رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

طلاب در اقناع افکار عمومی برای کاهش شیوع کرونا اثرگذارند|روحانیون محور پیشبرد اهداف نظام هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از قرارگاه معنویت و سلامت سپاه که از حضور خود در عرصه‌های مختلف مقابله با ویروس کرونا اعلام آمادگی کرده خواست با اقناع افکار عمومی در جهت کاهش و کنترل ویروس کرونا همچون گذشته اثرگذار باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور در مقر شهدای گمنام سپاه قدس گیلان با مسوول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس، معاونان و همچنین مسوولان نهاد نمایندگی نواحی سپاه استان دیدار و گفتگو کرد.

طلاب در اقناع افکار عمومی به جهت کاهش شیوع کرونا اثر گذارند

ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به مشکلات عدیده دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازجمله در زیرساخت‌های بهداشت و درمان، اظهار کرد: بسیاری از پروژه‌های عمرانی ازجمله در بخش درمان بسیار فرسوده و نیازمند توسعه هستند.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی گیلان در بخش‌های بیمارستانی و مراکز درمانی، افزود: بسیاری از استان‌ها طرح‌های تحول سلامت و بهداشت شهری خود را به اتمام رسانده و علاوه بر توسعه تجهیزات، نیروی انسانی آن را نیز تأمین کرده‌اند اما در گیلان تقریباً هیچ اقدامی در این زمینه انجام‌نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ضعف زیرساخت‌های گیلان در دوران کرونا بیش از پیش خود را نشان داد، گفت: از ظرفیت‌های ملی به‌ویژه سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت در جهت توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان استان گیلان طی یک سال اخیر به‌صورت جهش‌وار استفاده شده است.

سالاری با بیان اینکه طی یک سال اخیر بحران‌هایی نظیر برف و کرونا در کنار تشدید تحریم‌های ظالمانه با ما همراه بوده، گفت: به حول قوه الهی فضای همدلی و هم‌زبانی خاصی در کشور به‌ویژه در استان باوجود فشار‌های داخلی و خارجی فراهم شده و اکنون استاندار و فرماندهی سپاه قدس گیلان در کنار روحانیون، گروه‌های مردمی و جهادی پای‌کار هستند و هیچ‌گاه کادر درمان را رها نمی‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده شاخص علوم پزشکی گیلان در جهت توسعه امکانات زیربنایی و تجهیزاتی، خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر ۶ CT اسکن وارد گیلان شده و ۵ دستگاه دیگر نیز در دستور کار ورود به استان قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به توسعه برخی از بیمارستان‌های استان به دستگاه اکسیژن ساز، تصریح کرد: پیش از یک سال گذشته علیرغم نیازها تنها سه دستگاه اکسیژن ساز در گیلان وجود داشت اما اکنون ۱۲ بیمارستان به اکسیژن ساز مجهز شده و چند بیمارستان دیگر نیز در صف برخورداری از این تجهیزات زیرساختی هستند.

سالاری با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا گیلان با فقر شدید امکانات تجهیزاتی و تشخیص پزشکی مواجه بود، افزود: بیش از ۸۵۰ قلم تجهیزات پزشکی و سرمایه‌ای در بیمارستان‌های استان توزیع شد.

وی با اشاره به کمبود زیرساخت‌های آموزشی از جمله در بخش دانشجویی، اظهار داشت: این استان حتی از داشتن یک خوابگاه درخور و مستقل برای دانشجویان دوره‌های پزشکی و پرستاری محروم بود اما اکنون پس از چندین دهه در گیلان این مهم فراهم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در کنار مساعدت‌های سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت کمک‌های شایانی از دستگاه‌های نظامی و شبهه نظامی به حوزه سلامت گیلان شد، افزود: نزاجا ۳۵ میلیارد تومان به شهرستان‌های محروم فومن و شفت در جهت بهسازی و تجهیز مراکز درمانی کمک کرده و در کنار آن دستان پرتوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه نیز به کمک دانشگاه علوم پزشکی آمده و در تلاشیم ضعف‌های مزمن حوزه سلامت به‌ویژه در بخش‌های درمانی و بیمارستانی را حل کنیم.

سالاری با اشاره به نقش بی‌بدیل بسیجان و طلاب خواهر و بردار در کنترل نسبی شیوع کرونا و همچنین کاهش آلام و درد خانواده‌های متوفیان ناشی از این بیماری، تصریح کرد: در زمانی که حتی خانواده متوفیان براثر تبلیغات سوء وعدم آشنایی با بیماری کووید۱۹ دور می‌شدند، بسیجیان و روحانیون در کنار بیماران و کادر سلامت ماندند و همچنان نیز ثابت‌قدم هستند.

