چاک شومر و نانسی پلوسی؛

جمهوریخواهان به هوچی‌گری و نمایش سیرک مضحک پایان دهند

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جمهوریخواهان خواست تا نمایش سیرک را تمام کنند و به تلاش در راستای مسائل مهم برای مردم آمریکا بپردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از بی بی سی، با ادامه خودداری دونالد ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، رهبران حزب دمکرات در کنگره آمریکا جمهوری خواهان را به پذیرش پیروزی جو بایدن ترغیب کرده اند.
چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات در سنا جمهوری خواهان را به هوچی‌گری متهم کرد و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان گفت که حزب جمهوری خواه “درگیر یک سیرک بازی مضحک شده … و از پذیر واقعیت سر باز می زند.”
آن دو از حزب جمهوری خواه خواستند برای رسیدگی به بحران فزاینده همه گیری کرونا، از جمله پیرامون یک بسته کمک های اقتصادی که مذاکره بر سر آن برای چند ماه بی نتیجه مانده، با آنها همکاری کنند.
ترامپ در یک هفته اخیر در انظار عمومی صحبت نکرده است اما در شبکه های اجتماعی ادعاهای خود در مورد تقلب در انتخابات را تکرار کرده است، ادعاهایی که شواهدی برای آنها ارائه نکرده است.
تاکنون فقط گروه کوچکی از جمهوری خواهان علنا نسبت به همکاری نکردن دولت ترامپ با تیم انتقالی جو بایدن ابراز ناخرسندی کرده اند، اما اکثریت بزرگ جمهوری خواهان در کنگره از موضع دونالد ترامپ حمایت می کنند که این اتهام چاک شومر را به دنبال داشته که آنها از دونالد ترامپ می ترسند.
بایدن در بیانیه ای از رهبران حزب دمکرات در کنگره تشکر کرد و بار دیگر وعده “متحد کردن کشور بعد از یک کمپین جانانه” را داد.
همزمان گروه کوچکی از جمهوری خواهان از درخواست ها برای ارائه گزارش های اطلاعاتی به جو بایدن حمایت کرده اند.
سناتور لیندزی گراهام از متحدان نزدیک آقای ترامپ از جمله کسانی است که گفته آقای بایدن باید گزارش های محرمانه ریاست جمهوری را دریافت کند. به طور سنتی کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری برنده می شوند این گزارش ها را دریافت می کنند.

واکنش بین المللی
از سوی دیگر سازمان موسوم به “ریش سفیدان” (The Elders) که متشکل از تعدادی از رهبران و مقامات سابق جهان است اقدام دونالد ترامپ را در مورد قبول نکردن شکست در انتخابات محکوم کرده اند. این سازمان گفته که چنین اقدامی “ساز و کار دموکراسی در آمریکا را به خطر می اندازد.”

این سازمان را نلسون ماندلا، قهرمان حقوق مدنی و رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۷ بنیان نهاد. جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا، و اسقف دزموند توتو از رهبران جنیش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی از جمله اعضای این سازمان هستند.
به گفته این سازمان ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات “بدون هر گونه دلیل قانع کننده ای” مطرح شده است.
در بیانیه منتشره از سوی این سازمان آمده: “ادامه اتهامات بی اساس باعث عمیق تر شدن بی ثباتی و دو قطبی شدن جامعه آمریکا شده و باعث از بین بردن اعتماد عمومی در نهادهایی می شود که پایه و اساس زندگی دموکراتیک را تشکیل می دهند.”
مری رابینسون، رئیس جمهور سابق ایرلند و رئیس این سازمان از حزب جمهوریخواه خواسته تا “ایمان خود به دموکراسی آمریکا را تایید کرده و پیروزی جو بایدن را بپذیرند.”

شمارش آرا در آریزونا
بازشماری دستی آرا در نیمی از بخش های آریزونا به کشف شواهدی از تناقض یا هرگونه مشکلی در رای گیری منجر نشده است.
آمارهای منتشره از سوی دولت ایالتی نشان می دهد که این حسابرسی حوزه هایی را پوشش داد که اکثریت بزرگ آرا به آنها مربوط می شد از جمله شهرهای بزرگ.
این حسابرسی نتایج شمارش برخی از برگه ها به صورت دستی را با شمارش ماشینی مقایسه کرد.
آریزونا یکی از سه ایالتی است که نتیجه انتخابات در آن هنوز برآورد نشده اما براساس آخرین ارقام آقای بایدن حدود ۱۱ هزار رای بیشتر دارد. آرای این ایالت در کالج الکتورال ۱۱ است.

رای دادگاه پنسیلوانیا به نفع ترامپ
همزمان دادگاهی در ایالت پنسیلوانیا یکی از شکایات کمپین ترامپ را پذیرفته و گفته است که این ایالت نمی تواند آرای کسانی را شمارش کند که نتوانسته تا روز ۹ نوامبر مدارک شناسایی خود را برای اثبات هویت خود ارائه کنند.
کتی بوکوار وزیر امور ایالتی پنسیلوانیا پیشتر فرآیند ارائه مدارک شناسایی را تا ۱۲ نوامبر تمدید کرده بود.
اما دادگاه رای داد که او اختیارات کافی برای این کار ندارد و افزود که اگر این دسته از رای دهندگان تا ۹ نوامبر مدارک شناسایی خود را ارائه نکرده باشند آرای آنها شمارش نخواهد شد.
معلوم نیست چه تعداد برگه رای تحت تاثیر این حکم قرار خواهد گرفت.
آقای بایدن هم اکنون بیش از ۴۰ هزار رای در پنسیلوانیا جلوست و برنده آن معرفی شده است.

Share