یک متخصص مغز و اعصاب مطرح کرد:

فرصت طلایی برای درمان سکته مغزی را از دست ندهید|درمان تی‎پی‎ای سالانه ۵۰ نفر در پورسینا

لازمه شروع درمان سکته مغزی برای اینکه بهترین اثربخشی و کمترین عوارض را داشته باشد، رساندن فوری بیمار به بیمارستان در کمتر از ۴ ساعت اولیه بروز علایم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر مظفر حسینی‌نژاد، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: استروک یا سکته مغزی دو نوع است، در مواردی که به علت خونریزی مغزی اتفاق می‌افتد، درمان متفاوتی دارد، ولی اغلب استروک‌های مغزی ناشی از تشکیل لخته داخل رگ مغزی است و به آن ایسکمیک گفته می‌شود که درمان اختصاصی مربوطه با تزریق داروی «تی پی ای» برای آن صورت می‌گیرد‌.

‌این متخصص مغز و اعصاب، ضعیف شدن ناگهانی دست و پا در یک طرف بدن، اختلال در تکلم به صورت ناگهانی و کج شدن صورت را از شایع‌ترین علائم سکته مغزی عنوان کرد و افزود: در مواردی هم علائم به صورت اختلال ناگهانی در تعادل و کاهش دید ظاهر می‌شود‌.

دکتر حسینی نژاد گفت؛ در این خصوص برنامه ۷۲۴ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت استفاده از داروی تی پی ای در درمان سکته حاد مغزی در بیمارستان‌های منتخب کشور در حال اجراست و در این راستا بیمارستان پورسینا به عنوان تنها مرکز در استان به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته، خدمات لازم برای درمان بیماران سکته حاد مغزی ارائه می‌دهد‌.

وی لازمه شروع درمان برای اینکه بهترین اثربخشی و کمترین عوارض را داشته باشد، رساندن فوری بیمار به بیمارستان در کمتر از ۴ ساعت اولیه بروز علایم عنوان کرد و افزود: درمان بیماران پس از انتقال به بیمارستان و تجویز داروی «تی پی ای» در کمتر از ۴ ساعت اول، بهبودی چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای را به همراه دارد‌.

دکتر حسنی‌نژاد ادامه داد: سالانه ۸۰۰ الی هزار نفر به علت سکته مغزی به اورژانس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی پورسینا مراجعه می نمایند که تقریبا ۳۰۰ نفر از آنان در صورت مراجعه به موقع، شرایط تجویز داروی تی پی ای را دارا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بر اساس استاندارد جهانی بیش از ۱/۳ از بیمارانی که درمان تی پی ای برای آنان انجام می شود، بهبودی رضایت بخشی پیدا می کنند.

وی با بیان این نکته که طی سه سال گذشته به طور متوسط سالانه ۵۰ نفر از این نوع درمان در پورسینا سود برده اند، تصریح کرد: در بیمارستان پورسینا علاوه بر بخش مغز و اعصاب، بخش ویژه استروک نیز فعال است و در صورت برنامه ریزی مناسب و مراجعه به موقع بیماران ظرفیت پذیرش و درمان بیماران سکته حاد مغزی با داروی تی پی ای بیش از تعداد عنوان شده می باشد.

Share