دبیر شورای عالی مناطق آزاد؛

حدود ۴۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور بر عهده مناطق آزاد است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: همکاری بین المللی اقتصادی اقدامی راهبردی برای پویایی اقتصاد کشورهاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این همایش به تشریح نقش انعقاد موافقتنامه‌های اقتصادی منطقه‌ای از جمله موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تعمیق و گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی منطقه‌ای پرداخت و گفت: انعقاد موافقتنامه‌های همکاری بین المللی به عنوان اقدامی راهبردی، بهترین ابزار تحقق برونگرایی اقتصاد است که پویایی تجارت، تسهیل در سرمایه‌گذاری و جهت‌دهی‌های تولید داخلی را به همراه خواهد داشت.

مرتضی بانک همچنین افزود: کشورها با انعقاد این تفاهم نامه‌ها و توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی در بازار و شرکت‌های تجاری از طریق ایجاد توازن تجاری در صادرات توانمندی‌ها و واردات مایحتاج، سبب توسعه بازار می‌شوند.

وی همچنین شاخص‌ترین نمونه همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای را امضای بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان از سوی ۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه در روزهای اخیر دانست و افزود: موافقتنامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از موثرترین اقدامات در راستای توسعه بازار اشتغال‌زایی، بهبود حمل نقل و جهش تولید است که دسترسی فعالان اقتصادی کشور را به بازار ۸۷۰ میلیارد دلاری کشورهای حوزه اوراسیا آسان می‌کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: این موافقتنامه که از پنجم آبان ۱۳۹۸ وارد فاز اجرایی شده با توجه به حصول نتایج موفق، در یک سال گذشته در چهار مرحله به تجارت آزاد با اعضای اتحادیه اوراسیا منجر خواهد شد.

مرتضی بانک در ادامه بهره برداری حداکثری از ظرفیت‌های موافقت نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مستلزم بهره‌گیری از تجربیات موافقت نامه‌های قبلی نظیر اکو بی‌۸ و آسیب‌شناسی آنان و همچنین برنامه‌ریزی برای رفع نواقص موجود دانست و گفت: با توجه به محدود شدن بازارهای تجاری در دسترس و مشکلات و مبادلات مالی بین المللی، حساسیت و لزوم بهره برداری صحیح از ظرفیت‌های ایجاد شده در این موافقتنامه باید به درستی تبیین شود و تمامی لایه‌های داخلی نسبت به ایجاد مسیر سبز و پایدار جهت تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد شود.

وی همچنین بر ضرورت شناسایی صحیح نیازهای بازار اوراسیا تاکید کرد و افزود: ارائه کالاهای باکیفیت برای اخذ سهم بازار مناسب تولید و صادرات برای ایران ضروری است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه کشور مستقرند که با توجه به امتیازات و مشوق‌های خاص صادرات گرا، حدود ۴۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را بر عهده دارد و این امر نقش بسزایی در تحقق مبادلات تجاری با اوراسیا ایفا می‌کند.

مرتضی بانک در ادامه به موقعیت ممتاز ایران در شاهراه‌های کلیدی منطقه و همچنین موقعیت مناطق آزاد و ویژه کشور به عنوان دروازه‌های این کریدورها در توسعه مبادلات تجاری منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: پتانسیل بالای بازار لجستیک در این مناطق می‌تواند زمینه نقش‌آفرینی هرچه بیشتر مناطق آزاد و ویژه ایران در کریدورهای بین‌المللی را تسهیل و توسعه عملیات تجارت بین الملل را مهیا سازد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در پایان برگزاری چنین همایش‌هایی را راهی برای تسریع در روند توسعه روابط دو کشور با کشورهای حوزه اوراسیا قابل توجه دانست و گفت: شناسایی ظرفیت‌ها، رفع آسیب‌ها و محدودیت‌ها می‌تواند زمینه ساز توسعه مبادلات تجاری کشورهای عضو اوراسیا با ایران شود.

Share