وی اقناع افکار عمومی را یکی از مطالبه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رییس‌جمهوری و ستاد ملی کرونا برشمرد و گفت: این مطالبه به‌حق در کنار مشارکت همه‌جانبه مردم در کنترل شیوع کرونا تنها با همکاری صاحبان اندیشه و فکر و همچنین صاحب‌نظران عرصه اجتماعی ازجمله طلاب و روحانیون ممکن می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه روحانیون محور پیش برد اهداف نظام در همه عرصه‌ها هستند، گفت: انتظار می‌رود همچون گذشته که روحانیون و طلاب محور ارائه خدمات معنوی در حوزه سلامت بودند امروز نیز در کنار کادر سلامت قرار بگیرند و با هدایت افکار عمومی در کاهش و کنترل شیوع کرونا نقش‌آفرین باشند.

قرارگاه معنویت و سلامت سپاه در خدمت مردم

حجت‌الاسلام احسان‌الله محمدی، مسوول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان نیز در این نشست از تشکیل قرارگاه معنویت و سلامت در گیلان با محوریت مسئولان نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سراسر استان در ایام کرونا خبر داد و اظهار کرد: این قرارگاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در کنار کادر بهداشت و درمان فعالیت کرد و اقدامات ارزنده‌ای را نیز به یادگار گذاشته است.

وی با بیان اینکه مسوولان نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه‌های نواحی در بحران کرونا اقدامات قابل‌توجهی انجام دادند، افزود: کار مسوولان نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه‌های نواحی استان در بحران کرونا بیشتر درزمینه فرهنگی و معنوی بوده است.

مسوول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان با برشمردن برخی اقدامات طلاب و روحانیون استان در ایام کرونا، گفت: ۲۱۸ طلبه در جهت اقامه نماز میت، کفن، غسل، ۸۸ تن از طلاب به جهت تقویت روحیه کادر سلامت و بیماران، ۱۵۸ مورد حضور طلاب در کنار خانواده‌های متوفیان کرونایی به جهت تسلی خاطر بازماندگان و همچنین برپایی روضه خانگی و همچنین ۱۲۷۵ طلبه نیز در پخش غذا و کمک‌های خدماتی، درمانی، کمک‌های مومنانه، گندزدایی از محل تجمعات مشارکت فعالانه داشته‌اند.

حجت‌الاسلام محمدی همچنین از پای‌کار بودن طلاب و روحانیون در کنار کادر سلامت خبر داد و گفت: ۱۸ کارگروه معنویت و سلامت گیلان اکنون نیز آمادگی دارد در موج کنونی بیماری کرونا و موج‌های بعدی در خدمت کادر سلامت باشد و در هر زمینه‌ای که لازم باشد به مردم خدمت‌رسانی کند.

پیشتازی گیلان در تقدیم شهدای سلامت

حجت‌الاسلام علی اسماعیلی، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به فضای وهم و مبهم کرونا در روزهای نسخت شیوع این بیماری، اظهار کرد: شیوع کرونا در گیلان هم‌زمان با استان قم بحرانی ایجاد و کل سیستم سلامت را به جهت شیوع یک‌باره سردرگم کرد.

وی با بیان اینکه در روزهای نخست شیوع کرونا، تکلیف شیوه غسل و تدفین متوفیان کرونایی مشخص نبود، افزود: بنا بر استفتاء رهبر معظم انقلاب تیمم متوفیان کرونایی و سپس غسل آن‌ها در دستور کار قرار گرفت و شیوه تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی ساماندهی شد.

مسوول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به پیشتازی گیلانیان در بسیاری از امور ازجمله تقدیم شهدای خدمت عرصه سلامت، گفت: گیلان با بسیاری از استان‌ها قابل‌مقایسه نیست و تعداد شهدای سلامت گیلان بیش از شهدای سلامت سایر استان‌ها است و باید با تبلیغات صحیح نقش گیلانیان بیشتر تبیین شود.

حجت‌الاسلام اسماعیلی همچنین با اشاره به سایر اقدامات علوم پزشکی گیلان در بحران کرونا، گفت: نقاهت گاهی در گیلان به شیوه خلاقانه‌ای ایجاد شد که نمونه آن حتی در کشور هم همچنان وجود ندارد و طلاب در کنار کادر سلامت به یاری بیماران بهبودیافته شتافتند.

وی با بیان اینکه طلاب و روحانیون در همه عرصه‌ها در کنار مردم بوده و هستند، افزود: از نیمه شعبان به بعد به جهت تقویت روحیه کادر سلامت طلاب گیلانی در امتداد حضورشان در عرصه خدمت در کنار پرستاران و پزشکان و همراهان بیماران حضور دارند تا بتوانند سنگر سلامت را حفظ کنند.

Share