اگر همیشه دوست داشته‌اید از نزدیک به سیاره مریخ نگاه کنید

فضاپیمای مارس اکسپرس صدها عکس از سیاره مریخ ثبت کرده است

دوربین پایش بصری که بر فضاپیمای مارس اکسپرس نصب شده توانسته عکس‌های بسیار جالبی از سیاره مریخ ثبت کند. این عکس‌ها به منظور استفاده در مطالعات علمی گرفته شده، اما آنها را در اختیار عموم نیز قرار داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  به نقل از «Digital Trends»، اگر همیشه دوست داشته‌اید از نزدیک به سیاره مریخ نگاه کنید، آژانس فضایی اروپا (ESA) به ‌تازگی اقدام به انتشار گنجینه‌ای از عکس‌های مربوط به این سیاره کرده است. این تصاویر را دوربین پایش بصری (VMC) گرفته که روی مدار مارس اکسپرس ضبط شده است. این عکس‌ها علاوه بر مشاهدات مربوط به انتشار تصاویر Beagle۲ در سال ۲۰۰۳، مرتبط به عکس‌هایی است که از سال ۲۰۰۷ تاکنون ثبت شده است. این تصاویر به گونه‌ای منتشر شده که دانشمندان بتوانند آنها را مورد بررسی قرار دهند؛ اما هم اکنون در اختیار علاقه‌مندان نیز گذاشته شده است.

آرشیو صدها عکسی که از مریخ گرفته شده نشان می‌دهد طیف وسیعی از ویژگی‌های جغرافیایی و تشکیلات متنوع در این سیاره وجود دارد. در کلاژی که در زیر نمایش داده شده می‌توانید همه‌ چیز را ببینید: از گردوغبار و آب روی قطب شمال مریخ (تصویر اول ردیف بالا) تا تشکیل ابر غیرمعمولی به نام Arsia Mons (تصویر دوم ردیف بالا) و توفانی بر فراز قطب شمال این سیاره (تصویر چهارم ردیف بالا) و همین‌طور ساختارهای عظیم آتشفشان‌های تارسیس (Tharsis) و المپوس مونز (Olympus Mons) در تصویر سوم از ردیف دوم و دره والس مرینریس (Valles Marineris) در تصویر سوم از ردیف سه مشاهده می‌شود.

مریخ

داده‌های موجود ‌طوری درجه‌بندی‌شده که سنسور بتواند صدای اضافی تولیدشده را حساب و آن را حذف کند. به این ترتیب تصاویر خیره‌کننده‌ای گرفته شده و برای استفاده‌های علمی و همچنین عموم مردم منتشر شده است. ابزار VMC در ابتدا برای دستیابی به هدفی عملی در نظر گرفته شده بود. این هدف مشاهده رها شدن ناو هواپیمابر Beagle۲ بود. آژانس فضایی اروپا این ناو انگلیسی را در سال ۲۰۰۳ به مریخ فرستاد. این ناو پس از استقرار در مریخ ناپدید شد و سرنوشت آن تا سال ۲۰۱۵ نامعلوم بود. وقتی ناسا دوربین مدار اکتشافی HiRISE را در آن موقعیت جغرافیایی مستقر کرد، مهندسان از طریق تصاویری که از این دوربین ثبت شده بود توانستند مشاهده کنند که Beagle۲ به‌ راحتی به زمین نشسته، اما نتوانسته از ۲ پنل خورشیدی خود استفاده کند؛ این امر بدان معنی است که امکان برقراری ارتباط خود با زمین را از دست داده است.

به رغم شکست‌هایی که در ماموریت Beagle۲ روی داد، دوربین VMC برای بررسی کره خاکی مریخ در سال ۲۰۰۷ دوباره استفاده شد و به عنوان یک ابزار علمی بسیار ارزشمند به ثبت رسید. از آن زمان تاکنون به منظور تهیه تصویر برای مقالات علمی مختلف از جمله تحقیقاتی که درباره ابرهای موجود در مریخ، توفان‌های آن سیاره و همین‌طور پرتوهای آن انجام می‌شود استفاده شده است.

دوربین پایش بصری یا VMC دوربین کوچکی است که روی فضاپیمای Mars Express نصب شده است. این دوربین را گروه کنترل پرواز مارس اکسپرس در ESOC آلمان اداره می‌کند. این دوربین در اصل دوربینی فنی برای کنترل جدایی ناو هواپیمابر Beagle۲ بود؛ اما پس از چند سال دوباره در Mars Webcam قرار گرفت و داده‌های خود را به وب منتقل کرد که حتی از آن برای مطالعات علمی نیز استفاده کرده‌اند.