استان مازندران، همواره جایگاه فخر و فرهنگ و اعتبار است

پیام استاندار به مناسبت روز مازندران؛ سالروز تاسیس نخستین حکومت مستقل علویان

استاندار مازندران در پیامی به مناسبت ۱۴ آبان؛ روز مازندران گفت: این استان همواره جایگاه فخر و فرهنگ بوده و برای شناساندن آداب، رسوم و باور‌های این مواریث بزرگ، همه باید تلاش کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استاندار مازندران در پیامی به مناسبت ۱۴ آبان؛ روز مازندران گفت: این استان همواره جایگاه فخر و فرهنگ و اعتبار بوده و لازم است که همه دست اندرکاران برای شناساندن آداب، رسوم و باور‌های این مواریث بزرگ برای نسل‌های جوان اهتمام کنند.

متن پیام احمد حسین زادگان بدین شرح است:

مردم مازندران ملتی بزرگ و تاریخ سازند که در بستر‌های مختلف آفرینش و خلاقیت انسانی از فرهنگ، ادبیات، هنر و آوردگاه‌ها و صحنه‌های خطیر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره در تراز و جایگاهی ممتاز قرار داشته و نقش خود را گاه به عنوان مردمی پیشرو و آفریننده در تاریخ ایفا نموده اند.

از شعله‌های درخشان افسانه‌ها و قصص مردم ساده دل و بالانشین کوهستان‌های مازندران که در حاشیه البرز به خلق و صیانت از آن در طول زمان مبادرت کرده اند، از ترجمه متون ادبی و مذهبی بسیار مهم به زبان طبری در تاریخ پس از اسلام، از تشکیل نخستین حاکمیت و حکومت علوی در جهان در این سامان، از نیمای نام آور؛ پدر و خالق شعر نو و معاصر ایران، از پهلوانان و غیورمردان سنگر‌های صبح و ستاره تا خاکریز‌های دفاع از حریم حرم تا فاتحان سکو‌های بزرگ ورزشی؛ این سرزمین همواره جایگاه فخر و فرهنگ و اعتبار بوده است.

از جمله درخشش‌های تاریخی و حماسی ماندگار و جاودان مازندران نخست باید به ۱۴ آبان روز بیعت مردم مازندران با حسن‌بن زید ملقب ‏به “داعی کبیر” و سالروز تاسیس نخستین حکومت مستقل علویان جهان در تبرستان اشاره کرد.

مردم مازندران که از آغاز مهر ولایت را در دل داشتند و به فرزندان پیغمبر (ص) پناه دادند، در این روز چشمه سار حیات فرهنگی، آداب، رسوم و سنت‌های خود را به سرچشمه مهر و محبت علوی پیوند زدند.

از دیگر حماسه‌های مردم بزرگ مازندران، حضور موثر و تعیین کننده و غیرتمندانه مردان و زنان این سامان در دوران دفاع مقدس و جبهه‌ها و سنگر‌های پاسداری از حریم حرم است که هرگز از یاد، خاطر و کتاب تاریخ این مُلک زدوده نخواهد شد.

بر همه عاشقان و دلدادگان این دیار سبز و شکوفا؛ نخبگان، محققان، دانشگاهیان، پژوهشگران تاریخ، فرهنگ و ادبیات مازندران و دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ها و مراکز تحقیقاتی تاریخ و علوم دینی فرض است تا برای شناساندن فرهنگ دینی این سامان و آداب، رسوم، سننن، باورها، آیین‌ها و تعمیق و تبیین این مواریث بزرگ و ارزشمند بویژه برای نسل‌های جوان اهتمام نمایند.

این جانب ۱۴ آبان، روز ملی مازندران را که با روز فرهنگ عمومی تقارن یافته به همه دلباختگان و عاشقان خاک و فرهنگ این سامان تبریک و تهنیت عرض نموده، امیدوارم این مناسبت میمون فرصتی برای آشنایی بیش از پیش همه طبقات اجتماعی خاصه مردم مازندران با آموزه‌های آل الله (علیهم السلام) و میراث‌های ماندگار فرهنگی استان باشد.

انتظار دارم؛ پژوهندگان و محققان متخصص و مجرب برای تالیف و گردآوری همه سنت ها، آیین‌ها و سنن فرهنگی، ادبی و تاریخی شفاهی مازندران نهایت تلاش و سعی وافر خود را مبذول دارند، تا نسل‌های آینده از محتویات این فرهنگ اصیل بی بهره نمانند.

Share