توسط "نادر معصومی" هنرمند گیلانی؛

ساخت فیلم مستند داستانی با محوریت جنگ جهانی دوم و کوچ لهستانی‎ها به بندر انزلی

بنا به اطلاع روابط عمومی فیلم مستند داستانی بلند “مسافران رنج” نادر معصومی سینماگر، مدیر فیلمبرداری و مستندساز مطرح گیلان که از اواسط سال گذشته ساخت فیلمی با موضوع مقطع تاریخی جنگ جهانی دوم و کوچ اجباری لهستانی ها به بندرانزلی را آغاز کرده بود، مرحله ضبط گفتگوهای تاریخ شفاهی فیلم به پایان رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فیلمبرداری فاز دوم تازه ترین مستند هنرمند گیلانی “نادر معصومی” با محوریت جنگ جهانی دوم و کوچ لهستانی ها به بندر انزلی بزودی آغاز می شود.

بنا به اطلاع روابط عمومی فیلم مستند داستانی بلند “مسافران رنج” نادر معصومی سینماگر، مدیر فیلمبرداری و مستندساز مطرح گیلان که از اواسط سال گذشته ساخت فیلمی با موضوع مقطع تاریخی جنگ جهانی دوم و کوچ اجباری لهستانی ها به بندرانزلی را آغاز کرده بود، مرحله ضبط گفتگوهای تاریخ شفاهی فیلم به پایان رسیده است.

“مسافران رنج” علاوه بر گفتگو با آخرین بازماندگان و شاهدان عینی رویداد مهم تاریخی جنگ جهانی دوم و کوچ اجباری لهستانی ها به بندر انزلی، در فاز دوم برخی از صحنه های مهم تاریخی را بازسازی خواهد کرد که از آن جمله نمایش چهره هیتلر و استالین در این مستند و حضور هزاران آواره لهستانی در سواحل بندرانزلی است.

در اطلاعیه روابط عمومی فیلم “مسافران رنج” به نقل از نادر معصومی آمده : چهل سال پیش جاوید نام استاد “خسرو سینایی” مستند گفتگو محوری با حضور بازماندگان سالخورده لهستانی در ایران و مسیر سفرشان تا نیوزیلند را به یادگار گذاشت، اما در مستند اخیر باعنوان “مسافران رنج” بطور خاص به تاریخ معاصر گیلان و نقش مردم و شهروندان سخاوتمند انزلی در پذیرش این موج بزرگ از آوارگان جنگ جهانی پرداخته شده است.
در نگارش طرح و فیلمنامه نهایی “مسافران رنج” از مشاوره و منابع مکتوب دکتر رضا نیکپور (مدیر انجمن دوستی ایران و لهستان) و استاد محمود عباسیان بعنوان انزلی پژوه و دکتر کاظم فلاحی بعنوان مشاور محتوایی و همچنین از همراهی “فرهاد مهرانفر” دیگر سینماگر مطرح گیلان بعنوان مشاور هنری استفاده شده که بزودی با بهره مندی از ظرفیتهای حوزه بازیگری استان و بویژه بندرانزلی، نقش آفرینان شخصیتهای تاریخی همچون استالین، هیتلر، بایندر و … نیز جلوی دوربین خواهند رفت.

تولید مستند داستانی «مسافران رنج» تا به این لحظه با هزینه و سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام گرفته و بخاطر اهمیت داخلی و بین المللی پروژه انتظار می رود در ادامه شاهد حمایت جدی مسئولان باشیم.
به همین منظور جلسات مستمر تهیه کننده و مدیرتولید فیلم با شورای اسلامی شهر و نیز شهرداری بندرانزلی برگزار شده که خوشبختانه مسئولان قول همکاری و تامین بخشی از هزینه تولید را داده اند.

“نادر معصومی” کارشناس ارشد هنری در فیلمبرداری سینما، علاوه بر حضور در آثار مطرحی از فیلمسازان صاحب نام و ساخت چندین فیلم مستند و داستانی، طراح و مدیر اجرایی پنج دوره جشنواره سالانه عکس سیاه و سفید ایران و همچنین طراح و دبیر اجرایی سه دوره جشنواره دریامحور «دریای دوستی، کاسپین» بود و امید میرود با ثبت مالکیت فکری این جشنواره ی بومی، بزودی شاهد برگزاری مجدد آن در سطح بین المللی بویژه حوزه کشورهای همسایه مرز آبی کاسپین باشیم.

لازم به توضیح است که مستند “مسافران رنج” با بهره گیری از تجهیزات سینمایی و سه دوربین همزمان، با همکاری یک تیم حرفه ای در حال تولید است و همزمان مقدمات ضبط سکانس های بازسازی تاریخی آن نیز برنامه ریزی شده که بزودی کلید خواهد خورد.

 

Share