مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان عنوان کرد؛

پیشرفت ۸۰ درصدی کتابخانه مرکزی رشت | راه اندازی ۶۴ صفحه مجازی کتابخوانی در گیلان

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با بیان اینکه ذائقه کتابخوانی در خانواده و مدرسه شکل می گیرد گفت: برنامه های کتابخانه های عمومی با همکاری دستگاه های متولی ترغیب افراد به کتاب و کتابخوانی را دنبال می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان شب گذشته، یکشنبه(۲۵ابان) و در دومین روز از گرامیداشت هفته کتاب با حضور در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان در خصوص وضعیت کتابخانه های عمومی و برنامه های مختلف این مجموعه برای اقشار مختلف مردم شهرها و روستاها مطالبی بیان داشت.

پریسا کرمی در ابتدای این برنامه زنده تلویزیونی ضمن تبریک فرارسیدن بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و گرامیداشت مقام کتابداران، کتابخوانان و حامیان کتاب استان گیلان را در این حوزه پیشگام سایر استان ها توصیف کرد.

کرمی با بیان اینکه افراد همواره برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود به کتاب مراجعه می کنند، گفت: امروزه شاهد تغییر ذائقه افراد از خوانش مکتوب به خوانش مجازی هستیم.

وی با اشاره به اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی در افزایش تعداد کتابخانه ها و شاداب سازی فضای کتابخانه ای، افزود: همه کتابخانه های عمومی بخش مستقل کودک و نوجوان را راه اندازی کرده و متناسب با علاقمندی این قشر اقدام به ترویج کتاب می کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، اجرای طرح های تخفیف خرید کتاب، باشگاه های کتابخوانی و برگزاری لیگ کتابخوانی توسط دستگاه های فرهنگی را از دیگر اقدامات ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و اظهار کرد: برای نخستین بار طرح کتابخانه – مدرسه را در گیلان اجرا کردیم و یک کتابخانه در کنار فضای آموزشی احداث شد. در واقع این طرح سعی دارد لذت خوانش کتاب را به دانش آموزان بچشاند و مردم محله نیز از خدمات کتابخانه ای بهره ببرند.

کرمی، کتابخانه سیار را یکی از ابتکارات نهاد کتابخانه های عمومی دانست و اضافه کرد: در روستاهایی که فضای فیزیکی کتابخانه ای نداریم، از کتابخانه سیار و برای مناطق ییلاقی و صعب العبور از کوله کتاب استفاده می کنیم.

وی با اشاره به عضویت ۶۰ هزار نفر در سطح کتابخانه های عمومی استان گیلان، یادآور شد: قبل از شیوع کرونا شاهد رشد ملایم سالانه در همه شاخص های کتاب و کتابخوانی از جمله عضویت و امانت بودیم، اما سعی کردیم از فرصت اوقات فراغت اجباری کرونایی استفاده بهینه داشته باشیم و با خدمات رسانی مناسب، نیاز مطالعاتی مخاطبان را برطرف کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، از راه اندازی ۶۴ صفحه در فضای اینستاگرام برای مخاطبان کتابخانه های عمومی استان خبر داد و تصریح کرد: امکان دانلود رایگان کتاب و برگزاری برنامه های فرهنگی و خوانش کتاب و… در فضای مجازی فراهم شده است. همچنین محافل ادبی ویژه کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و شبکه اجتماعی «۶۰+» ویژه سالمندان را راه اندازی کردیم.

پیشرفت ۸۰ درصدی کتابخانه مرکزی رشت

وی با بیان اینکه اهدای کتاب توسط مسئولان، خیرین و مجموعه داران به غنای منابع کتابخانه ای استان می افزاید، عنوان کرد: یکی از شاخص های شهر دوستدار کودک، فعالیت در حوزه کتاب و کتابخوانی است و شهر رشت به عنوان یکی از کاندیداهای شهر دوستدار کودک، باید توجه ویژه ای به این مهم داشته باشد.

کرمی، با بیان اینکه شهرستان رشت جمعا ۱۳ باب کتابخانه عمومی دارد، گفت: از این تعداد، پنج باب کتابخانه عمومی در شهر رشت قرار دارد. علاوه بر اینکه در همه بخش های شهرستان رشت کتابخانه داریم، یک کتابخانه سیار در مناطق فاقد کتابخانه نیز فعال است.

این مسئول فرهنگی، با بیان اینکه ذائقه کتابخوانی در خانواده و مدرسه شکل می گیرد، متذکر شد: برنامه های کتابخانه های عمومی با همکاری دستگاه های متولی ترغیب افراد به کتاب و کتابخوانی را دنبال می کند. در واقع باید مهارت خوانش و انتخاب کتاب را در افراد ایجاد کنیم و در این راستا اقدام به برگزاری کارگاه های کتابخوانی و ترویجی کردیم.

وی با تاکید بر لزوم دسترسی آسان مخاطبان به منابع کتابخانه ای، ادامه داد: اعضای کتابخانه های عمومی می توانند از کتابخانه های عمومی سراسر کشور خدمات کتابخانه ای دریافت کنند لذا علاقمندان و دوستداران کتاب می ‌توانند به سامانه یکپارچه مدیریت کتابخانه‌های عمومی به آدرس www.samanpl.ir مراجعه کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با بیان اینکه استان گیلان در مجموع ۱۰۲ باب کتابخانه عمومی شامل ۸۳ باب کتابخانه عمومی نهادی، ۱۸ باب کتابخانه عمومی مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل دارد، اظهار کرد: فضای مطالعاتی گیلان یک متر و هشت سانتیمتر به ازای هر ۱۰۰ نفر گیلانی است.

کرمی، از پیشرفت ۸۰ درصدی کتابخانه مرکزی رشت خبر داد و اضافه کرد: افتتاح این کتابخانه که در زمینی به مساحت ۸۲۰۰ مترمربع و زیربنای ۸۰۰۰ مترمربع در شش طبقه ساخته می شود، مهمترین اتفاق فرهنگی استان محسوب می شود که امیدواریم تا پایان سال رقم بخورد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ کتابخانه روستایی در گیلان، خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق کتابخانه تنها مرکز فرهنگی آن منطقه محسوب می شود و لذا ۱۰ دهستان دیگر را جزو اولویت های خود قرار داده ایم تا دسترسی روستاها به فضای کتابخانه ای را آسان تر کنیم.

Share