بررسی آخرین تحولات بازار سرمایه

صندوق پالایشی یکم، منفی و با ضرر باز نمی‌شود|سرمایه گذاری کوتاه مدت، پرریسک است

عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران گفت: اکوسیستم بورس متشکل از مجموعه دارایی‌ها و شرکت‌هایی است که حدود ۳۵ درصد آن در ذیل نظام ساختار نفتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از صدا و سیما، سید مهدی سدیدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: بازیگران در بورس، سهامداران خرد، سهامداران حقوقی، ناشران، نهاد‌های مالی، شرکت‌های بورس و فرابورس، دولت و قوای مقننه و قضائیه هستند.

وی با اشاره به اینکه در دی ماه ۹۸ جمعیت سهامداری یک سوم مرداد ۹۹ بوده است گفت: موج عظیم اقبال به بازار سرمایه در ۱۱۰ روز کاری اتفاق افتاده است.

سدیدی افزود: زمانی که اقبال به سمت بازار سرمایه آمد ارزش بازار یک چهارم نقدینگی کشور بود، ولی در نقطه اوج، ارزش بازار تبدیل به چهار برابر نقدینگی کشور شد.

وی تصریح کرد: زمانی که میانگین معاملات در سال گذشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود در سال ۹۹ و در ۱۰۰ روز کاری به روزانه ۳۵ هزار میلیارد تومان تبدیل شد و همچنین ۷ میلیون کد به ۲۱ میلیون کد افزایش پیدا کرد که این یعنی فضای بازار کاملاً تغییر کرده است.

عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران گفت: این اولین ریزش و صعود بازار سرمایه نیست و این شرایط در بازار به دفعات اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: تصمیماتی که از اردیبهشت ۹۹ و زمانی که سیل نقدینگی وارد بازار شد تکلیف شدن شناوری ۲۵ درصد، پایین آمدن اعتبارات کارگزاری‌ها، عرضه سهام عدالت، کاهش نِصاب صندوق‌ها و عرضه‌های اولیه بود که بعد از ۱۹ مرداد مسیر معکوس را دنبال کردند.

آقای سدیدی افزود: اساس دعوت کردن به بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های موازی اتفاق درست، البته با زمان دادن بوده است.

آقای بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه هم گفت: افرادی که از اوایل فروردین وارد بازار سرمایه شدند در حال حاضر ارزش سرمایه‌های آن‌ها کاهش زیادی داشته است، ولی افرادی که پاییز ۹۸ به بازار سرمایه وارد شدند امروز همچنان در سود است.

وی افزود: در تمام بازار‌های سرمایه دنیا عموماً سرمایه گذاری کوتاه مدت، پرریسک است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مردم به واسطه تشویق به بازار سرمایه ورود نکردند گفت: مصادف شدن ورود مردم به بازار سرمایه با دعوت مسئولان، فقط همزمانی بوده است.

آقای خدارحمی گفت: معاملات روزانه در دنیا در اختیار مدیر و نهاد ناظر است و این جزو ابزار‌های نهاد ناظر برای کنترل بازار است.

وی درباره بازگردانی هم افزود: ممکن است بسیاری از شرکت ها، بازارگردان با تعریف قدیم داشته باشند، ولی برای شرایط خاص، بازارساز و بازارگردان جدید نیاز داریم.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره برخی از نمادهای خاص در بازار سرمایه گفت: باز و بسته کردن نمادها در شرایط عادی بر اساس مقررات انجام می شود ولی با آیین نامه جدید شورای عالی بورس و اوراق بهادار باید شرکت های حاضر در بورس، بازارگردان معرفی کنند و در شرایطی که عرضه ها زیاد شد نقدشوندگی در بازار وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شیوه بازگردانی با گذشته متفاوت است گفت: الآن باید یک بازارگردان قوی با تعهدات روزانه که نقدشوندگی بازار را حفظ کند معرفی شود و زمانی که ناشر این اقدام را انجام دهد شرکت بورس اقدام به بازگشایی نماد می کند.

آقای خدابخش گفت: شرکت بورس ذینفع هیچ سهامی نیست و همواره نقدشوندگی برای ناظر بازار مهم است.

علی اکبر عرب مازار استاد دانشگاه و کارشناس بورس هم گفت: بازار سرمایه دارای ظرفیت هایی است که دولت ، سرمایه زیاد در ظرفیت پایین بورس را انتخاب کرد.

وی افزود: از دی ماه ۹۸ بازار سرمایه شروع به رشد کرد و افرادی که وارد بازار سرمایه شدند اطلاعی از بازار نداشتند و حتی به دنبال تولید هم نبودند و تنها مقایسه سود این بازار در مقابل سود بانکی را داشتند.

آقای عرب مازار گفت: هشدار درباره کوتاه مدت و بلند مدت بودن بازار سرمایه توسط کارشناسان در اسفند ماه ۹۸ به دولت داده شد ولی دولت توجهی نکرد.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه در این شرایط از حالت طبیعی خود خارج شد و البته ابزاری که بازار را کنترل کند دارای ظرفیت محدودی است.

