ضرورت افزایش سرمایه خودرو در بیمه بدنه

اگر خودرو شما فاقد بیمه بدنه است، می توان اگر خودرو شما فاقد بیمه بدنه است، می توانید به وب سایت نمایندگی بیمه سامان مراجعه کنید و ضمن دریافت اطلاعات و پوشش های بیمه بدنه، در صورت نیاز استعلام قیمت دریافت کرده و بیمه بدنه خودرو خود را خریداری کنید.

بیمه بدنه اتومبیل یکی از بیمه نامه های بسیار مفید برای حفاظت از سرمایه شما است. از این جهت که طی سالیان گذشته خودرو رفته رفته به یکی از سرمایه های با ارزش در بین ایرانیان تبدیل شده است. دلیل واضح آن تورم و افزایش روز افزون قیمت ارز است. چرا که صنعت خودروسازی داخلی وابستگی شدید به قطعات و مواد اولیه وارداتی دارد و از طرفی هم بخشی از بازار خودرو در کشور ما را خودروهای وارداتی تشکیل داده است. بنابراین هر روز به قیمت خودروهای ما افزوده می شود. این افزایش قیمت از یک جهت خوب است، که سرمایه هر روز افزایش پیدا می کند یا حداقل ارزش خود را از دست نمی دهد.

اما روی دیگر سکه چیز دیگریست. اگر همین سرمایه با ارزش ما دچار آسیب شود، کمتر کسی است که با درآمد های ریالی که هر روز ارزش و قدرت خرید خود را از دست می دهند، بتواند آسیب وارد شده به خودرو خود را جبران کند. همینطور که با ارزش شدن خودروها زمینه را برای سرقت وسیله نقلیه یا قطعات اتومبیل را هم فراهم نموده است. بنابراین بسیاری از صاحبان اتومبیل راهکار آن را در خرید بیمه بدنه اتومبیل می بینند.

اما این پایان ماجرا نیست. بیمه نامه بدنه خودرو مثل خیلی دیگر از بیمه نامه ها به صورت سالیانه صادر می شود. و در طول سال هم ارزش خودرو ها به صورت فزاینده ای رشد می کند. بنابراین سرمایه ای که در بیمه بدنه در نظر گرفته ایم، بعد از مدتی کمتر از ارزش واقعی خودرو خواهد بود. در این حالت ما مشمول ماده ده قانون بیمه خواهیم بود.

ماده ده قانون بیمه چه می گوید؟

در صورتی که مالی به کمتر از ارزش واقعی بیمه شده باشد، شرکت بیمه فقط به تناسب مبلغی که بیمه کرده است به قیمت واقعی مال، مسئول خسارت خواهد بود.

این قانون باعث می شود که شما هم بیمه بدنه برای اتومبیل خود خریداری کرده باشید و هم خسارت را به صورت کامل دریافت نکنید.

راهکار چیست؟

در اینجا دو راه برای ما وجود دارد:

  • راه اول این است که هر زمان تغییر معناداری در قیمت خودرو ما ایجاد شد، به نمایندگی بیمه که بیمه نامه بدنه را از او خریداری کرده ایم، مراجعه کنیم و درخواست الحاقیه افزایش ارزش خودرو را بدهیم. در برخی از شرکت ها این الحاقیه از میزان خاصی که بالاتر رود، نیاز به بازدید مجدد از خودرو هم دارند.
  • در برخی از شرکت های بیمه از جمله بیمه سامان، شما می توانید در زمان خرید خودرو، از پوشش اضافی افزایش مبلغ سرمایه خودرو استفاده کنید. به این صورت که مبلغی حق بیمه در شروع بیمه نامه اضافه تر می پردازید و در عوض تا حد خاصی مثلا ۳۰ درصد، افزایش ارزش خودرو هم تحت پوشش خواهد بود و در صورت وقوع خسارت، مشمول ماده ده قانون بیمه نخواهید بود.

بنابراین لازم است که نگاهی به بیمه نامه بدنه خودرو خود بیاندازید و سرمایه بیمه را در بیمه نامه بررسی کنید. اگر مبلغ سرمایه کمتر از ارزش واقعی خودرو شماست، همین امروز نسبت به دریافت الحاقیه اقدام کنید. همچنین اگر خودرو شما فاقد بیمه بدنه است، می توانید به وب سایت نمایندگی بیمه سامان مراجعه کنید و ضمن دریافت اطلاعات و پوشش های بیمه بدنه، در صورت نیاز استعلام قیمت دریافت کرده و بیمه بدنه خودرو خود را خریداری کنید.

Share