دیارمیرزا گزارش می‌دهد:

وضعیت نامناسب «حمام فشکالی» لنگرود که به ثبت ملی رسید | تمایل مالک به فروش حمام تاریخی

باتوجه به اینکه خانواده حیدری قادر به بازسازی «حمام فشکالی» نیستند و به دلیل نیاز مالی به دنبال فروش این بنا هستند، امیدواریم که میراث فرهنگی گیلان نسبت به خرید این اثر ملی اقدام کند تا از تخریب این بنای ارزشمند جلوگیری شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای به مصطفی سالاری استاندار گیلان مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی «حمام فشکالی» را در فهرست آثار ملی به او ابلاغ کرد.

در نامه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به استاندار گیلان آمده است:

«در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی ”حمام فشکالی“ واقع در استان گیلان، شهرستان لنگرود، بخش مرکزی، شهر لنگرود، باغ ملی لنگرود، فشکالی محله، جنب خانه تاریخی فشکالی که پس از طی تشریفات قانونی لازم به‌شماره ۳۱۷۹۰ مورخ ۹۶/۶/۲۵ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده، ابلاغ می‌گردد.

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت وبازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود».

تمایل مالک اثر ثبت شده به فروش ملک

محمود حیدری یکی از وراث «حمام فشکالی» در گفتگویی با دیارمیرزا اظهار کرد: حمام فشکالی در دوره قاجار احداث شده است و آبان ۹۶ آقای مونسان وزیر میراث فرهنگی در نامه‌ای به استاندار گیلان مراتب ثبت این اثر فرهنگی‌تاریخی را ابلاغ کرد.

حیدری گفت: این حمام از معدود حمام‌های دوره قاجار است که به لحاظ استحکام وضعیت خوبی دارد.

یکی از وراث «حمام فشکالی» با بیان اینکه در دهه ۴۰ «غلامرضا حیدری مطلع» حمام را از شهربانو فخرمهر خریداری کرد، اظهار کرد: در سال ۵۷ پدرم کنار حمام، خانه‌ای بر روی حمام ساخت و در آن زندگی می‌کرد، همچنین این مجموعه در حال حاضر دارای ۴۳۹ متر زمین و دو واحد خانه است.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه این حمام هم‌اکنون در دست وراث است و نیاز مالی وجود دارد، چندین سال است که می‌خواهیم حمام را بفروشیم اما میراث فرهنگی به دلیل اینکه این حمام ثبت ملی شده است اجازه فروش آن را به ما نمی‌دهد.

حیدری ادامه داد: ما قصد آسیب زدن و تخریب این حمام تاریخی را نداریم و به این استان تعصب داریم اما نیاز مالی سبب شده است به فکر فروش این بنا بیفتیم اما متأسفانه میراث فرهنگی اعلام می‌کند که بودجه‌ای برای این کار نداریم.

وی افزود: از میراث فرهنگی می‌خواهیم تکلیف ما را مشخصی‌کند. همچنین نامه‌ای به شهرداری و میراث فرهنگی در این زمینه ارسال شده است.

نامه‌ای که محمود حیدری به شهرداری و میراث فرهنگی ارسال کرده است را در زیر می‌بینید:

به گزارش دیارمیرزا، باتوجه به اینکه خانواده حیدری قادر به بازسازی این بنا نیستند و به دلیل نیاز مالی به دنبال فروش این بنا هستند، میراث فرهنگی گیلان باید هرچه سریعتر نسبت به خرید این اثر ملی اقدام کند تا از تخریب این بنای ارزشمند جلوگیری شود.

تصاویری از «حمام فشکالی» در زیر می‌بینید:

Share