برخی منابع کارگری اعلام کردند:

کارگران بیکار شده‌ی «آب معدنی داماش» به اداره کار شکایت کردند

برخی منابع کارگری از طرح شکایت کارگران بیکار شده‌ی کارخانه آب معدنی داماش به اداره‌ی کار شهرستان رودبار خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، کارگران بیکار شده‌ی شرکت آب معدنی داماش که از صبح روز پنجم آبان ماه به دلیل کاهش هزینه‌ها با تصمیم کارفرما اخراج شده‌اند، طی روزهای گذشته با طرح شکایت در اداره کار شهرستان رودبار در شهر منجیل، پیگیر مطالبات صنفی و بازگشت به کار خود شدند.

این کارگران که بین ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند، یادآور شدند: خواسته ما این است که بتوانیم در کار سابق خود مشغول کار شویم و برای همین تصمیم گرفتیم تا از کمک مراجع قانونی استفاده کنیم.

به گفته یکی از کارگران اخراجی؛ در حال حاضر با اخراج ما ۱۲ کارگر، حدود ۲۰ کارگر دیگر در این واحد باقی مانده‌اند که با وجود ۴ ماه مزد معوقه به دلیل کاهش فعالیت تولیدات کارخانه در این فصل از سال در بیشتر روزها کاری برای انجام دادن ندارند.

این کارگر با بیان اینکه کارگران اخراجی آب معدنی داماش بعد از سال‌ها زحمت در این واحد تولیدی که در ارتفاعات شهرستان رودبار در دل جنگل‌های روستای داماش واقع شده، به حال خود رها شده‌اند و منبعی برای امرار معاش خود ندارند، گفت: چرا باید آینده شغلی کارگران آب معدنی داماش که تعدادی از آن‌ها جانباز و ایثارگر دوران جنگ هستند، نادیده گرفته شود. در این خصوص از هلدینگ گروه ملی که به عنوان مالک این کارخانه درخواست چاره‌اندیشی داریم.

یکی دیگر از کارگران اخراجی این کارخانه در ادامه اضافه کرد: اردیبهشت ماه سال جاری مدیر منصوب شده بانک ملی در آب معدنی داماش با دعوت از تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی در جشن بزرگی که به مناسبت «سال جهش تولید» در این کارخانه برگزارکرد وعده حفظ اشتغال کارگران و افزایش تولید را داد اما نه تنها وعده افزایش تولید محقق نشد بلکه اقدام به اخراج تعدادی کارگر کرد.

او درباره مطالبات معوقه مزدی خود و همکارانش گفت: مطالبات مزدی کارگران شاغل و اخراج شده در کارخانه آب معدنی داماش شامل ۴ماه حقوق تیر، مرداد، شهریور و مهر ماه سال جاری می‌شود. در واقع آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم حدود ۲۰ درصد از حقوق تیرماه بود که به صورت علی‌الحساب پرداخت شد و بعد از آن هیچ دریافتی نداشته‌ایم.

آنها گفتند: شرایط تولید در این واحد تولیدکننده آب معدنی به‌رغم اینکه دارای مشتری در بازار است اما کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، قصد تعطیلی دائمی این واحد بزرگ تولیدی و بیکاری کارگران را دارد که در مرحله نخست اقدام به اخراج ۱۲ نفر از کارگران کرد.

به گفته کارگران؛ در میان کارگران اخراج شده تعدادی کارگر باسابقه و در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند که در شرایط فعلی امکان بازنشستگی در ماه‌های آینده از آنها سلب شده است.

کارگران درباره دریافت مقرری بیمه بیکاری نیز گفتند: در حالی کارفرما اصرار به دریافت مقرری بیمه بیکاری کارگران دارد که دریافت مقرری بیمه بیکاری به سوابق بازنشستگی اکثر کارگران شاغل و بیکار شده در این واحد تولیدی که حدود ۲۰ سال سابقه کار در شرف بازنشستگی پیش از موعد تحت قانون مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارند، لطمه وارد می‌کند.

Share