کارخانه روغن تعطیل شده و کشتی‌های روغن از تیرماه روی آب است!

۹ روز تعطیلی بزرگترین کارخانه تولید روغن|معطلی ۴ ماهه ۲ کشتی حامل روغن خوراکی در بندرعباس

مستندات و قرائن نشان می‌دهد از تیرماه تاکنون ۲ کشتی حامل روغن خوراکی در آب‌های بندرعباس معطل تامین ارز و جابه‌جایی اسناد مالکیت برای ترخیص است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تولید کننده های روغن این روزها برای تامین روغن خام که مواد اولیه روغن است با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. طبق آخرین آمار گمرک واردات روغن خام به کشور حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است همین باعث شده تولید روغن نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته باشد.
به همین دلیل گروه صنعتی بهشهر در اطلاعیه ای اعلام کردبا توجه به عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی جهت واردات روغن خام و عدم عرضه روغن خام به میزان مورد نیاز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، تولید شرکت متوقف شد.

۹ روز تعطیلی در بزرگترین کارخانه تولید روغن

 در این اطلاعیه آمده است: « به اطلاع سهامداران محترم می رساند به دلیل اتمام موجودی روغن خام شرکت عملیات تولیدی شرکت به مدت ۹ روز از تاریخ ۰۱/۰۸/۱۳۹۹ متوقف می گردد. با توجه به عدم تامین ارز توسط بانک مرکزی جهت واردات روغن خام و عدم عرضه روغن خام به میزان مورد نیاز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، دستیابی به ظرفیت تولید کامل شرکت در کوتاه مدت میسر نمی باشد. امید است با رفع مشکلات ارزی و تخصیص و تامین ارز، شرکت بتواند در تامین روغن خوراکی مورد نیاز جامعه، نقش خود را ایفا نماید.»

به گفته کارشناسان وقتی روغن خام استحصال شده از دانه‌های روغنی داخلی، فقط حدود ۱۵درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند، یعنی بیش از ۸۵درصد صنعت روغن خوراکی، وابسته به واردات روغن خام یا دانه‌های روغنی است، همین موضوع باعث می در این وضعیت بازار نرخ ارز و کاهش واردات، تولید روغن با مشکل روبرو شود و به فروشگاههای بزرگ و کوچک هم نفوذ کند. حال باید دید این توقف تولید چقدر روی قیمت روغن تاثیر دارد.

محموله متعلق به کیست؟

ررسی شاخص‌ اقلام خوراکی در مهرماه نشان می‌دهد بالاترین رشد تورمی برای روغن و چربی ثبت شده است. روغن در مهرماه نسبت به شهریور ۱۶.۲ درصد افزایش یافته است.

براساس آمارهای رسمی گمرک از ابتدای سال جاری تا ۲۷ مهرماه بالغ حدود ۵۰۰ هزار تن روغن خوراکی نیمه جامد و مایع به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است.

برآوردها و همچنین مصرف روغن خوراکی برای کل سال حدود ۱.۵ میلیون تن است که آمارها حکایت از افت واردات به دلایل مختلف دارد.

در حال حاضر ۲ کشتی حامل روغن خوراکی در آبهای خلیج فارس و نزدیک بندر شهید رجایی بندرعباس وجود دارد اما امکان پهلوگیری و تخلیه این کالای مهم و ضروری جامعه وجود ندارد.

مستندات فارس نشان می دهد بالغ بر ۷۳ هزار تن روغن خوراکی در این دو کشتی از تیرماه منتظر تامین ارز و جابه جایی اسناد مالکیت برای تخلیه و انجام تشریفات گمرکی است. علاوه بر آن دو کشتی دیگر نیز بار خود را در بندر تخلیه کرده اما به دلیل نداشتن اسناد و مدارک ناشی از تامین نشدن ارز، امکان ترخیص آنها وجود ندارد.

هزینه دموراژ دو کشتی حامل روغن نیز روزانه بیش از ۱۳ هزار یورو بوده و با یک محاسبه ساده مشخص است باید از تیرماه تاکنون حداقل ۲.۸ میلیون یورو هزینه خواب کشتی در نظر گرفت.

طبق قرائن این دو محموله بزرگ مربوط به شرکت بازرگانی دولتی است که هنوز موفق به تامین ارز این کالای ضروری جامعه نشده است.

Share