مایک پامپئو مدعی شد:

قدرت با آرامش برای یک دوره دیگر به دولت ترامپ منتقل خواهد شد!

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه با تیم انتقال قدرت جو بایدن در تماس است گفت: «قدرت با آرامش به دولت دوم ترامپ منتقل خواهد شد.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه در پاسخ به سئوالی درباره روند انتقال قدرت به «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات آمریکا اظهارنظر کرد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه با تیم انتقال قدرت جو بایدن در تماس است گفت: «قدرت با آرامش به دولت دوم ترامپ منتقل خواهد شد.»

پامپئو در ادامه گفت: «ما آماده‌ایم. دنیا در حال تماشای چیزهایی است که اتفاق می‌افتد. ما همه آرا را خواهیم شمرد، وقتی که فرایند امور به پایان رسید الکتورها انتخاب شدند. در اینجا فرایندی وجود دارد که قانون اساسی آن را به روشنی مشخص کرده است.»

وی در ادامه تصریح کرد دنیا باید اطمینان داشته باشد انتقال قدرتی که لازم است تا کارآمدی وزارت خارجه را تضمین کند، با موفقیت انجام خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تصور می‌کند در انتخابات آمریکا تخلف گسترده صورت گرفته گفت: «من وزیر خارجه هستم؛ با من از همه جای دنیا تماس گرفته می‌شود. این آدم‌ها می‌دانند که ما یک روند قانونی داریم که زمان‌بر است. اعلام نتیجه انتخابات در سال ۲۰۰۰ بیش از ۳۷ روز طول کشید. آن موقع، انتقال قدرت با موفقیت انجام شد. من کاملاً مطمئنم که ما همه آرای قانونی را خواهیم شمرد و باید همین کار را انجام دهیم.»

پیش از اظهارات پامپئو، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی جدید در توئیتر مدعی شده که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هفته آینده مشخص خواهند شد.

ترامپ در توئیتر نوشت: «داریم به پیشرفت‌های عظیمی می‌رسیم. مشخص شدن نتایج از هفته آینده شروع می‌شود. دوباره آمریکا را باعظمت کنیم.»

او در پیامی دیگر، چند ثانیه بعد نوشته است: «برنده می‌شویم.»

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد. برآورد آسوشیتدپرس تا این لحظه حاکی است «جو بایدن» ۲۹۰ رأی الکترال و ترامپ ۲۱۴ رأی الکترال کسب کرده‌اند.

برخی رسانه‌های دیگر مانند «سی‌ان‌ان» هنوز ۱۱ رأی الکترال ایالت «آریزونا» را به بایدن اختصاص نداده‌اند و بر همین اساس آرای الکترال بایدن را ۲۷۹ رأی اعلام کرده‌اند.

آسوشیتدپرس هنوز برآورد نهایی خود از پیروز انتخابات در ایالت‌های «جورجیا» (۱۶ رأی الکترال)، «کارولینای شمالی» (۱۵ رأی الکترال) و «آلاسکا» (۳ رأی الکترال) را اعلام نکرده است.

در ایالت جورجیا بر اساس شمارش ۹۹ درصد آرا، جو بایدن با ۰.۲ درصد اختلاف از ترامپ پیش افتاده است. در ایالت کارولینای شمالی با شمارش ۹۹ درصد آرا ترامپ تقریباً ۱.۵ درصد از بایدن پیشی گرفته است. در آلاسکا هم ۵۸ درصد آرا شمارش شده و نتیجه با ۶۲.۳% در برابر ۳۳.۶% به نفع دونالد ترامپ است.

طبق قوانین آمریکا هر یک از نامزدهای انتخاباتی که بتواند ۲۷۰ رأی الکترال را به دست بیاورد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده و مجوز ورود به کاخ سفید را به دست می‌آورد.

مایک پامپئو در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا هیچ کشور خارجی در انتخابات آمریکا دخالت کرده یا خیر، گفت که وزارت امنیت داخلی آمریکا باید به این سئوال پاسخ دهد، اما تلاش‌های عظیمی برای جلوگیری از دخالت در انتخابات انجام شده است.

یک خبرنگار دیگر از پامپئو پرسید وزارت خارجه آمریکا دائماً برای کشورهای دیگر بیانیه صادر می‌کند و نامزدهای بازنده را به پذیرش نتیجه انتخابات دعوت می‌کند. او سپس پرسید: «آیا عدم پذیرش نتیجه انتخابات از سوی رئیس‌جمهور ترامپ از این تلاش‌ها اعتبارزدایی نمی‌کند؟»

پامپئو در جواب گفت: «این احمقانه است و شما هم می‌دانید که احمقانه است و به همین خاطر که احمقانه هم هست این سئوال را پرسیدی.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که وزارت خارجه آمریکا برای کشورهای دیگر هم به این اهمیت می‌دهد که نتیجه رأی‌گیری انعکاس خواست مردم باشد. او سپس گفت: «به همین منوال، ما انتظار داریم که در کشور خودمان هم همه آرا شمرده شوند.»

Share