به دنبال فراخوان کشورهای عربی و اسلامی:

درخواست فرانسه از کشورهای خاورمیانه برای عدم تحریم کالاهای این کشور

به دنبال فراخوان کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم کالاهای تولید فرانسه به خاطر اظهارات موهن رئیس‌جمهور این کشور و انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اکرم (ص)، پاریس از کشورهای خاورمیانه خواست کالاهای فرانسوی را تحریم نکنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  به نقل از عربی۲۱، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: “درخواست‌ها برای تحریم بیهوده است و باید فورا متوقف شود. همچنین تمام حملاتی که کشورمان در معرض آن قرار دارد و “اقلیت تندرو” پشت آن هستند، باید متوقف شود.”

در این بیانیه آمده است: درتعدادی از کشورهای خاورمیانه طی روزهای اخیر درخواست‌هایی برای تحریم کالاهای فرانسه به ویژه در زمینه کشاورزی و غذایی صورت گرفت. همچنین برخی با عبارت‌هایی که “بیشتر ایجاد انزجار و نفرت می‌کند،” خواهان تظاهرات شدند. این درخواست‌ها مواضعی را که فرانسه به خاطر “آزادی بیان و آزادی مذهب و مخالفت با نفرت‌پراکنی” از آن دفاع می‌کند، خدشه‌دار می‌کند.

دوم اکتبر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌نویس قانونی را با عنوان “اسلام افراطی” مطرح کرد و بعدا نیز وعده داد که فرانسه همچنان از انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر اکرم (ص) دفاع کند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: هدف پیش‌نویس این قانون و اظهارات ماکرون مبارزه با “اسلام افراطی” است. ما کادر دیپلماسی فرانسه را بسیج کرده‌ایم تا به کشورهای دیگر مواضعمان را در زمینه آزادی‌های اصلی و مخالفت با ایجاد انزجار و نفرت شرح دهد. همچنین از این کشورها می‌خواهیم از هرگونه درخواست برای تحریم یا حمله علیه فرانسه خودداری و از شرکت‌هایمان حمایت کرده و سلامتی شهروندانمان را تضمین کنند.

اظهارات وزارت خارجه فرانسه همزمان با توئیت ماکرون ایراد شد.

وی در توییتی گفت: هیچ چیزی نمی‌تواند ما را به عقب بازگرداند. ما به تمامی تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم و به هیچ وجه اظهارات “کینه‌توزانه” را نمی‌پذیریم بلکه از مذاکره عاقلانه دفاع می‌کنیم. ما همواره از کرامت انسان و ارزش‌های انسانی دفاع می‌کنیم.

اظهارات اخیر ماکرون موجی از خشم را در جهان اسلام ایجاد کرده است. کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برای تحریم تولیدات فرانسه و برگزاری تظاهرات در کشورهای عربی و اسلامی به راه افتاده است.

Share