با صادرات محصولات کشاورزی گیلان و آذربایجان غربی

صادرات نخستین کانتینر یخچالی از بندر آستارا | ظرفیت بندر آستارا به یک میلیون تن خواهد رسید

مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در جریان اجرای عملیات حمل و نقل کانتینری یخچالی در مجتمع بندری آستارا، اظهار کرد: برای اولین بار حمل کانتینری از بندر آستارا به سمت کشورهای CIS راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ظهر امروز صادرات محصولات کشاورزی گیلان و آذربایجان غربی با کانتینر یخچالی برای نخستین بار از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا انجام شد.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در جریان اجرای عملیات حمل و نقل کانتینری یخچالی در مجتمع بندری آستارا، اظهار کرد: برای اولین بار حمل کانتینری از بندر آستارا به سمت کشورهای CIS راه اندازی شد و امیدواریم در بحث حجم و تعداد عملیات، روز به روز پیشرفت حاصل شود.

وی با عنوان اینکه ما خط لاینر بین بندر آستارا و اکتائو را ایجاد کردیم و این خط هر دو هفته یک بار در حوزه صادرات و واردات تکرار می‌شود، اضافه کرد: بندر آستارا شمال غرب کشور و استان‌های گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و حتی ترانزیت ترکیه را به خوبی در زمینه صادرات و واردات دریایی پوشش می‌دهد و در این زمینه بسیار توانمند است.

تفتی با بیان اینکه محصولات صادراتی عمدتا محصولات میوه‌ای و گل خانه‌ای بوده که با کانتینر و به مقصد روسیه و قزاقستان و سایر کشورهای مبدا و بر اساس نیاز حمل می‌شوند، بیان کرد: شرکت کشتیرانی دریای خزر توان حمل بیش از هزار TEU کانتینر در ماه را در بندر آستارا دارد که شامل کانتینر‌های یخچالی و خشک ۲۰ و ۴۹ فوتی می‌شود که بسته به نیاز مشتری این شرایط نیز قابل افزایش است.

عمده صادرات از بندر آستارا میوه و تره بار است

فرماندار آستارا در جریان این عملیات به خبرنگاران گفت: این حمل و نقل دریایی به صورت کانتینری یخچالدار برای اولین بار از بندر آستارا به صورت صادرات انجام گرفته و در حال حاضر این عملیات با همکاری شرکت کشتیرانی دریای خزر، شرکت بندری کاوه و اداره بندر و دریانوردی شهرستان آستارا انجام می‌شود.

عباس صابر بیان کرد: مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا را به طور کاملاً مشخص شاهد هستیم و در این مورد عمده صادرات ما از بندر آستارا میوه و تره بار و محصولاتی از این گروه خواهد بود که از سایر استانهای کشور به آستارا آمده و صادرکنندگان ما می‌توانند از این توان و ظرفیت به خوبی بهره‌مند شوند.

نماینده عالی دولت در آستارا ادامه داد: باید زمان‌بندی مناسب و اجازه استفاده از این امتیاز را هم به صادرکنندگان و هم به وارد کنندگان در راستای توسعه اقتصادی کشور در سال جهش تولید را بدهیم.

اسکله ۷۵ متری بندر آستارا پیشرفت ۸۰ درصدی دارد

رئیس اداره بندر و دریانوردی شهرستان آستارا با اشاره به اینکه بندر آستارا ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷۰۰ هزار تن کالا در سال دارد، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۷ هزار تن کالا در بندر آستارا تخلیه و بارگیری شده است که از این مقدار ۳۴ هزار تن واردات و ۸۲ هزار تن صادرات بوده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش ۲۷ درصدی را هم در صادرات و هم در واردات شاهد هستیم.

کیانوش امیری با اشاره به عملیات‌های گوناگون در بندر آستارا تصریح کرد: لایروبی این بندر برای پهلو گرفتن کشتی‌های با حجم بیشتر از اولویت‌های اداره بنادر و دریانوردی شهرستان آستارا بوده که تا به امروز حدود یک پنجم آن محقق شده است.

کیانوش امیری ادامه داد: در حال حاضر ایجاد ۳ پست برق و همچنین محوطه‌سازی به مقدار ۸ هکتار انجام شده و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: اسکله ۷۵ متری بندر آستارا پیشرفت ۸۰ درصدی را در خود مشاهده می‌کند که با ساخت و تکمیل این مجموعه و اضافه شدن آن به مجموعه بندر، ظرفیت بندر آستارا به یک میلیون تن خواهد رسید و با انعقاد قرارداد ساخت ۸ هزار متر مربع انبار و با تکمیل آن ظرفیت انبارهای مسقف در این بندر به ۱۵ هزار متر مربع افزایش پیدا خواهد کرد.

Share