد از سال‌ها از تصویب قانون اساسی و با تلاش مجلس شورای اسلامی در سال گذشته امکان اجرایی شدن جرم‌های سیاسی با قانونگذاری محقق شد و ریاست محترم قوه قضاییه در دوره جدید ابراز فرمودند که مایل هستند این جرم به همان شیوه آیین دادرسی که لازم هست انجام شود و دادگاه‌ها به جرم سیاسی رسیدگی کنند.

آشنا یادآور شد: اکنون دو جلسه دادگاه جرم سیاسی رسیدگی شده که یکی منجر به تبرئه و دیگری منتج به تبرئه مشروط شده است.

حسام الدین آشنا امروز(یکشنبه ۲ آذر) در دادگاه جرایم سیاسی با حضور هیات منصفه در سالن ولایت دادگستری استان تهران برگزار شد.

روز گذشته (شنبه) حسام الدین آشنا در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد: «احتمالا فردا علنا دادگاه رسیدگی به اتهامی سیاسی برای انتشار دو توییت برگزار می‌شود؛ یکی درباره هواپیمای اوکراینی: «این جماعت عجیبند!» و دیگری درباره پرونده طبری: «لطفا مراقب… باشید» اتهام: نشر اکاذیب/ چرا تعجب کرده است؟ چرا نظر داده است؟ چرا درخواست کرده است؟ چرا هشدار داده است؟ »

قانون جرم سیاسی در راستای پیشبرد عدالت قضایی و صیانت از حقوق عامه مشتمل بر ۶ ماده در جلسه علنی ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ دوره نهم مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما اجرای این قانون که از ۱۶ خرداد سال ۱۳۹۵معطل مانده بود، پس از تصدی حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در منصب ریاست قوه قضاییه و در دوران تحول دستگاه قضایی با اهتمام دنبال شد.

۱۷خرداد سال جاری، بخشنامه «لزوم اجرای عدالت و رسیدگی منصفانه به اتهامات مرتکبان جرایم سیاسی» از سوی رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

۲۰ مهر نخستین پرونده جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیات قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد.

در این دادگاه، «علیرضا زاکانی» به عنوان نخستین متهم جرم سیاسی بابت مصاحبه در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی با شکایت وزارت اطلاعات مبنی بر نشر اکاذیب در دادگاه حضور یافت و هیئت منصفه پس از شنیدن سخنان شاکی و متشکی عنه و مطالعه پرونده تشکیل جلسه داد و طبق مشورت و ارائه دیدگاه‌های مختلف با رأی‌گیری به اتفاق آراء متهم را مجرم ندانست و زاکانی تبرئه شد.

«نعمت احمدی» حقوقدان و وکیل دادگستری، متهم دیگری بود که ۲۷ مهر ماه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیات قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی محاکمه شد.

اتهام نعمت احمدی نشر اکاذیب بود که هیات منصفه پس از استماع سخنان شاکی و مشتکی عنه ونیز دفاعیات متهم، و مطالعه پرونده آنان تشکیل جلسه داد و هیات منصفه به اتفاق آرا، نعمت احمدی را مجرم و همچنین با اکثریت آراء در عین حال مستحق تخفیف دانست و بدین ترتیب دومین پرونده جرم سیاسی رسیدگی شد و متهم مجرم شناخته شد.

Share