به طور روشن و واضح اعلام می کنم دولت با این طرح مخالف است

واکنش صریح سخنگوی دولت به طرح‌های مجلس برای کمک به معیشت مردم

سخنگوی دولت در واکنش به طرح‌های مجلس برای کمک به معیشت مردم گفت: طرح‌هایی که ارائه می شود، نباید طوری باشد زندگی مردم را سخت‌تر ایجاد کند و با اعلام یک موضوع رضایت‌ آنی ایجاد کنیم ولی تلخی میان مدت و دراز مدت با آن ایجاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، درباره طرح‌های مجلس برای کمک به معیشت مردم گفت: ابتدا گفتند که این پول از تبصره ۱۴ داده شود، در حالی که خود تبصره ۱۴ کسری دارد و ما ناچار شدیم ۴۰ هزار میلیارد تومان اجازه فروش اوراق بگیریم که بتوانیم یارانه معیشتی‌ها را پرداخت کنیم چون بنزین داخلی فروش نرفته بود. در مرحله بعد گفتند از تراکنش های بانکی پول بردارید ! همین مانده که مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند. اینها قابل محاسبه و کارهای عمیق درازمدت است. گفتند این هم نمی‌شود بنابراین برویم سراغ گمرک. میخواستند مبنای محاسبه گمرک ارزش ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تبدیل کرده و این پول را به دست بیاورند، اتفاقی که می افتاد این بود که قیمت برخی کالاها ۱۲۰ درصد افزایش می یافت. همین افزایش قیمتی که الان هست و ما باید مدام تدبیر کنیم آن را پایین بیاوریم ۱۲۰ درصد دیگر اضافه می شد. بعضی از کالاها ۷۰ درصد تعرفه دارند چگونه می‌خواستیم آن را افزایش دهیم.

او افزود: امروز صبح آقای دکتر همتی لیستی از اقلام را قرائت کرد که اگر این تصمیم اتخاذ شود، قیمت‌ها به کجاها که نمی رسید. پس این را هم باید کنار بگذاریم. بعد گفتند که از سر جمع بودجه برداریم، بودجه ای که خودش کسری دارد چگونه از سرجمع آن پول برداریم. در نهایت گفتند پولی که به تامین اجتماعی برای همسان‌سازی به بازنشستگان دادیم، بخشی از آن را به این اختصاص بدهیم.  حقوقی را که دادیم، چگونه می توانیم پس بگیریم؟ اتفاقاً یک استراتژی درست است که دولت انجام می‌دهد، افزایش حقوق است و باید به این سمت برویم و قدرت خرید را با این افزایش‌ها دنبال بکنیم بنابراین این را هم کنار گذاشتیم. اخیراً راه‌حلی را پیشنهاد کردند که دولت به برخی از نهادها ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر اموال بفروشد. من نمی‌دانم چگونه امکان پذیر است و آیا آن نهاد اصلا منابع مالی دارد و اینکه ما چقدر قابل فروش داریم!

ربیعی بیان کرد: من به طور روشن و واضح اعلام می کنم دولت با این طرح مخالف است. دولت معتقد است هرگونه کمک به مردم باید از راه کارشناسی بدون آثار منفی بر زندگی مردم در میان مدت و دراز مدت و به هم خوردن تعادل بودجه صورت بگیرد. در عین حال دولت از هر فرصتی برای ترمیم دریافتی‌ها و افزایش قدرت خرید مردم استفاده خواهد کرد. در آستانه ارائه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی هستیم و بودجه ۱۴۰۰ در پیش روی ماست، دولت از هر فرصتی برای ترمیم دریافتی‌ها و افزایش قدرت خرید مردم استفاده خواهد کرد. ما در سال ۹۹ تصمیم گرفتیم همسان سازی کنیم عمل شد، تصمیم گرفته شد در این سال به دهک‌های پایین سبد داده شود داده شد و تصمیم گرفته شد مستمری بگیران نهادهای حمایتی تقویت شوند، که تقویت شد.

Share