در راستای اصلاح قانون انتخابات؛

چه کسانی می توانند در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند؟

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را به دلیل اهمیت آن در دستورکار خود قرارداده بود که با اتمام بررسی‌ها، این طرح در دستور صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت؛ اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، اصلاحات و تعریف های جدیدی را در قانون انتخابات ریاست جمهوری با هدف شفاف تر شدن قانون و تسهیل در نحوه اجرای آن در نظر گرفته‌اند و شرایط سنی، تحصیلی و عملکردی را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری لحاظ کرده‌اند تا مانند سنوات گذشته شاهد حضور تعداد بسیاری در روز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری نباشیم، از جمله اقداماتی که در این طرح انجام شده، تعریف «رجال سیاسی و مذهبی» است.

بر اساس مصوبه این کمیسیون تخصصی، دواطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر اینکه باید در تعریف رجال سیاسی و مذهبی قرار بگیرد باید مدیر و مدبر بوده، ایرانی الاصل باشد و حسن سابقه، امانت و تقوای آن قابل احراز و اثبات باشد.

اگر کسی قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کند، باید دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد باشد. همچنین حداقل ۴۵ سال و حداکثر ۷۵ سال در زمان ثبت نام داشته باشد. علاوه بر این‌ها لازم است ۸ سال سابقه کار در مناصب مدنظر این قانون داشته باشد؛ مناصبی چون مقام سیاسی موضوع بندهای «الف» تا «ج» ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۸۶، که در واقع روسای سه‌قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضا شورای نگهبان یا وزیر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور را شامل می‌شود.

البته اگر داوطلبان در سمت هایی چون معاون رؤسای قوای سه‌گانه، دبیر شورای عالی امنیت ملی یا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست کل بانک مرکزی، رئیس دیوان محاسبات کشور، استاندار استانهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، شهردار شهرهای بالای سه میلیون نفر جمعیت، ریاست سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور خدمت کرده‌اند، می‌توانند به عنوان داوطلب در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

علاوه بر این پیش شرط ها، در زمان ثبت نام نیز کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید مدارکی به غیر از شناسنامه و کارت ملی ارائه دهند. در واقع طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری از دواطلب ریاست جمهوری می خواهد که در هنگام ثبت نام برای هریک از حوزه‌های«فرهنگی-اجتماعی»، «سیاسی»، «اقتصادی»، «بین المللی» و «امنیتی – دفاعی» هرکدام حداقل ۱ نفر (مجموعا۵ نفر) به عنوان مشاور به هنگام ثبت‌نام معرفی کنند. مشاوران کاندیداها باید رضایت نامه کتبی داده باشند و هر فرد صرفاً برای یکی از نامزدها می‌تواند به عنوان مشاور معرفی شود. در این جا برای تقویت احزاب استثنایی در نظر گرفته شده و تاکید شده اگر داوطلب ریاست جمهوری از سوی احزاب ملی یا جبهه های سیاسی موضوع قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، در کارزار انتخابات حضور پیدا کند از معرفی مشاورین موضوع این ماده معاف خواهد بود.

Share