مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد؛

زلزله‌ای شدید در همدان که در مرکزی، قزوین، تهران و گیلان هم حس شد

مرکز لرزه‌نگاری کشوری، گزارش داده زلزله ۵.۴ ریشتری آوج در همدان را لرزانده است. این زلزله در مرکزی، تهران و گیلان هم احساس شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مرکز لرزه‌نگاری کشوری اعلام کرد:

بزرگی: ۵.۴
محل وقوع: مرز استانهای قزوین و همدان – حوالی آوج
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ۱۵:۰۴:۱۵
طول جغرافیایی: ۴۸.۹۷
عرض جغرافیایی: ۳۵.۶۹
عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:
۲۵ کیلومتری آوج (قزوین)
۲۹ کیلومتری آبگرم (قزوین)
۳۰ کیلومتری دمق (همدان)

نزدیکترین مراکز استان:
۱۰۷ کیلومتری همدان
۱۱۴ کیلومتری قزوین

گفتنی است این زلزله در مرکزی، تهران و گیلان هم احساس شد.

آمادگی لازم تیم هلال احمر جهت امداد رسانی در مقابل هرگونه رخداد و حوادث

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان با اشاره به وقوع زلزله مذکور بیان کرد: زلزله ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در مرز استان های قزوین و همدان “حوالی آوج” رخ داد.

غلامی ضمن اشاره به تشریح این زمین لرزه اظهار کرد: این زلزله در ساعت ۰۴ و ۱۵ دقیقه به بزرگی ۵.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در مرز استان های قزوین و همدان “حوالی آوج” رخ داد که در گیلان نیز احساس شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان با اشاره به آمادگی تیم های امدادی این جمعیت اذعان داشت: با اعزام تیم های ارزیاب به مناطق مختلف و ارزیابی از خسارات احتمالی، تیم های امدادی و ستادی جمعیت هلال احمر استان گیلان، آمادگی لازم را جهت امداد رسانی در مقابل هرگونه رخداد و حوادث دارا هستند.

سیاوش غلامی با اشاره به پاسخگویی شبانه روزی ندای امداد، خاطرنشان کرد: تلفن ۱۱۲ (ندای امداد) به صورت شبانه روز، آماده دریافت گزارشات حوادث احتمالی از سوی مردم است.

وارد شدن خسارت به برخی خانه‌های روستایی

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات زلزله رخ داده در منطقه آوج اظهارکرد: این زلزله با بزرگی ۵.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ساعت ۱۵:۰۴ ظهر امروز در منطقه آوج در استان قزوین رخ داد که بلافاصله درپی آن تیم‌های ارزیاب و امدادی به محل حادثه اعزام شده و بررسی های خود را آغاز کردند که گزارش اولیه آنان حاکی از وارد شدن خسارات به برخی از خانه‌های روستایی است.

نجار با بیان اینکه این حادثه تاکنون خسارت جانی اعم از آسیب دیدگی یا مرگ نداشته است، گفت: دو دقیقه قبل از این زلزله پیش لرزه ای به بزرگی ۳.۹ ریشتر در همین محدوده رخ داد که این موضوع موجب افزایش هوشیاری مردم شده بود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مردم نگرانی از زلزله نداشته باشند، گفت: همواره باید در برابر زلزله آماده بود و آمادگی داشت. در این مورد توصیه ما به ساکنان این مناطق این است که آمادگی خود را در برابر زلزله حفظ کنند. اما نگرانی جدی هم بابت آن نداشته باشند به ویژه آنکه وقوع چندین پس لرزه بعد از وقوع این زلزله نشان می‌دهد که زلزله اصلی همان زلزله ۵.۴ ریشتری بوده است.

به گفته وی، آمادگی تیم های امداد ونجات در مناطق متاثر از زلزله در استان های قزوین و همدان ادامه دارد.

Share