 بازار سرمایه ظرفیت ورود پول زیاد را درمدت کوتاه نداشت

کارشناس بورس با اشاره به سقوط شاخص بازار سرمایه افزود: این بازار, ظرفیت ورود این مقدار پول زیاد را در این مدت کوتاه نداشته است و نباید مردم را به حضور در این بازار تشویق می کردند.

آقای علی اکبر عرب مازار در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: بازار سرمایه به قدری سیاسی بوده است که تصمیمات شورای بورس توسط وزیر, لغو می شد بنابراین شورای بورس در گرفتن تصمیمات خود، استقلال نداشته است.

سید مهدی سدیدی عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران هم با اشاره به اینکه در وضعیت امروز بازار سرمایه، همه بازیگران نقش داشته اند، گفت: در مسیر اصلاح نیز همه باید وظایف خود را انجام دهند تا زمانی که بازار به شرایط مطلوبی برسد.

وی افزود: بازار سرمایه از مؤلفه‌های بنیادی فاصله گرفته و در مؤلفه‌های هیجانی قفل شده است و باید بازار را آرام کنیم.

سدیدی با بیان اینکه بازار سرمایه در شش ماه نخست، ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است، افزود: این رقم احتمالاً به ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
او اضافه کرد: اکنون بخش جدی از بازار در سهام‌های بنیادی، منطبق بر فلسفه بازار دارای ارزندگی شدند.

سدیدی با اشاره به اینکه بازار سرمایه بر اساس سرمایه گذاری بلندمدت طراحی شده است، افزود: تاریخچه ۱۰ تا ۱۵ ساله نشان می‌دهد سهامداران صبور که برای سرمایه گذاری بلند مدت وارد بازار شدند نسبت به بازار‌های دیگر پاداش بهتری گرفتند.

عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران درباره صندوق‌های ”ای. تی. اف“ از جمله پالایشی یکم گفت: این صندوق‌ها در راستای افزایش عرضه در بازار و تعدیل بازار بود و از اردیبهشت امسال در بازار صعودی آغاز شد و زمانی که روند بازار، معکوس شد، منطقی است که سیاستگذار اقدام خود را در باز شدن این نماد کمی عقب بیندازد.

او افزود: طبیعی است که صندوق پالایشی یکم، منفی و با ضرر باز نمی‌شود و با قیمت معقول و منطقی باز می‌شود.

سدیدی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی و اعتماد می‌تواند بازار بورس را متعادل کند، گفت: ابزار اعتمادساز از جمله فروش اوراق تبعی، باید ایجاد شود.

بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه هم گفت: غیرحرفه ای ها نباید به بازار سرمایه، کوتاه مدت نگاه کنند چون مهارت های لازم را برای مدیریت ریسک ندارند بنابراین باید نگاه بلند مدت حداقل یکساله داشته باشند.

وی افزود: اکنون بسیاری از سهام در بازار سرمایه به قدری به ارزش ذاتی خود نزدیک شدند که می توانند بازدهی خوبی داشته باشند در صورتی که نرخ بهره بانکی و بقیه متغیرها ثابت بمانند.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: بازار سرمایه به اندازه ای بزرگ شده است که باید در همه تصمیماتی که در اقتصاد و از جمله قیمتگذاری ها گرفته می شود، منافع ۵۰ میلیون سهامدار از جمله سهامداران سهام عدالت، دیده شود.

او تاکید کرد: باید در همه شئونات نظام تصمیم گیری اقتصادی ما، بازار سرمایه دیده شود و همه تلاش سازمان بورس هم در این راستا بود.

خدابخش افزود: از نظر سود و زیان شرکت های موجود در بازار سرمایه در ۶ ماهه امسال نسبت به کل پارسال، حدود ۹۰ درصد پوشش داده شده است.

وی درباره تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس هم گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیر این موضوع است و تا حد امکان از همه ظرفیت ها در این زمینه استفاده می کند اما آن کسی که این پول را می خواهد بدهد باید پیگیری و اقدام کند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: مقرر شده است بخش نخست این تخصیص به زودی واریز شود که حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

خدابخش درباره اوراق تبعی هم گفت: این اوراق برای حدود ۳۰ نماد بورسی، عملیاتی شده است و باید در زمینه خرید این اوراق، فرهنگسازی شود.

وی با بیان اینکه ۲۹۸ شرکت در ۱۱ روز ابتدایی آبان به بازارگردانی اقدام کردند، افزود: برای حدود ۶۷ شرکت که در زمینه بازارگردانی اقدامی نکردند پرونده انضباطی تشکیل شده است که از این تعداد ۴۷ شرکت حاضر شدند بازارگردان های قوی تری را تعریف کنند.

خدابخش با اشاره به اینکه حقیقی و حقوقی کردن بازار سرمایه به نفع سهامداران نیست, اضافه کرد: در شهریور حدود ۱۶ هزار میلیارد، مهر ۹ هزار میلیارد و از ابتدای آبان تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد خرید حقوقی نسبت به فروشش بوده است و حقوقی ها در این مدت کمتر از ۲۰ درصد به خرید و فروش اقدام کردند و اکثر خرید و فروش ها توسط حقیقی ها انجام شد.

Share